3D stereo i bez GeForce: konkurenti 3D Vision ve hrách

31. 1. 2011

Sdílet

 Autor: Redakce

3D Stereo – herní testy

Testy výkonu ve hrách

V minulém článku Lze nahradit 3D Vision aneb 3D Blu-ray bez GeForce? jsme se věnovali představení jednotlivých technologií a přehrávání 3D filmů. Teď se podíváme, jak je na tom 3D Vision a jak jeho konkurenti s kvalitou a výkonem ve hrách a čeká vás i závěrečné shrnutí a hodnocení.

V rychlosti si ještě zopakujeme, jaký hardware a software se testu účastnil.

eDimensional Wired Glasses a DDD's TriDef 3D Experience

Brýle eDimensonal se prodávají již téměř deset let. Na Extrahardware.cz jsme jim věnovali i samostatnou recenzi.

Poté, co Nvidia tuto technologii přestala v ovladačích podporovat přímo, se výrobce spojil s firmou DDD, která k brýlím nabízí softwarový balík TriDef 3D Experience 4.2.5, jehož součástí je program TriDef 3D Ignition ve verzi 2.7.5, který má na starost stereoskopické zobrazení ve hrách. Trochu neobvykle je v něm nutné vytvořit profily her instalovaných na počítači a ty pak následně spouštět z tohoto frontendu.

Výhodou takového řešení je především fakt, že se tím minimalizuje zásah do systémových knihoven a hra se vám spouští 3D pouze tehdy, kdy si to opravdu přejete. Stejně jako v iZ3D si profil jednou nastavíte a pak jej už jen nerušeně používáte.

Množství nastavení je ještě o něco rozsáhlejší než u iZ3D. Kromě autofokusu je k dispozici ještě několik fixních režimů a také mód, ve kterém se v průběhu hraní hledají minimální a maximální hodnoty hloubky a s těmi pak hru hrajete. Tato funkce však nemá výrazný vliv na výkon ovladače. Trochu jiné je to s kvalitou zobrazení, která se volí mezi Low, Medium a High a rozdíly ve výkonu opravdu zřetelně pocítíte. Bohužel nižší režimy citelně degradují grafiku. Poslední volba, která stojí za zmínku je tzv. virtual 3D. Ta vám může citelně navýšit FPS, ale bohužel funguje korektně jen v některých hrách.

Brýle eDimensional se nezapínají automaticky ovladačem TriDef, ale je nutné použít E-D Activator, který je volně stažitelný ze stránek výrobce. Jedná se v podstatě o přejmenovaný program Razor3D ve verzi 2.7.0.0, s jehož pomocí si můžete zvolit režim fungování brýlí i zobrazení na monitoru. V jiném než prokládaném režimu však zřejmě budete mít problém zprovoznit stereoskopii ve hrách. LCD režimy pak přidávají do obrazu šedé pruhy a proto je nedoporučuji používat. Je možné nastavit vlastní klávesové zkratky pro zapnutí před startem hry a vypnutí po jejím ukončení. Pokud ovladač nevypnete před restartem, tak se budete potýkat s velmi nepříjemným blikáním monitoru a neschopností počítače nastavit správné rozlišení po startu Windows. Problém se však dá vyřešit vypnutím počítače na několik sekund.

Nvidia 3D Vision Kit

Synchronizaci u závěrkových brýlí Nvidie zajišťuje USB dongle se softwarem, který řídí zatmívání brýlí a ovládá několik funkcí stereoskopického ovladače, jako je zapnutí a vypnutí stereoskopie nebo hloubka prostorového zobrazení. Ten není běžně ke stažení, protože je pouze součástí balíku ovladačů označovaných jako 3D Vision Driver CD. V době, když jsem začínal s měřením, byla aktuální verze 1.37, jejíž součástí je mimo jiné ovladač GeForce 260.89 a PhysX 9.10.0514. I pro toto řešení však platí limity, které jsem již zmiňoval u 3D Vision Discover, jako například to, že ovladače pro Windows XP existují pouze pro řadu grafických karet Quadro. Ve Windows Vista a 7 ve 32 i 64bitové verzi však vše funguje bez problémů a u některých her dokonce získáte i podporu DX 10 a 11.

Přednastavené profily a limitovaná nastavení stereoskopického zobrazení jsou také společné pro všechny produkty 3D Vision. Nově však narazíte na omezení, která se ale v praxi ukazují být spíš ku prospěchu věci, například požadavky na vysoké obnovovací frekvence u LCD monitorů, (konkrétně 120 Hz). Při použití CRT monitoru a u DLP projektorů je možné použít i 85 Hz, ale doporučoval bych k nim přistupovat s notnou dávkou opatrnosti. Na rozdíl od eD brýlí podporuje Nvidia nejen D-Sub, ale také DVI, Display Port a HDMI rozhraní.

 

Brýle 3D Vision Kit (zdroj obrázku: LegitReveiws)

iZ3D

Od minulého článku uplynulo hodně vody a tak se zatím objevila i stabilní verze ovladače 1.12, která by měla zajistit softwarovou podporu pro stereoskopii v podání AMD s komerčním názvem HD3D. Nově by měla být implementovaná podpora DX10 a 11. Fungování v režimech CF a SLI ale i nadále nehledejte. Smutnou zprávou je také ukončení výroby jejich vlastního polarizačního monitoru, který byl ve své době jedním z mála produktů schopných konkurovat 3D Vision. Jelikož jsem v době grafických testů her neměl k dispozici 3D TV či monitor s portem HDMI 1.4 a grafickou kartu z řady 6800, provedl jsem testy pouze v anaglyfickém režimu v DX 9. Stejně jako u předchozích verzí můžete využít široké množství nastavení stereoskopického obrazu, tvorbu vlastních herních profilů, seznam výjimek, ve kterých stereoskopii nechcete a nepřeberné množství stereoskopických režimů. Podotýkám, že pro ty, co se spokojí jen s anaglyfem a majitele iZ3D monitoru nebo grafických karet AMD v kombinaci s 3D DLP je stále zdarma. Za ostatní stereoskopické režimy včetně HD3D zaplatíte aktivační poplatek 40 USD.

