Původně hudební obchod iTunes Store, který Applu z velké části pomohl odpíchnout se ode dna, dnes (28. dubna) oslavuje desáté narozeniny. Firma jeho uvedením jako by udělala symbolickou tečku za tradičním způsobem distribuce muziky (i když to blyštivé kotoučky měly spočítané dávno předtím) a započala věk digitálního prodeje hudby. Byť po několik let svázaného protivnou DRM ochranou, která přehrávání koupené muziky omezovala víceméně jen na iTunes a iPody. Tenhle historický přešlap však nelze vyčítat jablečné firmě jako spíše věčně opožděnému nahrávacímu průmyslu. Tomu trvalo několik let, než i on došel k závěru, že DRM ochrana buzeruje poctivé zákazníky, zatímco šíření obsahu na internetu touto cestou stejně nezabrání.
Vody se nad DRM v iTunes definitivně zavřely až v roce 2009. Česku se obchod otevřel na sklonku roku 2011, do té doby jsme se mohli jen šklebit nad nabídkou již pochopitelně zkrachovalého i-Legálně.cz, které tou dobou stále nabízelo muziku s DRM. Na nakupování hudby jsme si nicméně nezvykli ani po skoro dvou letech, během kterých se u nás kromě iTunes otevřela řada dalších obchodů. Minulá dekáda nás zkrátka vychovala v duchu stahování hudby.
iTunes Store k sobě časem přibral filmy, aplikace a posléze i knihy. Další kategorie obchodu kopírovaly změnu orientace firmy od počítačů a tehdy hlavně hudebních přehrávačů k mobilním zařízením. Díky iTunes vznikl iPod (nebo to bylo opačně?), díky iPodu vznikl iPhone a díky iPhonu dnes existuje iPad. Bez iTunes by Apple nebyl Applem a prodej – nejen hudebního – obsahu takovým, jakým je.
Mohlo by se zdát, že oslavu úspěšného desetiletí pokazí čerstvé finanční výsledky společnosti za první kvartál roku. Firma sice překonala očekávání (analytiků a evidentně i svá), poprvé za deset let jí nicméně poklesl zisk. Utržila celkem 43,6 miliardy dolarů, což je o celých 11 % více než za loňský první kvartál, vykompenzovaly to ale nižší marže. Narůst obratu Apple zaznamenává tradičně v oblasti iPhonů a iPadů a dále výrazně v divizi softwaru a iTunes, která by časem mohla předehnat klesající prodeje počítačů. Největší pád naopak zažívá sekce iPodů, a to o bezmála 30 %. Tim Cook i přes rozpačité výsledky nepřestává hýřit optimismem a radovat se mohou nakonec i akcionáři – dostanou o 15 % více na dividendách.
Konečně! Smartphony poprvé v historii překonaly prodeje hloupých telefonů. Trhu neohroženě vládne jihokorejský král Samsung, který v součtu prodal více chytrých telefonů než další čtyři největší výrobci dohromady (Apple, LG, Huawei, ZTE). Firma díky své houževnatosti obsadila po stupíncích od naprosté lůzy až po špičkové modely celý trh se smartphony. Podobným způsobem se snaží uspět Huawei a v menší míře ZTE, jenže obě společnosti už nemohou použít zbraň Samsungu: útočení cenou. Není totiž už moc kam klesnout.
Dnes žádní noví virtuálové?
T-Mobile stáhl minulý víkend představené – a z kopírky ještě teplé – neomezené tarify a namísto nich uvedl nové. Až na o půl gigabajtu lepší internet jsou do písmene (vlastně čísla) stejné jako ty od O2. Růžový operátor dokonce obšlehl minutové účtování, ačkoliv sám dříve nabízel výhodnější tarifikaci 60+30.
