Analýza Black Friday: většina e-shopů se polepšila, ale našly se i výjimky, které si za slevu nechaly zaplatit

29. 11. 2022

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Lákání zákazníků na velkou slevu je pro e-shopy lákavé. Někdy kvůli tomu uměle navyšují původní cenu a poté uvedou u slevy vyšší procento, než odpovídá realitě. S tímto nešvarem bojuje například Hlídač shopů a od příštího roku také novela zákona o ochraně spotřebitele.

Řada velkých hráčů již letos respektovala nová pravidla, jež vstoupí v platnost v roce 2023. Základním pravidlem je uvádět slevu z reálné nejnižší ceny z posledních 30 dní. Tímto se řídí třeba Alza i CZC.cz a letos podmínku plnily i další e-shopy – Mall, Datart či TSBohemia a Electroworld.

Nejvíce produktů v letošním Black Friday (nejde jen o konkrétní pátek, akce probíhá prakticky celý listopad) bylo z kategorie počítače a notebooky. Jen Alza nabízela nějakou slevu u 12 tisíc produktů. Podle Hlídače shopů jsou ale e-shopy poctivé hlavně během akce Black Friday, zatímco u svých běžných slev v průběhu roku tolik ne.

Ve srovnání se nedařilo například obchodu Okay.cz

Příklad, jak vypadalo kouzlení se slevami i při letošním Black Friday: Bluetooth reproduktor Trevi XR 9A5 na Okay.cz.

Produkt byl zařazený v BF akci s “cenou po slevě” 803 Kč (je zde i uvedena cena před touto “Dodatečnou slevou 10 %” 892 Kč a přeškrtnutá doporučená cena výrobce 1499 Kč.)

Nicméně prakticky celý říjen před BF prodával Okay.cz tento produkt za 600 Kč
= reálně je tedy v BF zdražen o 36 %.

Novela zákona o ochraně spotřebitele vycházející z EU směrnice již prošla kompletním schvalovacím procesem a 23. 11. 2022 byla odeslána k publikaci ve Sbírce zákonů. Nová pravidla by měla nabýt platnost 30 dní po publikaci zákona, přibližně na přelomu roku.

§ 12a

(1) Informace o slevě z ceny výrobku obsahuje informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával

a) v době 30 dnů před poskytnutím slevy,

b) od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, do okamžiku poskytnutí slevy, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů, nebo

c) v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy, zvyšuje-li prodávající slevu z ceny postupně.

(2) Odstavec 1 se nepoužije pro výrobky, které podléhají rychlé zkáze, nebo pro výrobky s krátkou dobou spotřeby.

Zajímavé je, že e-shopy řídící se letos novými pravidly, uvádějí proti loňsku zhruba poloviční slevy. Tedy již více reálné. Mall loni sliboval slevy v průměru 32 % a letos jen 17 %. Reálné slevy všech zapojených e-shopů letos dosahovaly v průměru 15 až 30 %.

ICTS24

Hlídač shopů si můžete nainstalovat do svého prohlížeče jako rozšíření. V zapojených e-shopech poté uvidíte graf s reálnou cenou za poslední období.

Zdroj: Hlídač shopů

Autor článku

Šéfredaktor Cnews.cz, dříve editor Computeru. Nadšenec do notebooků a příznivce kompaktních smartphonů. Najdete mě na Twitteru nebo LinkedInu.