Testovací sestava i podmínky jsou stejné jako v minulé části článku, takže spíše pro připomenutí:

 

Testovací sestava

Hardware:

  • AMD Phenom II X4 3,2 GHz
  • Zeppelin Gold DDR3 1600 MHz 9-9-9-24
  • Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
  • Seagate Barracuda 500GB 7200.10
  • DVD-RW Samsung SH-S203D
  • Arctic Silentium T2 Eco 80 550
  • Grafické karty:
    • Nvidia GeForce GTX295 (referenční)
    • ATI Radeon HD4850 (referenční)

Operační systém:

  • Windows 7 Home Premium 64bit

Ovladače:

  • Nvidia 3D Vision Driver CD 1.37
  • Nvidia GeForce 260.89
  • Nvidia PhysX 9.10.0514
  • ATI Catalyst 10.10
  • Razor3D Controller 2.7.0.0
  • DDD's TriDef 3D Experience 4.2.5
  • iZ3D Anaglyf Driver 1.12

Programy:

  • Snímkovací frekvenci zaznamenávám pomocí Fraps 3.2.2
  • Vytížení procesoru zaznamenávám pomocí nástroje Sledování výkonu ve Windows 7

 

 

Sestava s GTX295

Implicitní herní nastavení:

U všech testů bylo vypnuto nebo vynuceno vypnutí vertikální synchronizace.

Vše je testováno v rozlišení 1920 × 1080 bodů. Vyšší je momentálně bezpředmětné, protože i nejlepší z 3D Ready monitorů, televizorů, projektorů a VR brýlí zvládají maximálně FullHD.

Nastavení je pokud možno na maximum s 4× AA a 16× AF, aby byla prověřena i funkčnost vyhlazování. Dělat samotný test bez vyhlazování považuji za zbytečné, protože výsledkem měření je procentuálně vyjádřený propad průměrných FPS v trojrozměrném zobrazení proti běžnému dvourozměrnému za srovnatelného grafického nastavení tak, aby si každý mohl snadno přepočítat své naměřené FPS.

Testy proběhly v DX9, pokud to ovladač umožňoval, byla ověřena funkčnost i v DX10, ta ale není zahrnuta do grafů.

Při každém testu byl zároveň zaznamenáván počet snímků za sekundu pomocí Fraps a vytížení procesoru nástrojem Sledování výkonu ve Windows. Měření probíhalo vždy stejně. Před spuštění benchmarku jsem spustil také logování vytížení procesoru a vypnul ho poté, co skončí program. Z naměřených dat jsem vybral tu část, po kterou běžel Fraps a zapsal průměrnou hodnotu.

Unigine Heaven Benchmark 2.1, Anno 1404, Arma II, Colin McRae: Dirt 2

Unigine Heaven Benchmark 2.1

Zdroj obrázku: Unigine: Screenshots

Unigine Heaven Benchmark je jediný ze současných benchmarků, který přímo podporuje stereoskopické zobrazení (má integrovaných několik různých stereoskopických rozhraní) a dokonce obsahuje vlastní anaglyfický ovladač. Proto jsem jej jako jediný zařadil do testu. Testy probíhaly v DX9 bez teselace, která není pro potřeby stereoskopie podstatná. Dále se 4× AA, 16× AF a celkové nastavení na High. Do celkových výsledků jsem tento benchmark nezahrnul.

Integrovaný anaglyf je stejně efektivní jako ovladač 3D Vision. Co se týká artefaktů v obraze, tak jsem našel pouze několik lokálních světel s odlišnou barvou. Ovladač Tridef se zapnutým režimem Virtual 3D jim však výrazně výkonnostně utíká, avšak s grafikou AMD nefunguje vyhlazování a i kolem některých objektů jsou obrysy. Bez vyhlazování i s ním je počet snímků za sekundu shodný. Ovladač iZ3D stále nefunguje.

Výkon procesoru potřebný pro grafickou kartu Nvidie a AMD je výrazně odlišný, u GTX295 je to však způsobeno SLI režimem. S jednou grafikou byla při předchozím testu utilizace víceméně obdobná.

Anno 1404

Zdroj obrázku: Strategy Informer

Testuji ve hře na úvodní animaci Quick Start. Snímkovací frekvenci zaznamenávám pomocí Fraps po dobu 35 s. Začínám, jakmile se objeví město a končím v okamžiku, kdy se pohled přenese do přístavu. Grafická nastavení jsou na Very High s 4× AA a 8× AF.

V tomto testu stávkoval nejen iZ3D, ale také TriDef, takže prostorově uvidíte hru pouze s ovladačem 3D Vision, ve kterém funguje vše na maximální detaily bez potíží.

Výkon potřebný pro vykreslení stereoskopického obrazu je mírně nižší než u běžného zobrazení.

ArmA II Benchmark

Zdroj obrázku: Strategy Informer

Pro testování používám demo a jeho vestavěný benchmark. FPS zaznamenávám pomocí Fraps. Je použit velmi vysoký profil grafických nastavení s viditelností 10 000 a obtížnost Extreme. Hra běží pouze v režimu DX9.

