3DMark přináší první test výkonu v DirectX 12. Měří, jak velkou brzdou je API

30. 3. 2015

Sdílet

 Autor: Redakce

Hlavním smyslem DirectX 12, které přijde v létě s Windows 10, je odstranit překážky ve výkonu, kterými současná API zbytečně brzdí GPU v rozletu. Na rozdíl od Mantle specifického pro Radeony s architekturou GCN ale zatím nebylo mnoho možností si tyto jeho přínosy vyzkoušet. To se nyní částečně změní aktualizací populárního testu 3DMark, která vyšla minulý týden. Do sady testů přináší úlohu s názvem API Overhead Feature Test, která porovnává schopnosti DirectX 12 s DirectX 11 a také s API Mantle. Pokud tedy máte v počítači grafiku podporující DirectX 12 (většina modelů z posledních třech let poslouží) a aktuální build Windows 10, můžete si vyzkoušet, jak dobře jí půjde DirectX 12 k duhu ve srovnání se starou verzí tohoto rozhraní.

API Overhead Feature Test ovšem není standardním benchmarkem, který by měřil v nějakém směru realistický herní výkon karty. Místo toho je navržen tak, aby zatěžoval vykreslování právě na těch místech, kde má DirectX „úzká hrdla“ výkonu, takže by měl odhalovat, jak moc v těchto úlohách staré API dnešní karty brzdí svou vysokou režií a špatným škálováním.

Test v podstatě měří, jak velké množství draw calls dokáže API na vašem procesoru utáhnout. Test jejich počet pro každý snímek postupně navyšuje, dokud se snímková frekvence nedostane pod hodnotu 30. Zároveň by se na propustnosti draw calls také mělo ukazovat, jak dobře nebo špatně API škálují na více procesorových jader. Podrobnosti k testu a implementaci pod jednotlivými API lze nalézt v manuálu.

3DMark API Overhead Feature Test
3DMark API Overhead Feature Test

Pokud jste zvědaví, jak to u různých karet v tomto benchmarku vypadá, můžete se podívat na test, který provedl web AnandTech jak s kartami Radeon a GeForce a s integrovanými GPU v Haswellu a APU Kaveri. Mějte ovšem na paměti, že nejde o nějaké přímé výkonové porovnání grafik, ale spíše o test jedné komponenty celého vykreslovacího procesu (a zdá se také Command Processoru v GPU, který se může při tomto testu stát limitem výkonu). V tomto momentě také asi ovladače pro DirectX 12 ještě nemusí být plně vyladěné. Zdá se každopádně, že pod DirectX 12 propustnost zpracovaných draw calls s rychlým GPU škáluje minimálně na šest jader a oproti DirectX 11 stoupá o řád (přičemž z toho více těží karty AMD, ale zřejmě kvůli horšímu výkonu svého ovladače v DirectX 11 oproti Nvidii).

 

API Overhead Feature Test je v 3DMarku od verze 1.5.884 z minulého týdne (stáhnout se dá zde). Bohužel se ale podobně jako u nedávno vydaného 4K testu zatím jedná o funkci dostupnou jen v placených verzích softwaru. Naštěstí nejen ve verzi Professional, ale také v dostupnější verzi Advanced za 25 USD. Pokud už náhodou licenci máte, stačí provést update. K spuštění budete samozřejmě potřebovat instalaci Windows 10 Technical Preview, a to nejméně Build 10041. Potřebné jsou také 4 GB operační paměti, karta podporující DirectX 11 Feature level 11_0 a 1 GB grafické RAM.

bitcoin školení listopad 24

Tento test by měla mít šanci vyzkoušet velká část majitelů karet, jichž se DirectX 12 bude týkat. Podle AnandTechu je už v tuto chvíli potřebný ovladač dostupný pro Radeony všech generací architektury GCN, tedy včetně čipů Tahiti, Cape Verde a Pitcairn ze začátku roku 2012. Totéž platí také pro GPU procesorů Broadwell a Haswell od Intelu. Jediné, co zatím schází, je podpora u grafik GeForce s architekturou Fermi. U těch Nvidia podporu pro nové API plánuje, zatím ji ale ještě do ovladačů nedostala.

Zdroje: Futuremark, AnandTech