Začátkem týdne nám tu probleskla zpráva, že nové grafické karty Radeon RX 7000 od AMD, či přesněji jejich 5nm GPU s architekturou RDNA 3, prý mohou dosahovat překvapivě vysokých taktů. Zatím těžko říct, jak moc podložený tento drb je. Víme ale už, že hodně vysoké frekvence má i právě oznámená konkurenční architektura Ada Lovelace v grafikách GeForce RTX 4000 od Nvidie. Ani třeba 3,5–3,8 GHz u Radeonů proto nemusí znamenat tolik.
Specifikace grafik GeForce RTX 4000 už známe a již podle nich přechod na 5nm proces o hodně zvedl frekvence ve srovnání s 8nm čipy na procesu Samsungu v kartách GeForce RX 3000. Top model nové generace GeForce RTX 4090 má dle Nvidie referenční základní frekvenci 2,23 GHz, ale boost rovnou 2,52 GHz (pro srovnání, u RTX 3090 byly takty jen 1,40 GHz / 1,70 GHz). Chovaly se ale naděje, že ve skutečnosti při hraní bude u čipů Ada dosahováno vyššího taktu, než je uváděný boost, jak už to má Nvidia ve zvyku.
A to se teď potvrzuje. Nvidia totiž předváděla GeForce RTX 4090 v živém demu hry Cyberpunk 2077, při němž bylo ve hře zobrazené překrytí s informacemi i o výkonu, které ale vypisovalo i aktuální frekvenci GPU. Web WCCFtech obrazovku natočil, takže takt ve hře máme zachycen: Pokud detekce není chybná, což není pravděpodobné, běžela GeForce RTX 4090 na taktech 2800–2850 MHz, tedy povážlivě blízko 3 GHz.
Je docela dobře možné, že – je-li toto s referenčními specifikacemi – pak nějaké karty s agresivnějším továrním přetaktováním se možná ke 3 GHz dostanou (byť to může být za cenu TDP ještě více zvýšeného z už tak extrémních výchozích 450 W).
RTX 4080 na 3 GHz?
Kromě toho je tu i fakt, že RTX 4090 není nejvýše taktovanou grafikou generace Ada. Osekaný model GeForce RTX 4080 12GB s čipem AD104 má své frekvence už ve výchozích referenčních specifikacích vyšší, 2,31 GHz v základu a 2,61 GHz v boostu. Možná by proto tato karta mohla jet na zhruba o 100 MHz vyšší frekvenci i v reálu, čímž by se už dostala na 2900–2950 MHz.
Nvidia v prezentaci zmiňovala, že v laboratoři GPU přetaktovala nad 3 GHz. Nevěděli jsme, zda se tím nemyslí třeba nepraktický OC se speciálním chlazením typu kapalný dusík. Ale v tomto kontextu už to vypadá, že by to mohlo být zcela normálně dosažitelné a použitelné přetaktování. I když tedy uvidíme, zda to nepřekazí nepoužitelná spotřeba. Pokud ne, 3 GHz by při hraní mohly být dosažitelné na nereferenčních RTX 4080 12GB, pokud ne i na nereferenčních GeForce RTX 4090.
Demo v Cyberpunku 2077 zejména prezentovalo použití upscalingu a interpolace snímků DLSS 3. Při použití tohoto filtru by se dalo čekat, že možná poněkud zmírní zátěž GPU, a skutečně, spotřeba údajně byla „pouze“ 349 W, zatímco bez DLSS 3 si karta brala 461 W. Zdá se ale, že frekvence se do pásma 2800–2850 GHz dostávala stejně tak i v nativním režimu při té plné spotřebě, takže tyto senzační takty nejsou asi způsobené jen tím, že GPU v DLSS 3 částečně jelo naprázdno.
Více: S RTX 4000 přichází Nvidia DLSS 3. Nová generace AI upscalingu generuje snímky, obchází limit CPU
Toto ukazuje, že nová architektura Nvidie ve spolupráci s na míru vyladěným výrobním procesem 4N udělala značné pokroky. Výkonnostní sliby Nvidie tomu ovšem odpovídají – firma avizovala až 4× lepší výkon, což je ale ve skutečnosti s DLSS 3 a nelze to úplně počítat. Skutečně reálné navýšení výkonu by také ale mohlo být „až“ 2×. Nicméně to jsou vše oficiální selektivní benchmarky, o kolik jsou nové karty opravdu rychlejší, to ukáží recenze.
Zdroje: WCCFtech, VideoCardz