Tato hra je na tom obdobně jako jako Anno 1404. Jedině 3D Vision ji dokázalo zobrazit ve stereoskopickém režimu. Po stranách monitoru je však vidět obraz, který jde jakoby za roh. U TriDefu nepomohla žádná změna nastavení a ovladač hlásí, že hra není pro DX9. S iZ3D se budete muset vrátit ke starší verzi ovladače 1.10, který si ještě s Armou dokázal poradit.

Výkon procesoru potřebný k vykreslení obrazu ve 3D je nepatrně vyšší.

Colin McRae: Dirt 2

Zdroj obrázku: Sim Racing World

Test probíhá za pomocí dávkového souboru, používaného v testech na EHW na čtyřech tratích – Maroko, L.A., Malajsie a Londýn v režimu DX9 s 4× AA a nastavením Ultra.

V této hře se opět 3D Vision nedařilo, místy má špatné stíny, světla a kolem aut zůstaly průhledné obrysy. Celkem paradoxně jsem si v menší míře všiml podobného efektu i u nového iZ3D na autech soupeřů, jinak je však zobrazení v pořádku. Tridef v režimu Vitual3D hru spustí, ale bez stínů, takže jsem jej musel vypnout a pak už vše fungovalo bez problémů. Efektivita tím mírně klesla, ale stále má tento ovladač náskok.

Potřebný výkon procesoru se opět napříč platformami výrazně liší v neprospěch Nvidie kvůli SLI, v rámci jedné grafické karty je ale potřeba srovnatelná.

Crysis, Dragon Age: Origins, Far Cry 2

Crysis

Zdroj obrázku: inCrysis

Test probíhal hraním dema, konkrétně od okamžiku, kdy přicházíte v úvodu v levelu Contact zlikvidovat rušičku GPS navigace (pátý automatický save) přes prozkoumání nepřátelského tábora  až po rozstřílení rušičky z kopce a následnou střelbu do dalších nepřátel. Fraps je nastaven na 60 s.

V této hře opět dominuje Tridef, tentokrát ovšem jen zdánlivě. Doporučuje totiž nastavit stíny na low, jinak je sám zcela vypne, takže výsledky nejsou srovnatelné s ostatními ovladači. Místy navíc blikají vzdálené stromy. S 3D Vision je obraz mnohem lepší a hra funguje i v režimu DX10, stejně jako nově u iZ3D, u kterého však jeho neefektivita a nefunkční SLI naprosto degraduje hratelnost.

Potřebné systémové prostředky jsou opět víceméně srovnatelné až na 3D Vision, které si řekne o 26 % více a iZ3D s grafickou kartou HD4850, kde však naprosto nestíhá grafika, takže procesor nemá co dělat.

Dragon Age: Origins

Zdoj obrázku: BioWare

Hru testuji, jak je na EHW zvykem, uloženou pozicí od uživatele Kharkowa. Stačí proběhnout cestu stiskem W až do další lokace a přitom logovat Frapsem. Grafické nastavení je na Very High s 4× AA.

Zde jsem zaznamenal naprosto neuvěřitelný úkaz, kdy ovladač TriDef se zapnutým Virtual 3D měl na GTX295 dokonce vyšší průměrné FPS než samotná grafika bez stereoskopie. Je to však dáno tím, že jsou obrazy ve 2D stejně jako u 3D Vision. V iZ3D jsem žádné markantní problémy nezaznamenal.

Z měření zátěže procesoru vyplynulo, že 3D Vision a iZ3D mají tak špatné výsledky především proto, že nestíhá procesor. Naopak TriDef vše zvládá s naprostým přehledem.

Far Cry 2 Benchmark

Zdroj obrázku: GamesRadar

Pro testování ve Far Cry 2 používám vestavěný benchmark. Nastavení je v režimu DX9, Ultra High se 4× AA.

3D Vision a iZ3D hru dokáží spustit i v DX10 režimu, i když v iZ3D paradoxně musíte vypnout podporu DX10. Obraz obou ovladačů je velmi dobrý, 3D Vision je efektivnější. TriDef dosahuje sice srovnatelné efektivity jako Nvidia, ovšem opět je to způsobeno neschopností ovladače zapnout vyhlazování. Se zapnutým vyhlazováním jsou ze stromů a keřů nevzhledné zelené koule. Průměrný počet snímků za sekundu je s vyhlazováním i bez něj shodný. Při hraní hry jsem navíc zjistil, že při nevolnosti není obraz ve 3D.

Za výrazně nižší potřebou systémových prostředků ovladače iZ3D na GTX295 může nejspíš nefunkční SLI a tak je vytížení procesoru srovnatelné i s grafikou AMD.

Gothic 4, Mafia II, Metro 2033

Gothic 4: Arcania

Zdroj obrázku: PCGamesHardware

Poslední díl ze série Gothic vytvořený bez jejích původních zakladatelů. Hra je velmi náročná a opět nepodporuje antialiasing. Přestože vyšla v letošním roce, je stále jen pro DX9. Natavení je na High. Jako testovací pasáž jsem si vybral oblast mezi rybářskými chatrčemi a hostincem U rozštěpené panny, poté co jsem ji vyčistil od krvavých much. Fraps nastavím na 60 s, od mola běžím po pěšině k hostinci a skrz něj až do jeskyně.

Obraz v této novince letošního roku je ve všech ovladačích dobrý, artefakty jsem zaznamenal pouze s iZ3D na HD4850, kde byly chyby v částicových efektech, například na záři teleportů. Pro hraní této hry na vysoké detaily ve 3-D však bude potřebovat opravdu velmi výkonnou grafiku na úrovni GTX295 a nejvyšší efektivitu dosáhnete opět s TriDef se zapnutým Virtual 3D.

