Služby jsou po prodeji iPhonů druhým nejvýnosnějším byznysem Applu. Jen v uplynulém čtvrtletí na nich Apple utržil téměř 11 miliard dolarů. Do služeb firma řadí prodej hudby a filmů přes iTunes, (Mac) App Store, Pay, Music, případně v zahraničí i rozšířenou záruku AppleCare. Miliardami by do kasy mohly přispět další služby, které firma údajně připravuje. Už od loňska se spekuluje, že Apple chystá vlastní online videopůjčovnu. List The Information píše, že ji v Cupertionu odstartují již v polovině dubna. Apple již produkuje vlastní pořady a dle zákulisních informací prý televizní služba bude do jisté míry bezplatná. Jak přesně bude vypadat, zatím nevíme. Ale hned po startu bude údajně dostupná ve 100 zemích světa.
Apple připravuje vlastní televizi
Netflix je v oboru nejúspěšnější. Má 139 milionů předplatitelů a za loňský rok utržil 16 miliard dolarů a skončil v zisku 1,2 miliardy. Tak vysoko Apple ještě nemíří. Netflix už svou streamingovou platformu buduje 10 let a dohnat jej nebude snadné ani levné. Nabízí se srovnání s hudebními službami. Apple Music odstartoval s desetiletým zpožděním oproti Spotify a dnes je na polovině jeho čísel. Ostatní soupeře už převálcoval.
Hudební služby jsou ale jedna jako druhá. Vypadají skoro stejně, platí se za ně stejně a mají i víceméně stejný obsah. Přejít ze Spotify na Apple Music je snadné. U filmů a seriálů to ovšem funguje jinak. Americké televize mají vlastní archivy a pořady publikují i ve společné službě Hulu. Je tady Netflix, Amazon, HBO Go a další, které produkují vlastní obsah či získávají exkluzivní práva na cizí tvorbu. Do toho připravují vlastní služby i giganti jako Disney a Warner. Každá služba má jiný obsah a vyměnit jednu za druhou už tak snadné není.
Hry za předplatné
Apple ale údajně má ještě smělejší plány. Magazín Cheddar před týdnem napsal, že v Cupertinu připravují i mobilní herní předplatné. Pět nezávislých zdrojů prý potvrdilo, že Apple od poloviny loňského roku přesvědčuje vývojářské týmy, jestli nebudou chtít svůj obsah publikovat v „Apple Games“. Služba by měla fungovat tak, že uživatel za jeden měsíční poplatek získá neomezený přístup k velkému katalogu her, které jsou jinak placené. Koho Apple přesvědčil, kolik by služba stála a jak velký katalog by to byl, zatím nikdo neví.
Firma má s vývojáři skvělé pouto. Za 11 let od spuštění App Storu vyplatila tvůrcům aplikací a her již 120 miliard dolarů. Podle analytické společnosti Newzoo přitom tři čtvrtiny tržeb z mobilních aplikací mají na svědomí hry. Za rok 2018 mluvíme o 63 miliardách dolarů z celkových 87 miliard, které uživatelé Androidu a iOS utratili. Stejná společnost odhaduje, že hry na mobilech loni vývojářům přinesly bezmála tolik peněz, co PC a konzole dohromady.
Na mobilech a tabletech ovšem ty nejvýdělečnější hry fungují na modelu freemium. Jejich stažení je zdarma, uživatelé utrácejí za různé doplňky nebo zjednodušení herního progresu (typicky zrušením čekání na dobití různých funkcí apod.). U takových her by model předplatného nefungoval. Apple ale může přesvědčovat tvůrce placených (non-freemium) hitů jako Monument Valley, Pocket City, Mini Metro a dalších.