168 hodin #9: hurá, aukce kmitočtů začíná! by Cnews on Mixcloud
Český telekomunikační úřad potvrdil přihlášky účastníků do dražby kmitočtů. S konečnou platností se jí zúčastní trojice operátorů a dále společnosti Sazka Telecommunications a Revolution Mobile. Aukce začne na den přesně rok od zahájení jejího prvního a bohužel předčasně ukončeného kola. 11. listopadu proti sobě začnou společnosti přihazovat, vše má být přitom přísně utajeno a nová pravidla mají zabránit průtahům a vystřelení nabídek do astronomických výšin.
Nováčci mají vyhrazené bloky v klíčových pásmech 800 a 1800 MHz, není však vyloučeno, že se zapojí i do hry s operátory o další balíky kmitočtů. Lze to čekat zejména u společnosti Sazka Telecommunications, za kterou stojí silná finanční skupina KKCG miliardáře Karla Komárka. Revolution Mobile bude v aukci spíše pasivní hráč. Kolem společnosti krouží spekulace, že je nastrčenou pojistkou skupiny PPF pro případ, že by jí nevyšla akvizice Telefóniky. Nasvědčují tomu zvláštní okolnosti vzniku – společnost vznikla odkoupením a přejmenováním firmy PPF Mobile Services jejím bývalým ředitelem. Právě tato firma se měla původně za skupinu PPF účastnit aukce.
Náhle oznámená neúčast v aukci přihřívala spekulacím, že PPF usiluje o odkup české pobočky Telefóniky. Pravidla aukce totiž výslovně zakazují vzájemné fúze a akvizice účastníků. Že je zájem PPF o českou pobočku operátora vážný, se potvrdilo minulý týden. S informací přišel nejprve server Bloomberg, záhy pak následovala tisková zpráva společnosti. Mateřská společnost drží v české pobočce téměř sedmdesátiprocentní podíl v současnosti oceňovaný na 68 miliard korun. Telefónica by prodejem získala peníze na umoření dluhů a stabilizaci společnosti. S hledáním vhodného kupce Telefónice pomáhá banka Goldman Sachs. Mezi vážné zájemce kromě Petra Kellnera patří také ruský miliardář Vladimir Jevtušenkov s jeho skupinou AFK Sistěma. Zájem ze strany skupin Vodafone a Deutsche Telekom, která je vlastníkem T-Mobilu, není známý, obchod by koneckonců stejně zastavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nebo ČTÚ.
Je libo Mobil od ČEZ?
Energetický gigant ČEZ v úterý začal poskytovat mobilní služby pod značkou Mobil od ČEZ. Virtuální operátor nabízí jeden nulový tarif, který skladbou cen připomíná předplacenku. Tou však není, společnost služby fakturuje za skončený měsíc. Volání v případě ČEZu stojí nezávisle na síti 2,2 Kč, esemeska 1,2 Kč. Operátor tak nepatří k těm nejlevnějším, ale zároveň se dostal níž než například BleskMobil nebo síťoví operátoři. K tarifu je možné dokoupit hlasové balíčky, a to buď 100, nebo 200 minut do všech sítí za 200, resp. 340 Kč.
Oba balíčky obsahují i neomezené volání do sítě operátora, to má však význam až ve chvíli, kdy k němu přejde celá rodina. Mobil od ČEZ mne mile překvapil absencí otravných poplatků za zřízení karty nebo přenos čísla, operátor si to na druhou stranu vzhledem ke své pozici – na rozdíl od začínajících společností – může dovolit. Datové balíčky jsou v nabídce pouze tři, 50 MB na den za 20 Kč, nebo 300 MB či 1 GB za 200 či 300 Kč. Po překročení limitu spadne rychlost na 16 kbit/s, obnovit balíčky je možné se stokorunovou slevou. K ČEZu ještě poslední poznámka: jediné zvýhodnění, které operátor stávajícím odběratelům nabídl, jsou neomezené esemesky. Operátor sice avizoval, že žádné velké slevy pro zákazníky nabízet nebude, ale nějaký ten halíř z ceny slevit mohl. Na druhou stranu, asi každý potenciální zákazník operátora je v tuto chvíli už zákazníkem ČEZu…
Stream.cz na nic nečekal a změny avizované před čtrnácti dny bez většího varování nasadil do ostrého provozu. Služba coby skladiště uživatelských videí nadobro končí a filozofií se přibližuje hudební televizi Mixér.cz. Po návštěvě se rovnou spustí přehrávač a program dne. Televize se zkrátka spustí a hraje. Uživatel se k pořadům může vracet a vyhledávat mezi nimi. Nové uchopení služby je podle mne špatné, zejména v kontextu toho, jaký Stream nyní „vysílá“ obsah. Co zkrátka zafungovalo na Mixéru, nebude podle mne fungovat na Streamu. Pořady jsou jednak krátké, což by možná ani nebyl problém, ale ve všech případech jde o dokumentární obsah. Což není nic, co byste si jen tak večer pustili na pozadí. Této změně mělo předcházet zamyšlení nad obsahem, či měla být nabídnuta jako volitelná vrstva nad videoportálem. Notabene také zmizel poslední důvod, proč videa nenahrávat na YouTube.