Česká pošta kupuje část největšího distributora tisku PNS (aktualizováno: ÚOHS je proti)

13. 6. 2023

Sdílet

 Autor: Česká pošta
PNS vzniklo v roce 1946 jako Poštovní doručovací služby (nyní První novinová společnost a.s.) a kromě doručování je asi nejvíce známé jako provozovatel novinových stánků. Jde zároveň i o největšího alternativního poštovního operátora.

Aktualizováno 13. 6. 2023: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže svým prvostupňovým rozhodnutím nepovolil spojení soutěžitelů Česká pošta, s.p., a části závodu společnosti První novinová společnost a.s. Spojení by vedlo k vytvoření podniku s dominantním postavením.

Původní článek: Česká pošta má zájem jen o část podniku PNS. Konkrétně tu, která má na starosti doručování. O distribuci tiskovin zájem nemá. Celé vyjádření ČP najdete pod článkem.

PNS je v současnosti z 99,5 % vlastněné Mafrou, společností Vltava Labe Media a Czech News Center. Stejně jako Česká pošta je poslední roky ve ztrátě. Obchod musí schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Na webu České pošty ani PNS zatím k obchodu žádná zmínka není.

„K navrhovanému spojení soutěžitelů má dojít zejména v oblastech doručování poštovních listovních služeb, adresných a neadresných tiskových zásilek a doručování předplatného tisku na území České republiky. Rozhodnutí ve výše uvedené věci dosud nebylo vydáno,“ uvedl úřad.

ICTS24

Česká pošta má přitom velký plán na svou reorganizaci a rozdělení firmy na dvě. Jedna část má konkurovat kurýrním službám a druhá zachová ztrátový provoz poboček. Ještě letos spustí desítky výdejních boxů.

Vyjádření České pošty pro Cnews:

Česká pošta plánuje řadu akvizic různého typu. Vždy se bude jednat o oblasti, které mají společné body s logistikou, doručováním, kompletací zásilek apod. Pivovar tedy kupovat nebudeme, byť by možná nové výnosy přinesl.

Z pohledu předmětu transakce části závodu společnosti PNS se jedná z hlediska podnikatelských aktivit o činnosti spočívající především v logistice tzv. poslední míle, tj. doručování tiskovin jejich předplatitelům a správy předplatitelského zákaznického kmene a předplatiteli hrazeného předplatného, poskytování poštovních služeb a distribuci jiných adresných zásilek; a distribuci letáků a jiných neadresných zásilek.

Předmětem navrhovaného spojení naopak není činnost PNS spočívající v zajišťování dodávek celostátních i regionálních deníků, časopisů, elektronických médií, neperiodických publikací a dalšího doplňkového sortimentu na prodejní místa po celé České republice.

Cena je v tuto chvíli obchodním tajemstvím. Výhodnost transakce byla současně ověřena externě zpracovaným business plánem. Kupní cena je valuována dvěma externími znaleckými posudky.

Vyjádření PNS pro Cnews:

Z pohledu předmětu transakce části závodu společnosti PNS se jedná z hlediska podnikatelských aktivit o činnosti spočívající především v logistice tzv. poslední míle, tj. doručování tiskovin jejich předplatitelům a správy předplatitelského zákaznického kmene a předplatiteli hrazeného předplatného, poskytování poštovních služeb a distribuci jiných adresných zásilek; a distribuci letáků a jiných neadresných zásilek.

Předmětem navrhovaného spojení naopak není činnost PNS spočívající v zajišťování dodávek celostátních i regionálních deníků, časopisů, neperiodických publikací a dalšího doplňkového sortimentu na prodejní místa po celé České republice.

Zdroj: mediaguru, ÚOHS

Autor článku

Šéfredaktor Cnews.cz, dříve editor Computeru. Nadšenec do notebooků a příznivce kompaktních smartphonů. Najdete mě na Twitteru nebo LinkedInu.