Vytížení procesoru při zapnutí stereoskopie víceméně klesá, až na TriDef na grafice AMD, kde potřeba systémových prostředků vzroste o enormních 68 %.

Mafia II

Zdroj obrázku: PCGamesHardware

Druhou novinkou letošního roku, na které testuji, je Mafia II a její vestavěný benchmark. V nastavení je zapnuto vyhlazování, 16× anizotropní filtrování textur a Apex pouze v CPU verzi. Počet snímků loguji Frapsem.

I na této hře přes její krátký věk funguje stereoskopie bez výraznějších potíží. Pouze na TriDef jsem musel vypnout Virtual 3D a autofokus jsem nechal nastavený na auto. Pro korektní fungování iZ3D jsem musel vypnout SLI. 3D Vision v této hře drží 45 % účinnost, ostatní ovladače se propadly do propastných hlubin a s nimi i počet snímků za sekundu na naprosto nehratelnou úroveň.

Výkon potřebný k fungování hry ve stereoskopickém režimu je nižší než při běžném zobrazení, částečně je to však způsobeno enormními nároky na grafickou kartu, která nestíhá.

Metro 2033

Zdroj obrázku: Holy Fragger

Test probíhal na plné verzi hry. Frapsem byla měřena úvodní epizoda od šplhání nahoru po žebříku až po nálet démonů při přestřelce. Stejně jako Crysis je i Metro 2033 extrémně náročné, takže jsem musel vypnout AA, přestože i při stereoskopii funguje. Test probíhal v režimu DX9 a pokud to bylo možné s detaily nastavenými na Very High.

Tato hra funguje na grafice Nvidie s 3D Vision dokonce v DX10 a nově je podpora tohoto API implementována i do ovladače iZ3D, kde se tím však sníží počet FPS o další dvě třetiny a v obraze se objeví lichoběžníkové zastínění části obrazu. Artefakty jsem však nepozoroval. S ovladačem TriDef jsem už takové štěstí neměl. Nejenže používá pouze DX9, ale má také problémy se světly, které tvoří vertikální pruhy přes celou obrazovku, a dalšími artefakty. Pro alespoň trochu funkční zobrazení jsem musel snížit kvalitu grafiky na Normal a vypnout Virtual3D. Vysoký výkon je tedy pouze důsledkem nižšího grafického nastavení a s tímto ovladačem Metro zatím nedoporučuji hrát.

Nároky na procesor jsou víceméně vyrovnané, pouze 3D Vision a TridDef na HD4850 máji výrazně vyšší nároky.

Napoleon Total War, Need for Speed: Shift, Oblivion

Napoleon Total War

Zdroj obrázku: Napoleon Total War

Testuji na plné verzi hry v Italské kampani při dobývání Coni. Začínám uprostřed dolní poloviny mapy, kde klesnu pohledem na cestu u dřevěné ohrady. Fraps nastavím na 60 s a postupně proletím kamerou severním směrem nad svým jedním regimentem až do poloviny mapy. Nastavení je na Very High s 4× AA a 16× AF.

Opravdu funkční je tato hra pouze s 3D Vision. S TriDef se rámečky popisků a vlajky zobrazují sice prostorově, ale text k nim náležící a kurzor jsou ve 2D, což značně komplikuje ovládání a čtení. S iZ3D na GeForce jsem musel vypnout SLI a na AMD hra pokaždé, když jsem chtěl spustit boj, spadla.

Bohužel kromě TriDef padá výkon se stereoskopickým zobrazením pod úroveň hratelnosti, takže budete muset snižovat detaily.

Výkon procesoru potřebný ke hraní hry je prakticky srovnatelný, jen GTX295 bez stereoskopie má vyšší nároky.

Need for Speed: Shift

Zdroj obrázku: NFSCars

Testuji demo hry projetím jednoho kola na trati Londýn, měřím Frapsem. Nastavení je na Maximální detaily s 4× AA a 16× AF.

Příjemně překvapený jsem byl tím, že s 3D Vision zmizely problémy s duchy na textech menu a zobrazením rychlosti při jízdě. Naopak i ve finální verzi ovladače iZ3D zůstal na grafice HD4850 problém se čtverci na karosérii auta v menu a celkově je hra v této konfiguraci nehratelná. Tridef zvládá hru i v režimu Virtual 3D, tentokrát mu to však k lepším výsledkům, než mají jeho rivalové, nepomohlo.

Nároky na procesor jsou opět nižší nebo srovnatelné jako při běžném zobrazení.

Oblivion

Zdroj obrázku: The Elder Scrolls

I přes své stáří má tato hra stále co nabídnout, nejen po herní stránce, ale i co do testu výkonu. Test proběhl hraním dle metodiky EHW – nahráním přiložené pozice a minutovým výletem po mapě. Průběh zaznamenávám pomocí Fraps.

Výkon všech ovladačů i kvalita stereoskopického výstupu jsou v této hře zcela v pořádku, iZ3D ve verzi 1.12 již nemá problém ani s obrázkem v menu a celkově je výkon s grafikou GTX295 velmi vyrovnaný.

Vytížení procesoru se stereoskopií mírně roste, jedná se však o několik procent.

S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat, The Witcher, Tom Clancy’s H.A.W.X, World in Conflict

S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat Benchmark

Zdroj obrázku: S.T.A.L.K.E.R.

Pro srovnání výkonu používám samostatně stažitelný benchmark. Hodnoty v grafu jsou průměrem hodnot všech čtyř průchodů. Nastavení je na Extreme se Static lighting, tedy v režimu DX9 bez vyhlazování.

