Hlavní navigace

3D Stereo pro ATI i nVidia: eDimensional 3D Glasses

26. 8. 2009

Sdílet

Zdroj: Redakce

3D brýle firmy EDimensional slibují vytvoření 3D efektu u her a aplikací využívajících k renderingu scény technologie DirextX nebo OpenGL. Brýle pracují na principu střídavého zatmívání levého a pravého skla (v řádu desítek Hz) a synchronizovaného střídavého vykreslování scény pro levé a pravé oko, čímž je dosaženo celkového prostorového vjemu.

Vybalení a instalace

Krabice obsahuje kromě samotných brýlí ještě synchronizační
jednotku, stručný manuál v angličtině, CD s ovladači a náhradní,
kratší „nožičky“ k brýlím pro ty, kdo mají menší hlavu. Synchronizační
jednotka se připojuje mezi monitor a grafickou kartu, a to pouze konektorem D-Sub.

Brýle disponují přibližně dva metry dlouhým kabelem, který
se připojí do synchronizační jednotky. Tím je hardwarová instalace dokončena a zbývá
nainstalovat ovladače. Po spuštění se instalační program zeptá, zda máme CRT
nebo LCD monitor, a jakou vlastníme grafickou kartu. Podle odpovědí pak
automaticky zvolí, jaký driver se bude instalovat. Pokud máme starší grafickou
kartu Nvidia (starší než série 8000) a CRT monitor, nainstalují se ovladače Nvidia,
jinak se instaluje nativní ovladač eDimensional (můj případ). Po spuštění se
ovladač hlásí ikonou v systémové liště.

V manuálu se dočteme, že je vhodné pravidelně
aktualizovat ovladač z webu výrobce. Pouštím tedy prohlížeč a po chvíli
hledání na pomalém a ne zrovna přehledném webu nacházím odkaz na E-Dupdate.exe,
avšak bez informací o verzi nebo alespoň datu vydání. Stahuji tedy a pouštím
instalaci, avšak k mému překvapení se nainstaluje starší verze než je ta na
přiloženém CD. Navíc se nainstaluje do jiné složky, takže mám nyní
v počítači ovladače dva.

Testovací sestava

Brýle jsem otestoval na běžném počítači s 19“ CRT
monitorem a několika hrách.

  • procesor: Intel Core 2 Duo E8400
  • základní deska: Gigabyte GA-EP45-DS3
  • grafická karta: ATI Radeon HD 4850, 512 MB

Ovladač

Přes pravé tlačítko myši se dostávám k nastavení
ovladače. Ovladač si zapamatuje všechny spuštěné DirectX aplikace a ke každé si
vytvoří vlastní profil, kde lze nastavit klávesové zkratky pro ovládání 3D
efektu, nastavení gama korekce, vypnutí anti-aliasingu a další možnosti.

Ocenil jsem možnost nastavení gama, protože při aktivaci 3D
efektu dojde k celkovému ztmavení scény a zvýšení gama se hodí. To je ale
bohužel jedna z mála věcí, které lze na ovladači pochválit. Při použití
ovladače dodaného na CD fungovala pouze jedna z testovaných her (Dark
Horizon), ostatní se nespustily vůbec nebo spadly hned při startu (Trackmania
Nations Forever, X3: Terran Conflict). Při použití staršího ovladače, staženého
z webu výrobce, fungovaly sice i tyto hry, ovšem u všech her jsem musel
vypnout antialiasing, jinak se vůbec nespustily. Špatná funkčnost novějších her
je patrně dána datem výroby ovladače (obě verze jsou z roku 2005).

MMF24

3D efekt

3D efekt se ve hře zapíná a vypíná pomocí klávesových
zkratek. Pomocí nich lze také ovládat hloubku 3D zobrazení (míru rozdílu mezi
snímky pro pravé a levé oko). Celkový dojem z 3D efektu je však nevalný a to
z několika důvodů:

  • Interlacing
    efekt – dle mého asi největší problém. Obraz je prokládaný,
    s viditelnými horizontálními pruhy. Vertikální rozlišení je tím
    sníženo na polovinu. Problém nastává u horizontálních linií, které jsou
    zubaté, ztrácejí se a tvoří ve 3D efektu nepříjemné artefakty. Problém lze
    částečně kompenzovat nastavením vyššího rozlišení, avšak zde narazíme na
    problém s obnovovací frekvencí monitoru – aby obraz neblikal, je
    třeba mít nastaveno minimálně 85 Hz (platí pro CRT monitor). Při vyšších
    rozlišeních než 1280 × 960 px však je tato obnovovací frekvence pro mnoho
    monitorů nedosažitelná.
  • Nedostatečné
    ztmavení skel – má za následek to, že v obraze jsou vidět „duchy“,
    protože zakryté oko vidí obraz určený druhému oku také, i když velmi slabě.
  • Artefakty
    v obraze – zvláště při kouřových efektech a dalších, které vyžadují
    pokročilejší renderovací funkce, nejsou tyto efekty často zobrazeny v
    „prostoru“ správně a působí ve scéně rušivě.
  • Zobrazení
    2D ovládacích prvků ve hrách (informační panely, HUD apod.) – často
    obsahují velmi malá písmena nebo jemnou grafiku a jako celek často nejsou
    příliš dobře čitelné z důvodu prokládání obrazu a sníženého
    horizontálního rozlišení.

Shrnutí

Na brýlích je patrné, že se jedná o výrobek vyvinutý již v
poměrně dávné době, a tomu odpovídá i podpora novějších her. Kvalita obrazu
navíc velmi trpí zmíněným prokládáním snímků, i když k použití prokládání
nevidím jediný důvod (snad kromě ulehčení práce ovládacímu softwaru). Nedostatečné
ztmavení skel na kvalitě obrazu také rozhodně nepřidá. Nedovedu si představit,
že bych s těmito brýlemi strávil několik hodin hraní jakékoli hry bez újmy
na zdraví. Celkově brýle považují za poměrně nepoužitelný kus hardwaru a nikomu
bych je ke koupi nedoporučil.