Apple zastavil prodej svých výrobků v Rusku. Google, MS a Facebook blokují ruská státní média

2. 3. 2022

Sdílet

 Autor: O2

Rusko se po válečném napadení Ukrajiny dostalo pod různé ekonomické sankce ze strany států tzv. západního světa, včetně například embarga na dodávky čipů a s nimi souvisejících pokročilých technologií. Vedle postihů ze strany států ale ruská společnost a ekonomika bude trpět i dopady přicházejícími z komerční sféry – na válku rozpoutanou Ruskem zareagovaly velké společnosti jako Google, Apple nebo Microsoft.

Podle aktuálních zpráv v Rusku poměrně zásadně omezila svůj byznys (a služby) společnost Apple. Firma zastavila prodej svých výrobků v Rusku ve svém oficiálním obchode Apple Store – všechny produkty jsou v něm uváděné jako nedostupné. Zboží ve spotřební síti mimo jeho obchody nicméně asi bude k dispozici dál, než se stávající zásoby vyčerpají. Ovšem Apple zastavil všechny exporty do Ruska, takže po vyprodání těchto zásob asi výrobky z lokálních obchodů zmizí.

Firma také uvádí, že fungování Apple Pay v Rusku bude omezené. Tato přerušení služeb asi také mohou souviset s tím, že nyní je porušen platební styk mezi Ruskem a zahraničím, takže by platby za zboží stejně nemusely být uskutečněné.

Apple také podnikl už ne čistě ekonomická, ale více na samotný konflikt zaměřená opatření. Firma uvádí, že přestala poskytovat informace o dopravní a další situaci na území Ukrajiny v Apple Maps z bezpečnostních důvodů. A zejména kvůli invazi vyhodí z App Store aplikace mediálních společností RT (dříve Russia Today) a Sputnik News, které Rusko používá k šíření státní propagandy a/nebo dezinformací. Nicméně toto zablokování aplikací není kompletní, zůstanou dostupné na území Ruska.

Obchody Apple iTunes a App Store Depositphotos Obchody Apple iTunes a App Store (Zdroj: Apple)

Podobný krok udělal i Microsoft, který vyhodil aplikace RT (a snad také i Sputnik News) z Windows Store. Vyhledávač Bing by zřejmě také měl snížit skóre těchto webů, aby při vyhledávání různých témat nebyly na předních místech. Z výsledků vyhledávání ale nebudou odstraňovány úplně. Záměr je údajně takový, aby se uživatel dostal jejich obsah, pokud evidentně chtěl skutečně něco z těchto webů (asi tedy například pokud přímo zadá „Sputnik News“ a tak dále).

Microsoft ale také zcela zakázal těmto médiím reklamy ve svých inzertních službách (respektive jim asi zakázal dávat na své weby cizí reklamu skrze jeho služby a tím za ní vydělávat?).

Podobná opatření dělá také Google. Společnost zablokovala v App Store mobilní aplikaci ruských médií RT a Sputnik News (nejdříve na území Ukrajiny a potom v EU, ve zbytku světa ne) a odebrala jim možnosti monetizace v Youtube, na webech Google a v aplikacích – což znamená, že ruská společnost nebude vydělávat na reklamě při návštěvách jejích obsahu a stránek na těchto platformách Googlu. Stejně tak odebral možnosti monetizace ruským státním médiím Facebook, na jehož platformě také nesmí vydělávat na reklamě.

bitcoin_skoleni

Propaganda na 10 milionech zařízení

Podle dat Apptopia měly nebo mají aplikace ruských státních/propagandistických médií miliony uživatelů. RT News/RT Today údajně 7,5 milionů uživatelů Androidu a 2,5 milionu zařízení Apple (iOS), Sputnik News 2,89 milionu Androidů a 960 tisíc uživatelů iOS. Tyto aplikace a média by v rámci našich zemí měly být blokované přímo na základě sankcí EU, nejde tedy o úplně vlastní iniciativu internetových platforem.

Zdroje: CNBC, Reuters, Engadget, Yahoo