Jak je vidět na efektivitě jednotlivých ovladačů, stereoskopii v této hře příliš nepomáhá ani skutečnost, že ovladačům snížením detailů a grafických efektů maximálně vyjdete vstříc. V DX10 se v 3D Vision stále objevují problémy se stíny osvětlením a artefakty a v iZ3D se naopak hra bezdůvodně cuká. TriDef pro změnu DX10 nezvládá vůbec. Jedině v DX9 s nastavením Extreme a Static Lighting máte šanci dosáhnout se stereoskopií hratelných FPS a funkční stereoskopie.

Nároky na procesor jsou nižší nebo srovnatelné jako v běžném zobrazení, což vzhledem k propadu FPS není takový div. Naopak je s podivem, že vzhledem k propadu snímkové frekvence není vytížení ještě nižší.

The Witcher

Zdroj obrázku: The Witcher

Aneb v češtině Zaklínač. Testuji v plné verzi hry s patchem 1.4, který upgaduje hru na Extended Edition. Jako testovací lokaci je zvolena poměrně náročná krajina mezi hospodou a Wyzimským podhradím. Fraps je nastaven na 60 s, což stačí tak akorát na trasu od brány v oplocení u hospody a doběhnutí před domky u mostu v podhradí. Grafika je nastavena na Very High, spolu s 4× AA a 16× AF.

V této hře všechny ovladače, až na iZ3D na HD4850, dosáhly velmi vysoké efektivity přesahující 75 % což je velmi dobrý výsledek. Také kvalita grafiky je víceméně dobrá, pouze s iZ3D se ani v poslední stabilní verzi nepodařilo odstranit problém s některými objekty, které jsou zobrazeny 2D. Na TriDef jsem zaznamenal zvláštnost v tom, že za nastavených 60 s jsem doběhl výrazně kratší úsek, než s jinými ovladači.

Výkon procesoru se zapnutou stereoskopií má opět klesající tendenci. Výraznější výjimkou je tentokrát iZ3D na GTX295.

Tom Clancy’s H.A.W.X

Zdroj obrázku: NGOHQ

Pro testování používám vestavěný benchmark v demu, ale výsledky zaznamenávám pomocí Fraps. Testy probíhají v DX9 s 4× AA, nastavením položek na High a zapnutím HDR a DOF.

V této hře jsem opět musel na iZ3D vypnout SLI, přesto tento ovladač porazil 3D Vision. Oba je však zastínil TriDef. 3D Vision si z nepochopitelných důvodů udržuje zapnutou vertikální synchronizaci a to i přes její vypnutí ve hře i ovladači. DX10 nejde zapnout v žádném ovladači.

Vyšší vytížení procesoru než v běžném režimu má opět pouze ovladač iZ3D na GTX295

World in Conflict

Zdroj obrázku: FiringSquad

K testování používám vestavěný benchmark v demu, který loguji Frapsem. Testy probíhají s nastavením na Very High a 4× AA.

Poslední hra testu má opět se všemi ovladači velmi vysokou efektivitu, bez artefaktů v zobrazení a jediným problémem byla nefunkčnost DX10 pod ovladačem iZ3D. TriDef ji nemá implementovanou, takže u něj to za problém nepovažuji.

Nároky na procesor ve stereoskopickém zobrazení jsou až na výjimky stejné nebo vyšší než při běžném zobrazení a u ovladače 3D Vision je to dokonce o markantních 48 %.

Souhrnné srovnání výsledků

Srovnání výsledků

Nebudu rozuzlení zbytečně protahovat a tak se pojďme podívat na výsledky stereoskopických ovladačů s grafickou kartou GTX295.

Grafická karta GTX295 Výkon grafických ovladačů ve hrách
Hra Mono 3D Vision Podíl (%) iZ3D Podíl (%) TriDef Podíl (%)
Anno 1404 39,5 19,8 50,2 % 0,0 0,0 % 0,0 0,0 %
Arma II Benchmark 19,7 12,2 61,5 % 0,0 0,0 % 0,0 0,0 %
Crysis 34,6 7,2 20,9 % 6,8 19,8 % 20,7 59,9 %
Colin McRae: Dirt 2 84,6 42,7 50,5 % 40,7 48,1 % 58,0 68,6 %
Dragon Age: Origins 95,4 42,0 44,0 % 24,7 25,9 % 100,6 105,4 %
Far Cry 2 Benchmark 72,0 35,9 49,8 % 26,5 36,8 % 38,8 53,9 %
Gothic 4: Arcania 42,2 20,1 47,7 % 18,6 44,1 % 25,3 60,1 %
Mafia 2 60,0 27,4 45,6 % 14,6 24,3 % 8,6 14,3 %
Metro 2033 49,8 24,8 49,9 % 46,2 92,9 % 36,6 73,6 %
Napoleon Total War 35,5 17,9 50,4 % 15,9 44,8 % 32,1 90,5 %
Need for Speed: Shift 68,2 50,5 74,1 % 51,9 76,1 % 41,0 60,2 %
Oblivion 67,0 44,3 66,1 % 47,2 70,5 % 45,7 68,2 %
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat Benchmark 245,5 46,0 18,7 % 34,8 14,2 % 35,3 14,4 %
The Witcher 50,8 44,5 87,5 % 38,3 75,3 % 39,1 77,0 %
Tom Clacy's H.A.W.X 136,3 60,0 44,0 % 77,0 56,5 % 82,9 60,8 %
World in Conflict 49,3 41,8 84,6 % 42,3 85,7 % 36,6 74,2 %
Unigine Heaven Benchmark 2.1 62,3 32,4 52,0 % 0,0 0,0 % 51,6 82,8 %
Průměrný výkon (%) 100,0 %   52,9 %   44,7 %   55,1 %
Funkční hry (%) 100,0 %   53,0 %   51,1 %   63,0 %

Červeně jsou vyznačeny hry, ve kterých se sice podařilo zprovoznit stereoskopický výstup, ale obsahoval závažné artefakty nebo nefungoval vůbec. TriDef je sice nejvýkonnějším ovladačem (a to i když nepočítáme s korekturou za podíl nefunkčních her), ale zato také nejméně spolehlivým.

