4K Xbox One „Scorpio“ bude odhalen v červnu před E3. Microsoft už láká na show

17. 2. 2017

Sdílet

 Autor: Redakce

Aktuální herní konzole se docela výrazně odchýlily od klasické koncepce, kdy zůstával výkon hardwaru po dobu jedné generace neměnný. Loni přišlo Sony s upgradovanou PlayStation 4 Pro a již delší dobu je známo, že totéž plánuje i Microsoft. Jeho vylepšený Xbox One, zatím kódově označovaný „Scorpio“, sice přijde na trh později, údajně by ale také měl být rychlejší a silnější. Z dosavadních informací sice vyplývalo, že se tato novinka začne prodávat až v druhé polovině roku, její odhalení ale nakonec bude dřív. Dočkáme se zřejmě ještě před prázdninami.

Microsoft totiž nyní oficiálně oznámil – se značným předstihem – brífink ke svým konzolím, jenž se bude pořádat na herní výstavě E3 v polovině června. Tato zpráva se objevila na twitterovém profilu pro konzoli Xbox a oficiálně neuvádí nic o tom, co by obsahem odhalení mělo být. Jenže, pokud se podíváte pozorně, jako pozadí „plakátu“ je použitá vizualizace základní desky konzole Scorpio (tu známe od loňského oznámení). Tím pádem je logické čekat, že červnový „event“ se bude týkat právě nové konzole.

Ona akce se má přesně konat 11. června v neděli (ještě před začátkem celé výstavy), začne ve 14:00 západoamerického času. E3 poběží v Los Angeles; u nás tou dobou bude jedenáct večer. Z podobných akcí větší počítačová média obvykle píší živé blogy, takže v případě zájmu budete moci také dění hned sledovat.

xbox-one-scorpio-e3-twitterPodle Microsoftu se máme „připravit na velké noviny“, ale jako obvykle je třeba vzít v úvahu, že má marketing tendenci přehánět. Je ale pravděpodobné, že Microsoft řekne něco k hardwaru konzole, představí její funkce, design a také řekne něco k připravovaným hrám. Zřejmě by nám také mohla být vyjevena cenu a datum, kdy se Scorpio bude dát koupit. Tyto podrobnosti se u konzolí obvykle hlásí předem, viz například Nintendo Switch.

6 TFLOPS v GPU, konec ESRAM a zřejmě stále Jaguar jako CPU

O hardwaru víme to, že by konzole měla mít hrubý teoretický výkon v FP32 okolo 6 TFLOPS, tedy vyšší, než Radeon RX 480. Je ale pravděpodobné, že bude mít jako PlayStation 4 Pro již novější architekturu, velmi pravděpodobná je podpora pro výpočty s poloviční přesností (FP16). Ty budou moci při vhodném využití poskytnout velké množství výpočetního výkonu navíc, jelikož poloviční přesnost dovoluje vykonat dvojnásobek výpočtů ve stejném čase. GPU má také dostat delta kompresi paměti pro lepší využití dostupné propustnosti.

ICTS24

Dokumenty, které se mezitím objevily, naznačují, že dojde k opuštění integrované paměti ESRAM, která sloužila jako rychlý buffer či cache. GPU by totiž mělo mít vysokou propustnost i do hlavní paměti, takže již ESRAM nebude potřebovat. Měla by se však zvětšit L2 cache – patrně je řeč o té příslušející GPU. U CPU zatím není jasné, zda se Microsoft přidrží jader Jaguar (jako Sony v PS4 Pro). AMD by mu teoreticky mohlo nabídnout nový Zen, ten by ale celý SoC prodražoval. Dokumenty pro vývojáře nenaznačují, že by se výkon CPU měl nějak masivně zvýšit, takže to vypadá spíše na zachování Jaguaru, jen s vyššími takty. Počet jader má zůstat na osmi.

Xbox One se ale má stejně jako PlayStation 4 Pro spoléhat také na různé pokročilé výkonnostní optimalizace. Právě ty mají pomoci dosáhnout lepších snímkových frekvencí i na vysokých rozlišeních sahajících až k 4K. Má jít o checkerboard rendering, sparse rendering či počítání některých efektů s nižším rozlišením. Jako možnost je uváděna i interpolace snímků na vyšší frekvenci (úplná či jen částečná, kdy je interpolací „přeskakována“ práce CPU, ale GPU počítá všechny snímky naplno) nebo dynamické škálování rozlišení. Podobně jako PS4 Pro tak upgrade od Microsoftu nebude mít na páru na to, aby 4K zvládal pohodlně jen hrubou silou a vývojáři her se budou muset snažit.