Web Hlídač shopů monitoruje prostředí cen českých a slovenských eshopů od roku 2019, jeho autoři ještě o dva roky déle. Za vývojem stojí firmy Apify, Keboola a TopMonks. Účelem je sledovat, jak se vyvíjí cena produktu v rámci jednoho e-shopu a z toho pak zjistit, nakolik je nabízená cena (nejen na Black Friday) reálná. Aktuálně Hlídač shopů monitoruje 26 velkých obchodů, dvojnásobek toho co při spuštění.
CZC.cz se ve své reklamě s Patrikem Hezuckým chlubilo poctivými slevami místo „fake friday“ známým z minulých let. Některé e-shopy však stále s cenami a slevami trochu čarovaly.
Letos zařadily e-shopy do slev Black Friday v průměru jednotky procent svých produktů a průměrná sleva se pohybuje mezi 15 a 35 %. Nejlépe si nyní vede CZC.cz a Alza, oba velké obchody uváděly letos slevy poctivě. Největší slevy nabízelo knihkupectví Dobrovský s reálnými slevami kolem 60 %, což je ale dáno i typem sortimentu.
„V první řadě je třeba pochválit Alza.cz a CZC.cz, které nabourávají tradiční český přístup spočívající ve výpočtu slev z maloobchodních cen a uvádějí reálně slevy vycházející z cen, za které daný produkt prodávaly před slevovou akcí.“ uvádí Jakub Balada z Hlídače.
Klamavé praktiky ale nevymizely. Například AAA Auto zařadilo do Black Friday více než polovinu celého sortimentu, ovšem u většiny produktů se žádná sleva nekonala. Také Notino před Black Friday zdražovalo. V analýze najdete mnoho příkladů zlevněných cen konkrétních e-shopů.
zdroj: Hlídač shopů
Partnerem rubriky je společnost CETIN