Druhým nejvýkonnějším ovladačem v testu je 3D Vision, který je zároveň nejspolehlivějším. Dlužno podotknout, že ani s tímto ovladačem se problémům zcela nevyhnete.

Nejhůře dopadl ovladač iZ3D, i když je to pouze relativní. Předně v něm nefunguje SLI a CF, což se na nejnižším výsledku pochopitelně podepsalo a v takovém případě je stejný průměrný výkon jako u předchozího testu s GTX285 velmi pěkný výsledek. Nově také funguje Crysis v DX10, takže se dá mluvit i o zlepšení.

Grafická karta GTX295 Nároky ovladačů na procesor
Hra Mono 3D Vision Podíl (%) iZ3D Podíl (%) TriDef Podíl (%)
Anno 1404 49,8 48,3 96,9 % 0,0 0,0 % 0,0 0,0 %
Arma II Benchmark 83,6 94,0 112,4 % 0,0 0,0 % 0,0 0,0 %
Crysis 43,0 54,4 126,6 % 31,3 72,7 % 37,8 87,8 %
Colin McRae: Dirt 2 70,0 71,4 102,1 % 53,8 76,8 % 61,8 88,3 %
Dragon Age: Origins 78,5 99,8 127,1 % 94,4 120,2 % 64,9 82,6 %
Far Cry 2 Benchmark 89,7 68,5 76,4 % 40,9 45,5 % 49,2 54,8 %
Gothic 4: Arcania 90,5 77,3 85,3 % 63,6 70,2 % 60,5 66,8 %
Mafia 2 86,4 70,6 81,8 % 65,9 76,3 % 38,0 44,0 %
Metro 2033 49,0 64,0 130,6 % 52,3 106,7 % 50,3 102,7 %
Napoleon Total War 58,9 46,3 78,5 % 48,9 83,0 % 45,7 77,6 %
Need for Speed: Shift 77,0 69,4 90,1 % 78,4 101,8 % 45,7 59,3 %
Oblivion 63,5 61,7 97,2 % 66,5 104,7 % 67,2 106,0 %
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat Benchmark 68,1 46,3 68,0 % 24,0 35,2 % 25,8 37,9 %
The Witcher 64,2 64,9 101,0 % 67,3 104,8 % 40,3 62,7 %
Tom Clacy's H.A.W.X 67,8 64,0 94,4 % 75,8 111,8 % 60,6 89,4 %
World in Conflict 49,5 73,6 148,6 % 51,1 103,1 % 47,5 96,0 %
Unigine Heaven Benchmark 2.1 54,8 50,7 92,4 % 0,0 0,0 % 40,0 73,0 %
Průměrný výkon (%) 100,0 %   101,1 %   75,8 %   66,0 %
Funkční hry (%) 100,0 %   101,0 %   86,6 %   73,7 %

 

V tomto testu jsem se rozhodl změřit dopad na výkon procesoru ve všech testovaných hrách a výsledky jsou velmi odlišné. Nejméně procesor zatěžuje ovladač TriDef, který v nejhorším případě potřebuje jen o 6 % více výkonu než bez stereoskopie a v průměru mu stačí pouhé dvě třetiny výkonu procesoru. O něco hůře je na tom iZ3D se špičkou 20 % nad běžným výkonem a průměrem okolo 76 % a prakticky stejný výkon, jako bez stereoskopie, potřebuje 3D Vision ovšem například v Crysis, Dragon Age nebo Metro 2033 se připravte na vytížení procesoru minimálně o čtvrtinu vyšší a u World in Conflict dokonce téměř o polovinu.

S grafickou kartou HD4850 proběhla doplňková měření a především testy funkcionality stereoskopie v jednotlivých hrách.

Grafická karta HD4850 Výkon grafických ovladačů ve hrách
Hra Mono iZ3D Podíl (%) TriDef Podíl (%)
Anno 1404 20,7 0,0 0,0 % 0,0 0,0 %
Arma II Benchmark 17,5 0,0 0,0 % 0,0 0,0 %
Crysis 16,2 3,3 20,2 % 20,6 127,2 %
Colin McRae: Dirt 2 42,1 11,3 26,9 % 35,5 84,4 %
Dragon Age: Origins 39,8 18,4 46,3 % 34,5 86,7 %
Far Cry 2 Benchmark 21,7 3,7 17,2 % 21,4 98,5 %
Gothic 4: Arcania 18,9 5,2 27,3 % 15,7 83,0 %
Mafia 2 19,3 9,1 47,1 % 7,8 40,7 %
Metro 2033 17,3 9,6 55,7 % 5,4 31,3 %
Napoleon Total War 29,0 0,0 0,0 % 28,0 96,5 %
Need for Speed: Shift 35,9 4,2 11,7 % 29,8 83,0 %
Oblivion 42,1 24,9 59,1 % 30,4 72,1 %
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat Benchmark 227,3 46,3 20,4 % 88,3 38,8 %
The Witcher 52,5 20,7 39,4 % 40,7 77,5 %
Tom Clacy's H.A.W.X 90,7 35,9 39,5 % 56,0 61,7 %
World in Conflict 34,8 14,6 41,8 % 32,4 93,0 %
Unigine Heaven Benchmark 2.1 23,9 0,0 0,0 % 22,6 94,6 %
Průměrný výkon (%) 100,0 %   28,3 %   67,1 %
Funkční hry (%) 100,0 %   34,8 %   74,3 %

I zde si drží ovladač TriDef velmi dobré skóre, které je dokonce ještě lepší než s grafikou Nvidie. Nefunguje však ve stejných hrách a těch rozhodně není málo. Ovladač iZ3D měl i v minulém testu s touto kartou velmi nízkou efektivitu a tentokrát je to ještě o něco horší a to nemluvím o nemožnosti spustit boj v Napoleon Total War.

