Nepřehlédněte: Mark Zuckerberg, miliardář z kolejí
Na dnešní poměry vypadal doslova otřesně, ale pamatujme, že webové technologie se teprve začaly pořádně rozvíjet. V roce 2004 se svět začal probouzet z letargie, kdy každý používal IE6, přičemž Firefox si teprve získával oblibu. Při ohledání původní webové presentace a současného Facebooku byste mezi dvěma verzemi sociální služby kupodivu příliš mnoho styčných bodů nenašli. Myšlenka byla podobná, ale tehdy ještě služba ani neměla populární lištu s notifikacemi nebo nabídkami přátelství.
První verze stránky s profilem uživatele | Foto: Inside Facebook
Buď jak buď, díky originální myšlence zaznamenal Zuckerbergův projekt úspěch. V prosinci 2004 měl již milion uživatelů, v létě 2010 jich bylo už přes úctyhodných 500 milionů. Jenže „velký modrý“ růst nepřestal. V tuto chvíli je již tempo rozpínání přinejlepším pomalé, ale 1,23 miliardy měsíčně aktivních uživatelů není nic, co si nezaslouží bezmezný obdiv. Momentálně Facebook raketově roste na mobilních zařízeních. Pamatujme též na to, že klasické desktopy byly jeho prvním domovem.
Mimochodem, jen z Česka pochází více než 4 miliony uživatelů. Tedy, spíše účtů. V tuto chvíli se sice Facebook nachází na jednom z vrcholů, ale otázkou zůstává, jak dlouho vydrží. Prognózy předvídající pád. Ostatně, nic nevydrží věčně a ve světe počítačů a internetu úspěchy střídají pády v mnohem rychleji než ve kterémkoli jiném odvětví. Jenže Facebook trumfnete těžko. Spíše je pravděpodobně, že uživatele sociální sítě přestanou zajímat, že je vytlačí něco úplně jiného.
Je pravda, že mezi dospívající populací Facebook na oblibě ztrácí, a to především z toho důvodu, že se na modrém webu už stihli registrovat všichni, včetně rodičů a babiček. Čtením a psaním příspěvků tráví každý den méně času než dříve. Podle studie Princetonské univerzity do roku 2017 ztratí až 80 % uživatelů. To se ale jeví jako vysoce nereálná věc. Buď jak buď, aktuálně se bavíme o tak velké platformě, že svojí důležitostí v oblasti marketingu zastíní i televizi. Možnosti cílení a současně obrovská základna uživatel tvoří finančně zajímavou rovnici.
Podle firmy Comscore v listopadu 2013 použilo Facebook 89 %
Američanů ve věku od 18 do 24 let.
Navzdory věku se na Facebooku neustále něco mění. Designéři konstantně experimentují s designem profilů, časové osy a také mobilních aplikací. Každý týden se dozvíme aspoň nějakou drobnost. Stačí si projít zprávy pod příslušným štítkem. Ostatně, jen popsat novinky za poslední rok by vydalo na vydatný článek. Štěstí, že jeden takový máme v záloze. Kolega Lukáš Václavík v něm probírá proměny a úspěchy sociálních sítí v roce 2013.
Bez pochyby největší událostí v historii sociální sítě se nicméně stal vstup na burzu v květnu 2012. Pro většinu příznivců se jednalo o zklamání, protože cena akcií padala. Facebook se do jisté míry ukázal být nafouknutou bublinou. Od té doby se ale situace značně zlepšila. Důležitých událostí se v průběhu deseti let nashromáždilo hodně. Paměť vám osvěží rozsáhlá infografika, na kterou si vyhraďte raději více než dvě minuty času.
Infografika k 10. výročí služby| DPFOC via Inside Facebook