168 hodin #15: Ahoj, Spofity by Cnews on Mixcloud
Poslední z velkých hudebních služeb, švédské Spotify, je konečně oficiálně dostupné i z České republiky. Na uvítanou přišlo s možností bezplatného poslechu podpořeného reklamními bloky mezi písničkami, ty by ale podle Spotify neměly být tak časté jako v rádiích. Milým překvapením je, že lze i v bezplatné verzi hudbu poslouchat na mobilních zařízeních.
Placený tarif za 6 eur vás samozřejmě zbaví reklam mezi skladbami a krom dalšího umožní stahování hudby do zařízení pro možnost offline poslechu. Hudbu též nabídne ve vyšší kvalitě, 320 vs. 160 kb/s v bezplatné verzi je už přeci jen slyšitelný rozdíl.
Spotify má v katalogu přes 20 miliónů skladeb, přičemž jich každý den přibývá údajně 20 000 nových. Nás by samozřejmě mělo zajímat, kolik z nich je českých. Přesné číslo asi nelze dohledat, nicméně náhodné hledání skladeb z produkce různých českých labelů v katalogu Spotify ve všech případech dopadlo pozitivně.
Spotify zvolilo pro placený tarif přiměřenou cenu 6 eur, tedy cirka 160 Kč. Nenaplnila se tak očekávání některých, a to že Spotify nasadí cenu 10 eur, tedy bezmála tři sta korun, jako v dalších zemích. I tak uživatelé ale službu budou znát jako bezplatnou alternativu k nehudebnímu YouTube, než že by se z ní měla hned stát masová záležitost. V doloženém pětadvacetiprocentním poklesu pirátství ve Švédsku v důsledku používání Spotify ale svitá naděje, že si i Češi možná navyknou na streamovanou muziku a někteří za ni dokonce budou ochotní platit.
LTE od Vodafonu na 300 vysílačích do konce roku
Okleštěné LTE od Vodafonu bude fungovat do konce roku na tři sta vysílačích. Již nyní běží na Litoměřicku a Plzeňsku, do silvestra se rozšíří po středních a severních Čechách i dalších regionech. Síť bude postavená na frekvenci 900 MHz a oproti plnohodnotnému LTE bude nabízet jen zlomkové rychlosti. Vodafone naměřil 15 Mb/s ve směru download a pouhých 5 Mb/s pro upload. Příští rok se Vodadone chystá LTE síť rozšířit po celé republice s použitím kmitočtů, které získal v nedávno skončené dražbě. Ty dávají příslib toho, že by se zákazníci operátora mohli dočkat i lepších rychlostí. Jisté rozčarování však přináší seznam podporovaných zařízení, který je zoufale krátký. Nenajdete v něm například žádné zařízení od Applu a ani zástup ostatních výrobců není dlouhý.
Viber, bezplatná služba pro VoIP, vycenila zuby na Skype. Jako dárek ke třetím narozeninám přichystala funkci Viber Out, která umožňuje volat na mobilní a pevná čísla. Pochopitelně to není zadarmo, volání stojí stejně nebo méně jako u Skypu. Konkrétně za 0,71 Kč můžete volat na pevnou a za 1,71 Kč na mobil. Na rozdíl od Skypu neúčtuje Viber spojovací poplatky, takže hovory v důsledku vycházejí o trochu levněji. Jde sice o milé vylepšení, ale ve chvíli, kdy jsou k dispozici neomezené tarify za slušné ceny, nemá při volání po republice valného smyslu.
Schizofrenní Microsoft
Sotva Microsoft jakžtakž sjednotil operační systémy, uvažuje opět nad jejich dělením. Tentokrát nad tím, že od sebe oddělí desktop a Metro, a uvede dvě samostatné edice. Firma nyní zvažuje, že by měla jedno jádro a nad ním postavené tři samostatné systémy. První by měla být moderní, rozuměj Metro, druhá určená pro stolní počítače a třetí pro firmy. Moderní edice by zcela postrádala desktop a byla by určená pro tablety a mobily. Počítačová verze by se zase redukovala jen na desktop, do kterého by se logicky vrátilo tlačítko Start. Korporátní edice by byla doplněna o nástroje hromadné správy a nebyla by příliš často aktualizovaná ve smyslu nových funkcí, aby si firmy nestěžovaly na neustálé změny.
Rozumný nápad, chce se říci, který ale přišel pozdě. Namísto toho Steven Sinofsky všem vnutil Metro, přičemž někteří si na něj dokonce už zvykli. Najednou by se zase mělo vše změnit a vrátit ke starým pořádkům. Microsoft by tak všem nadobro zamotal hlavu, protože by už nikdo nevěděl, co si firma příště vymyslí a zase rozmyslí. Nemluvě o času a penězích investovaných do vývoje aplikací pro Metro, u kterých se primárně počítalo s tím, že budou používány na počítačích, protože tablety od Microsoftu nikdo nekupuje.
Z Microsoftu ale překvapivě vypadl i užitečný nápad. Ten se týká lepšího zabezpečení online účtů na službách Microsoftu. Na souhrnné stránce bude možné vidět poslední přihlášení, generování bezpečnostních kódu či změny hesel. Na podezřelé aktivity také upozorní neobvyklá poloha při přihlášení. Pokud vám bude také odepřen přístup pomocí hesla nebo kódu zaslaného přes SMS, bude se nabízet ještě „poslední útočiště“ v podobě jednorázového kódu podobně jako u Googlu. Ten si samozřejmě musíte nechat vygenerovat předem.