Grafická karta HD4850 Nároky ovladačů na procesor
Hra Mono iZ3D Podíl (%) TriDef Podíl (%)
Anno 1404 29,2 0,0 0,0 % 0,0 0,0 %
Arma II Benchmark 81,6 0,0 0,0 % 0,0 0,0 %
Crysis 33,6 12,9 38,4 % 31,6 94,0 %
Colin McRae: Dirt 2 30,4 24,2 79,5 % 22,7 74,4 %
Dragon Age: Origins 99,8 99,5 99,8 % 80,5 80,7 %
Far Cry 2 Benchmark 36,0 37,3 103,7 % 37,1 103,1 %
Gothic 4: Arcania 41,4 42,6 102,9 % 69,6 168,0 %
Mafia 2 42,1 17,1 40,6 % 44,6 106,0 %
Metro 2033 37,3 36,6 98,2 % 49,3 132,3 %
Napoleon Total War 47,5 0,0 0,0 % 50,1 105,3 %
Need for Speed: Shift 60,0 27,0 44,9 % 61,0 101,7 %
Oblivion 49,0 54,8 112,0 % 50,5 103,1 %
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat Benchmark 36,8 34,6 94,0 % 37,3 101,4 %
The Witcher 58,3 23,2 39,8 % 52,8 90,5 %
Tom Clacy's H.A.W.X 50,6 33,7 66,6 % 40,6 80,2 %
World in Conflict 38,5 31,0 80,4 % 42,0 108,9 %
Unigine Heaven Benchmark 2.1 13,4 0,0 0,0 % 18,0 134,2 %
Průměrný výkon (%) 100,0 %   62,5 %   90,6 %
Funkční hry (%) 100,0 %   77,0 %   101,8 %

 

S výkonem procesoru potřebným pro stereoskopický režim se situace obrací, iZ3D přebírá vedení a to samé, co platilo u grafické karty Nvidie o ovladači TriDef, teď můžeme aplikovat na něj. Průměrný výkon jen mírně přesahuje 60 % a nejnáročnější hrou je opět Oblivion s 12% navýšením. TriDef naopak převzal pozici 3D Vision se srovnatelnými nároky jako v případě monoskopického zobrazení a největším nenasytou je Gothic 4, který si řekne o 68 % výkonu navíc.

Závěrečné hodnocení

Hodnocení jednotlivých produktů

TriDef 3D Experience 4.2.5
 Benjamínek našeho testu obstál a předvedl velmi dobré výkonnostní výsledky jak v grafických testech, tak při vytížení procesoru. Nezřídka totiž atakoval (a leckdy i překonal) hranici 75 % efektivity a co se výkonu procesoru týká, tak se až na jedno zaškobrtnutí spokojil se stejným a nižším výkonem procesoru než při běžném zobrazení.

Přičteme-li ke kladům také fakt, že dává nový život brýlím eDimensional, které si jinak některým z vás už delší dobu bez užitku válí v šuplíku a nově také umožňuje hrát hry na 3D TV, jedná se o vskutku zajímavé řešení, které si svou klientelu i za cenu 50 dolarů určitě najde.

Je však také potřeba zmínit negativa a těmi je velmi omezená funkčnost, protože bez problémů pracuje s ještě menším počtem her než iZ3D, čistě v rozhraní DX9 a v některých případech navíc neschopnost použít vyhlazování při stereoskopii, což může deformovat celkové výsledky v jeho prospěch.

iZ3D driver 1.12
 Je vidět pokrok od poslední betaverze 1.11b2, protože DX10 začalo fungovat i v některých dalších hrách. Nadále je to jediná bezplatná varianta k 3D Vision Discover, tedy anaglyfickému zobrazení Nvidie. Také nároky na procesor jsou v průměru nižší než u ostatních ovladačů a výkon ve funkčních hrách je na grafikách Nvidie srovnatelný s jejich 3D Vision. Plná licence, která vám umožní využít třeba HD3D nebo i brýle eDimensional, stojí pro majitele grafik AMD pouhých 20 USD, pro ostatní je za 40 USD.

Mezi výrazná negativa patří propad výkonu na grafikách AMD/ATI na pouhou třetinu a přestože se jedná o jejich smluvního partnera paradoxně horší podporu, protože i hra, která na Nvidii fungovala, na konkurenční grafice bezdůvodně padala.

Nvidia 3D Vision 260.89
Ovladač výrobce grafik, který je jako bonus pro jejich zákazníky zdarma. Má i v SLI srovnatelný propad výkon jako v režimu jedné grafiky. Jeho fungování je zdaleka nejlepší a podpora DX10 a 11 rozhodně přidanou hodnotou. Obecně se dá říct, že grafický výkon s tímto ovladačem klesne na polovinu a bude vám stačit srovnatelný procesor.

