Z FreeSync 2 se stane FreeSync 2 HDR. Monitory musí umět aspoň DisplayHDR 600

22. 6. 2018

Sdílet

 Autor: Redakce

Loni na CES 2017 přišlo AMD s technologií FreeSync 2, která rozvíjí schopnosti původního FreeSync, například předepisuje jako povinnou podporu LFC (Low Framerate Compensation), která umožňuje adaptivní obnovování i pod minimální frekvencí monitoru. Podobně jako u G-Sync HDR, které bylo oznámeno vzápětí poté, ale tvořila součást této technologie také podpora HDR obrazu. Monitory s FreeSync 2 měly umět spolupracovat na mapování HDR barev přímo s GPU, takže by odpadala nutnost dvojí konverze a mohl se snížit input lag. AMD nyní zřejmě chce tuto podporu pro obraz vysokým dynamickým rozsahem více vypíchnout a změní proto označení FreeSync 2 na FreeSync 2 HDR. Současně by ale měly o něco vzrůst požadavky na kvalitu monitorů s tímto označením.

Tyto novinky byly sděleny ve video interview, které pořádal web PC Perspective s Antalem Tunglerem z technologického marketingu AMD. A v rámci tohoto rozhovoru Tungler oznámil onu transformaci FreeSync 2 na FreeSync 2 HDR. Pod tímto názvem bude opět zaručená podpora pro LFC, tedy plnohodnotné adaptivní obnovování od nuly až po maximální snímkovou frekvenci monitoru, jakož i ono rozšíření pro HDR obraz.

Nicméně nejde o pouhé přejmenování původního FreeSync 2, takže již existující monitory nemusí nutně dostat novou „nálepku“. AMD totiž částečně opraví jednu kritizovanou věc, a sice že FreeSync 2 považovalo za „HDR“ i takové monitory, které měly podporu obrazu s vysokým dynamickým rozsahem spíš minimální – v podstatě stačil i jas 400 cd/m², který měly předtím i některé staré „neHDR“ monitory, a vlastnosti obdobné těm, které předepisuje standard DisplayHDR 400.

FreeSync 2 HDR toto spraví a AMD bude po monitorech aspirujících na tento stupínek chtít, aby uměly již DisplayHDR 600. To je dobrá změna, protože DisplayHDR 600 už zaručuje rozumné vlastnosti pro HDR obsah – viz tento článek o standardech DisplayHDR. Kromě toho, že monitor musí zvládat špičky jasu až 600 cd/m², je zejména důležité, že DisplayHDR 600 už předepisuje rozšířený gamut, barvy musí pokrývat alespoň 90 % barevného prostoru DCI-P3. Standardy DisplayHDR by také měly vyžadovat, aby panel měl nativně 8bitové barvy (s 10bitovým rozlišením realizovaným pomocí ditheringu FRC), nikoliv 6bitové. Pokud tedy AMD toto také začlení do svých požadavků, samozřejmě nemůžeme vědět, jak striktně bude firma dodržování u partnerů požadovat a zda se třeba nebude spíše spoléhat na dobrovolné dodržování.

ICTS24

Tabulka s požadavky pro jednotlivé stupně standardu DisplayHDR Tabulka s požadavky pro jednotlivé stupně standardu DisplayHDR

V budoucnu by tedy asi u herních monitorů s adaptivním obnovováním pro AMD (respektive s VESA standardem Adaptive-Sync, který by další výrobci mohli podporovat také, ale zatím na to nedošlo) mělo paralelně být inzerováno buď FreeSync 2 HDR u těch lepších s širokým gamutem a HDR, nebo jen pouhé FreeSync u těch jednodušších. Zda bude přetrvávat i jen samotné FreeSync 2 bez přídomku HDR, jasné není. Každopádně pokud nějaký takovýto monitor kupujete, je stejně dobrý nápad se podívat na podrobnější specifikace nebo recenze, pokud jsou k dispozici.

FreeSync a přehrávání videa

Mimochodem, ve videu, které můžete vidět výš, padly i jiné zajímavé střípky. Tungler zmínil, že FreeSync je momentálně již možné použít pro zobrazování videa s nativní obnovovací frekvencí a docílit tak plynulého podání pohybu. Tato podpora je bohužel závislá na podpoře konkrétního video přehrávače. Ale údajně je již v tomto momentě implementovaná v programu Filmy a TV Pořady, tedy aplikaci pro přehrávání videa, kterou Microsoft přibaluje k Windows 10.