Prodeje počítačů minulý rok rostly. Za poptávkou stojí hlavně masivní přechod na home office kvůli pandemii koronaviru. Pokud nepočítáme tablety, prodalo se loni o 30 milionů počítačů více než za rok 2019. Celkem necelých 300 milionů notebooků (a 160 milionů tabletů).
Raketově ale rostla poptávka po Chromeboocích. Nejdříve pomaleji, ale ke konci roku už ryhleji, než grafy s počty nakažených.Podle analytické společnosti Canalys se loni prodal více než dvojnásobek Chromebooků proti předchozímu roku.
Zatímco u nás je v tomto segmentu nejvíce vidět Acer, celosvětově drží největší podíl na prodaných kusech HP. Z malých čísel se ale roste rychleji, takže největší nárůst zaznamenaly Samsung a Lenovo. Zvláště Lenovo v posledním čtvrtletí prodalo snad vše, co na sobě mělo logo Chromu.
Výrobce | 2020 shipments |
2020 podíl na trhu |
2019 shipments |
2019 podíl na trhu |
Meziroční nárůst |
HP | 9,4 | 31 % | 5,1 | 35 % | 83 % |
Lenovo | 6,8 | 22 % | 1,7 | 12 % | 287 % |
Dell | 4,6 | 15 % | 2,9 | 21 % | 58 % |
Acer | 4,3 | 14 % | 3,0 | 20 % | 43 % |
Samsung | 1,9 | 6 % | 0,4 | 3 % | 400 % |
ostatní | 3,7 | 12 % | 1,5 | 10 % | 146 % |
Celkem | 30,7 | 100 % | 14,7 | 100 % | 109 % |
Chromebooky kupují hlavně školy, což vysvětluje velké skoky v prodejích. Každý nákup znamená desítky strojů. Navíc jsou v porovnání s běžnými notebooky levnější a méně náročné na údržbu (ta je v podstatě nulová).