Vodafone se pochlapil, a u svého neomezeného tarifu zvýšil limit internetu z 600 MB na 1.2 GB, což ho staví kamsi mezi O2 a T-Mobile. Trojka operátorů tak nyní nabízí téměř shodné tarify lišící se pouze v internetu a úvazcích. Nemálo lidí bude lákat připlatit si dvě-tři stovky měsíčně za to, aby nemuseli počítat každou minutu, a některému z operátorů se na dva roky i uvážou. Proto – přestože slevili na čtvrtinu původní ceny – na škodě rozhodně nebudou.
Před bezhlavým uvazováním se operátorům varuje i ČTÚ. Vázat se na dva roky v době, kdy na trh míří k desítce virtuálů (a v dohledné budoucnosti možná další operátor), není dobrý nápad, jakkoli tarify nyní vypadají lákavě. Lze totiž očekávat další – možná i výrazné – zlevňování. Pokud smlouvu přesto chcete podepsat, přečtěte si náš článek, ve kterém radíme, na co si dát pozor a kdy je od ní případně možné odstoupit.
Stejný úřad o čtrnáct dní prodlužuje lhůtu veřejné konzultace podmínek chystané aukce. ČTÚ tak činí proto, aby všem zúčastněným subjektům i veřejnosti dal dostatek prostoru k vyjádření svých připomínek. Na jednu stranu to je dobře (více času, méně chyb?), na druhou to jsou dva týdny k dobru pro stávající operátory, kteří hledají kličky, jak napadnout podmínky aukce. Zejména tu část, ve které se hovoří o vyhrazení části nejlukrativnějšího spektra 800 Mhz jen pro nové hráče.
O2 pokryje signálem LTE další části Prahy a na podzim technologie navštíví i moravskou metropoli. V prvních čtyřech městských částech Prahy spustí operátor síť už 15. května. S oznámením souvisí pozměněné internetové balíčky. Nejvyšší tarif s rychlostí až 75 Mb/s a datovým limitem 10 GB bude možné pořídit za 757 Kč. Prozatím je ale nutné používat zvláštní modem, na jedné SIM nelze používat hlasové služby a LTE zároveň.
Amazon v Česku postaví logistické centrum
Amazon podle informací deníku E15 v Česku postaví logistické centrum. Má být jedno z největších v Evropě a zároveň umístěné nejvýchodněji. Svědčí to o tom, že společnost chce posílit distribuci do zemí východního bloku. Začít fungovat by mohlo už na podzim a práci dát tisíci lidí. Ještě to však neznamená, že Amazon u nás spustí lokalizovanou verzi obchodu (i když by to dávalo smysl).
Google se v Evropě chce zavázat k několika pravidlům, aby se vyhnul stíhání ze strany Evropské komise za monopolní chování. Ve výsledcích vyhledávání by měl kromě svých služeb zobrazovat i odkazy na tři konkurenční. Pokud například zadáte do vyhledávače „Praha“, měly by se tak kromě mapky od Googlu zobrazit i odkazy do služeb, jako je Foursquare nebo TripAdvisor. Dále by společnost měla poskytovatele obsahu nechat rozhodnout o tom, zda svá data zpřístupní vyhledávači. Google také uvolní pravidla reklamního systému tak, aby na jednom webu bylo možné používat více reklamních systémů. Kampaně pak mají být přenositelné mezi nimi. Veřejnost, ale hlavně konkurence má teď měsíc na to, aby k návrhu připojila své připomínky.
Seznam představil novinky, které v průběhu roku nasadí do svých map. Brzy by se v nich měla objevit funkce Seznam Panorama, vlastní seznamácké „Street View“. Do ulic vyrazí pět aut, které budou ulice a krajinu snímkovat každé tři metry. Právě podrobnost má být výhodou proti Googlu: jeho auta snímkují po dvaceti metrech. V mapách se má na vybraných místech rovněž objevit 3D režim kombinující leteckých snímky z různých úhlů. Do mobilních aplikací pro Android a iOS pak přibude offline režim.