Hlavní navigace

Používanost Facebooku opět klesla. Aktivnější publikum si našel TikTok

29. 10. 2019

Sdílet

Podle nového reportu se používanost Facebooku opět propadla. Lidé na něm netráví tolik času, orientují se více na soukromé kanály.

O tom, že Facebook není tak „in“ jako dřív, už nějakou dobu víme. Že se lidé přesouvají raději do soukromých komunikačních kanálů, ostatně potvrdil už i sám Mark Zuckerberg, ředitel technologického kolosu, když na letošní konferenci F8 řekl, že budoucnost je soukromá. S tím chystá odpovídající redesign služby Facebook. Podle dřívější studie víme, že jako první – a to není překvapivé – ji během roku 2017 začali opouštět mladí lidé v USA. Ztráta nemusí spočívat ve smazání účtu. Modrá síť je tak se vším propojená, že je těžké ji ze svého života vymazat úplně, takže se běžně děje to, že si účet ponecháme, ale klesá naše aktivita. Pokračující trend potvrzují data, která zveřejnila firma Activate ve svém výhledu na svět digitálních médií pro příští rok. Tip: Cnews FM: Radikální proměna Facebooku (ale ne jeho obchodního modelu) Průměrný čas jedince strávený na samotném Facebooku se v USA v roce 2017 pohyboval na hodnotě 12:52. Byl tak druhý nejpoužívanější, předběhl ho pouze on sám v kombinaci s Messengerem. Tahle zdánlivě neochvějná dvojice nicmén

Největší je, ale ztrácí pozornost

Ačkoli vyrostl, nejrazantnější skok zaznamenal mezi roky 2017 a 2018. Používanost samotného Facebooku se v září 2019 opět propadla, a to na 9:28. Ve vedení se stále drží kombinace Facebooku s Messengerem, které lidé dali průměrný prostor ve výši 14 minut a 55 sekund. I to je mírný propad, celkově zde hovoříme spíše o stagnaci. Z těchto dat je zřejmé, že Facebook táhne vzhůru právě Messenger orientovaný na soukromou komunikaci, resp. na komunikaci ve skupinách.

Oproti loňskému roku lehký pokles používanosti zaznamenal možná překvapivě také Instagram (4:35). (Na grafu vidíme srovnání s rokem 2017.) Pod ním se s rovněž de facto konstantním výsledkem drží ještě Snapchat. Facebooku prvenství v otázce velikosti ještě dlouho nikdo nesebere. Používají ho 2,4 mld. lidí, WhatsApp pak 1,3 mld., Messenger 1,3 mld. a Instagram např. jedna miliarda lidí. TikTok je oproti nim stále malý, byť bez problému přerostl u mladých dříve žhavou komoditu „Snap“ a jeho půl miliarda není vůbec zanedbatelná.

WT100

Více než jednu sociální síť používá 72 % dospělých, 27 % lidí ve věku 18–24 let pak ale používá deset nebo více sítí. Zatímco dnes jedinec v průměru používá 5,8 sociální sítě, v roce 2023 by to podle předpovědi mělo být rovnou 10,2 sítí. Zdá se vám to nemožné? Nevzpomínejme na různé větší či menší úzce profilované služby, které se sem počítají.

Zdroj: Activate Technology & Media Outlook 2020 via Fast Company