Hlavní navigace

168 hodin: investice, která nebude mít dlouhého trvání [podcast]

10. 11. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

168 hodin #12: investice, která nebude mít dlouhého trvání by Cnews on Mixcloud

Investiční skupina PPF miliardáře Petra Kellnera se dohodla se španělskou Telefónikou na odkupu většinového podílu v české pobočce operátora, spolu s ní získá i stoprocentní podíl ve slovenské dceřiné společnosti. Za bezmála 66% podíl zaplatí Kellnerova skupina 63,6 miliardy korun. Celou transakci musí ještě schválit Evropská komise. Telefónica ze získaných peněz plánuje umořit část svého dluhu, který v pololetí dosahoval k padesáti miliardám eur, v přepočtu 1,3 bilionu korun. 

Prodej české pobočky odráží záměr Telefóniky opustit malé trhy, skupina v minulosti už prodala například irskou pobočku. Investiční pozornost španělské matky se nyní obrací k Latinské Americe, skupina také usiluje o odkup německého operátora E-Plus, díky čemuž by se stala německou jedničkou mezi telekomunikačními společnostmi.

Schválení miliardového obchodu teď už závisí jen na regulačních úřadech. Vzhledem k tomu, že PPF dosud v telekomunikacích nepodnikala, by transakce měla být schválena bez výhrad. Aukce kmitočtů, jež začíná už zítra v pondělí 11. listopadu, by rovněž měla proběhnout beze změn, jelikož samotná transakce bude moci proběhnout až poté, co ji schválí příslušné úřady, což nějaký ten měsíc zřejmě bude trvat. V té době už budeme znát výsledky dražby, pokud ji tedy zase někdo znovu předčasně neukončí.

Návrat k Eurotelu?

Součástí dohody je to, že si španělská Telefónica v české pobočce ponechá pětiprocentní podíl a umožní společnosti po čtyři roky používat značku O2 a využívat výhod jejího partnerského programu. Díky tomu bude moci PPF nakupovat telekomunikační zařízení za lepší ceny a využívat uzavřených smluv, což se týká hlavně roamingových dohod. Možnost levnějšího nákupu technologií se PPF bude hodit zejména při budování LTE sítě.

 

Jako logický se jeví návrat ke značce Eurotel. Návrat ke starému jménu dokonce tipuji na jeden z prvních kroků nového vlastníka. Změna značky bývá u korporací takového rozměru obvykle obtížná a těžko se komunikuje, v tomto případě se ale jedná o návrat ke známé a dle mého názoru navíc sympatičtější značce, kterou lidé mají stále v paměti.

Pro zákazníky se alespoň v příštím půl roce navenek nic nezmění. Petr Kellner je znám svým lpěním na efektivitě podniků, a tak se bude z Telefóniky snažit udělat lépe fungující podnik. Neefektivitou fungování se operátor proslavil už v minulosti, kdy propustil řadu lidí, načež jim coby externím firmám začal platit za stejné služby. Složitost interních procesů, kdy příslovečně řečeno pravá ruka neví, co dělá levá, si Telefónica nese už z dob Českého Telekomu.

První kroky se tak ponesou v duchu propouštění a doplňování vedoucích pozic vlastními lidmi. Nový vlastník se také bude zbavovat nepotřebných aktiv, v této souvislosti jde hlavně o vysílací stožáry, o které už projevily zájem České Radiokomunikace.

ICTS24

Čí bude Telefónica za pět let?

Nelze čekat, že nový vlastník Telefóniky půjde s cenami výrazně dolů a způsobí jakési druhé kolo mobilní revoluce. Takový předpoklad je mylný a zakládá se na tom, že posledním výraznějším Kellnerovým počinem bylo založení banky Air Bank, která se profiluje jako protiklad klasických bankovních domů. Jenže situace Air Bank a Telefóniky je hodně rozdílná.

Zatímco Air Bank začínala na zelené louce a jedinou cestou, jak získat zákazníky jiných bank, je bylo podstřelit cenou a přístupem, Telefónica je jedničkou mezi operátory. Veškeré kroky tak povedou k zefektivnění společnosti a učinění jí zajímavější pro další prodej. Proto bude Telefónica v rukou Kellnera spíše pasivní konkurencí a ne tím, kdo určuje směr.