168 hodin: Kellnerovy námluvy s Telefonicou

20. 1. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

V pátek to bylo na den přesně dvacet let od chvíle, kdy se zrodila česká národní doména a ruku v ruce s ní i ta slovenská. Rozpad společného státu byl tak završen i na internetu, byť ten tehdy čítal ani ne stovku českých doménových jmen. Maxima československá doména dosáhla paradoxně až dlouho po rozchodu federace, na jaře léta 1994 fungovalo zhruba sto dvacet domén. Ještě v říjnu téhož roku jejich počet klesl k nule a nedlouho poté se kapitola československé domény uzavřela i v tabulkách organizace IANA.

Dárek k dvacetinám dostala česká doména předčasně: v polovině listopadu minulého roku padla milionová hranice. A zatímco cena domény rok od roku klesala, do sdružení se zapojovalo stále více registrátorů, od kterých do něj přitéká nemalé množství peněz. Díky jejich přebytku mohou vznikat projekty jako MojeID (i když to – alespoň z mého pohledu – drtí Facebook Connect) a CZ.NIC může být podepsáno coby sponzor pod řadou akcí.

Facebook představil nový vyhledávač. Nehodlá jím vyhlásit válku zavedenému Googlu nebo Bingu, vyhledávat bude jen v rámci modrého světa. V jeho centru stojí miliarda uživatelů, jejich spojení s jinými lidmi a informace, které o sobě (veřejně) sdílí. Díky tomu slibuje úplně jiné vyhledávání, než s jakým jsme se dosud mohli na webu setkat. Uživatelům umožní vypadnout z bubliny vlastních přátel a objevovat nové lidi, se kterými sdílí stejné zájmy nebo bydliště. S veřejným uvedením vyhledávače by mělo přijít i další kolo zjednodušování uživatelského nastavení soukromí.

S Wikipedií kolem světa. Nadace Wikimedia pod svá křídla začlenila projekt svobodného cestovatelského průvodce Wikivoyage, do kterého po vzoru Wikipedie může přispívat kdokoli, a v tomto případě tak přinášet tipy na místa, která v klasických průvodcích chybí (a jejichž autoři mi občas přijdou, jako by místo, o kterém píšou, nezahlédli ani z letadla). Wikivoyage je zatím dostupný v devíti jazycích, další jsou snad jen otázkou času.

A ještě k jednomu průvodci – tentokráte jen Brnem –, který minulý rok napsal a jako e-book vydal tamní novinář Michal Kašpárek. Své zkušenosti z přípravy a prodeje nedávno přetavil do několika rad, které mohou k činu popíchnout všechny, kteří nad sepsáním vlastní knížky někdy uvažovali, ale odrazovalo je obíhání nakladatelů nebo výrazné náklady s nejistým návratem, kdyby si ji na papíře chtěli vydat sami. Nehledejte za mými slovy skrytou reklamu na Michalova průvodce, natož na Brno, nýbrž tip na studnici rad, které vám můžou ušetřit čas a peníze (a – alespoň v mém případě – dodat chuť sednout si ke stroji i jindy, než když mi nad hlavou visí šéfredaktorova gilotina).

Další virtuál na horizontu

Na sklonku minulého roku se v obchodním rejstříku objevila nová společnost Tesco Mobile, s.r.o., což naznačuje možný brzký vstup řetězce mezi mobilní operátory, o kterém se čas od času mluví už několik let. V některých zemích Tesco coby virtuál mobilní služby už nabízí, obvykle si k tomu pronajímá síť od O2.

První český virtuál BleskMobil sice nezklamal, ale se svými předplacenkami ani zvlášť nezaujal. U Tesca by tomu mělo být (po vzoru zahraničního působení) jinak, v nabídce bychom měli najít i několik paušálů. Raději ale opustím divoké vody spekulací, neboť ty mi – jak si pravidelní čtenáři zajisté všimli – poslední dobou moc nevycházejí. Kdy a zda vůbec bychom mohli začít využívat služeb nového virtuála tedy není známé, zápis do rejstříku nicméně bude mít zřejmě co dočinění s probíhající aukcí uvolněných frekvencí, která mobilní trh v širší míře otevře konkurenci z řad virtuálních operátorů, ať už kmitočty připadnou komukoliv.

ICTS24

Společnost PPF Petra Kellnera se podle informací deníku Euro zajímá o odkup české pobočky Telefonicy. Odpovědní zástupci obou společností tradičně odmítli spekulace komentovat, týdeník ale pátral dále a zjistil, že PPF chce zřejmě využít situace, kdy dluh mateřské společnosti Telefonicy roste neudržitelným tempem. Jednání ale údajně váznou na Kellnerem nabídnuté ceně. PPF se mimo jiné jako jediná společnost mimo obor telekomunikací aktuálně účastní probíhající aukce kmitočtů, ve které se střetne se zdejší trojkou operátorů.

Martin Jaroš, autor jedněch z mála obecně oblíbených reklam (Sobi s Petrem Čtvrtníčkem, Chuck Norris a T-Mobile, atd.), odchází na Blízký východ. Bude tam pracovat pro katarského operátora Qtel. Martin Jaroš byl hostem Digitu; pokud máte dvacet minut, video rozhodně stojí za podívanou.