Vše má však i své stinné stránky a tak je potřeba dodat, že statisticky je fungování ve hrách ovlivněné především výběrem her samotných a ve větším balíku by se začaly objevovat další problémy. Také poloviční grafický výkon není takový zázrak ve srovnání s TriDef a procesor ve čtvrtině her dostane pořádně do těla.

eDimensional Glasses

Levný set brýlí, který v kombinaci s vhodným ovladačem zprovozní mnohem kvalitnější podívanou než přes anaglyfické brýle. Výrobce se také chlubí možností zprovoznit vše na libovolném 85 Hz monitoru (ale „funguje“ i při nižších obnovovacích frekvencích) včetně LCD. Můžete je také používat v kombinaci s dioptrickými brýlemi.

 

Brýle eDimensional (zdroj obrázku: Inside Technology)

Ve výsledku je však cena mnohem vyšší, než jak se na první pohled může zdát, protože musíte přikoupit stereoskopický ovladač. Podporuje pouze analogový D-sub výstup na monitor, do kterého musíte připojit externí dongle, který zajistí synchronizaci závěrkových brýlí s obrazem. S LCD monitory je potíž v tom, že ty které jsou certifikované jako 120 Hz pro 3D Vision, mají tuto obnovovací frekvenci především na dual-link DVI vstupu a nikoliv na D-sub, a na monitorech, které mají 85 Hz analogový vstup, jsou pro změnu takové duchy, že je obraz prakticky nepoužitelný. Snad jedině v kombinaci s rychlým CRT monitorem má tento set brýlí smysl. I když se duchů stále zcela nezbavíte, narazíte navíc na nevýhody prokládaného režimu, který výrazně zhoršuje čitelnost textů, redukuje jas a kontrast barev, unavuje rychleji oči a naprosto zničí jakoukoliv snahu o vyhlazování obrazu. Pro někoho může být také výrazným negativem design celého produktu, který je poplatný době vniku.

Nvidia 3D Vision Kit

Tento set se pyšní zprostředkováním velmi kvalitního herního zážitku a mohu potvrdit, že je to pravda. Dvě plné obrazovky, které se střídají rychlostí 120 obrázků za minutu, vytvoří zdaleka nejkvalitnější prostorový vjem, jaký jsem na počítači doposud viděl. Vysoká obnovovací frekvence však není nezbytně nutná a v případě použití analogového D-sub konektoru je možné používat monitory a projektory s obnovovací frekvencí 85 Hz i s 3D Vision Kitem. Některé 3D DLP projektory s touto nižší frekvencí mají dokonce přímo certifikaci 3D Vision Ready. Vezmu-li v úvahu, že veškerá softwarová výbava je v ceně zařízení a patří mezi ty lepší a výkonnější na trhu, považuji tento počin za něco víc než jen marketingový tahák, v které se v poslední době proměnily další vychytávky tohoto výrobce grafických karet. Obraz je, co do podání barev a kontrastu, téměř srovnatelný s běžným 2D zobrazením.

Ani zde se však neobejdeme bez kolonky s negativy. Jakkoliv je 120 Hz vysoké číslo, blikání zvláště proti světlu (a stačí jen od zdi odražený svit lampy zachycený periferním viděním) je stále zřetelné (i když je rozhodně nižší než s brýlemi eD na stejné frekvenci). Samotné brýle mají mírný nádech do šedozelena, takže přece jen k mírnému útlumu jasu a podání barev dochází a ghosting je také patrný, především na rozhraní zářivých a tmavých ploch.

bitcoin_skoleni

Mít či nemít, to je oč tu běží

Parafrází na slova klasika se dostáváme do finiše. Představili jsme si tři ovladače a dva sety závěrkových brýlí. Při praktickém nasazení ve hrách a prohlížení 3D filmů je nesporné, že se jedná o lepší variantu než brýle barevné, a že jim patři blízká budoucnost, nasvědčuje i momentální boom 3D televizorů.

Abych odpověděl na ústřední téma obou článků, zda lze nahradit 3D Vision, pak odpověď zní ano, ale při srovnatelné kvalitě zaplatíte srovnatelnou cenu. Brýle eDimensional jsou totiž vhodné pouze pro ty, kteří ještě stále vlastní CRT monitor. S ním náklady na stereoskopii sice nepřesáhnou cenu 3D Vision Kitu, ale zároveň také platí, že za málo peněz nelze čekat hodně muziky. 3D Vision je v současnosti na poli počítačové stereoskopie sázka na jistotu, ale její fungování je omezeno pouze pro grafické karty Nvidie. Fandové grafik AMD by rozhodně měli počkat do dalšího roku, kdy začnou být na trhu cenově dostupnější HD3D monitory. Jak u Nvidie, tak u AMD se připravte, že za set monitoru, brýlí, ovladače a přehrávače 3D BD zaplatíte minimálně 12 000 Kč, což je přibližně dvojnásobek ceny kvalitního 24" LCD. K 3D televizorům s momentální cenou okolo 30 000 Kč můžete připojit počítač též, v závislosti na konfiguraci budete také potřebovat jeden z představených stereoskopických ovladačů a přehrávačů. Jejich využití má ale svou perspektivu spíše ve spojení s 3D Blu-Ray přehrávači a herními konzolemi a vzhledem k počtu dostupných 3D titulů jejich koupi považuji za unáhlenou. Pokud vám po hardwarové stránce stačí na hraní váš současný procesor, pak ve většině případů kvůli stereoskopii nemá smysl pořizovat výkonnější model (výjimky však existují) a dostatečný výkon grafické karty najdete u karet HD6850 nebo GTX460 s aktuální cenou okolo 4500Kč (výkonnější grafikou však rozhodně chybu neuděláte). Podtrženo a sečteno se jedná o velmi efektní leč nákladnou zábavu a šetřit se moc nevyplácí.