Fanoušky open source editoru letos čeká velká aktualizace. Gimp po pěti letech dostane novou majoritní verzi 2.10. Ta s sebou přinese dost novinek. Ale stále ne tolik, kolik by se autoři i uživatelé přáli. Vývoj Gimpu totiž jede prakticky od začátku. Program postupně přechází na nové knihovny GEGL/babl, které od základů mění způsob, jakým editor s obrázky pracuje. A protože se vlečou práce na knihovnách, pomalu se vyvíjí i Gimp. Øyvind Kolås, jejich hlavní autor (má na svědomí 42 % GEGLu a 50 % bablu), programuje ve volném čase a pro tak náročný by jej potřeboval více. Nebo více peněz. Spustil proto na Patreonu crowdfundingovou stránku na podporu vývoje. Už má 165 donátorů, kteří mu přislíbili 716 dolarů měsíčně. Na kampaň upozornil samotný Gimp, který také vybírá dary od fanoušků, ale nerozděluje je mezi vývojáře. Kolås je přitom pro budoucnost programu klíčový. I díky jeho práci se nový Gimp 2.10 konečně naučí pracovat s 16- a 32bitovými barevnými kanály nebo bude umět aplikovat filtry přímo na grafické ploše (nikoliv zvláštním náhledovém okně). Další vývoj knihoven GEGL/babl by měl editor zrychlit (i díky GPU akceleraci pomocí OpenCL), přinést podporu CMYKu a širšího barevného gamutu.
Letošní Gimp 2.10 přinese tmavší skiny a nové ikonky, lepší práci s vrstvami/maskami/kanály, aktualizované nástroje pro transformaci a výběr, šikovnější klonovací razítko či podporu formátů OpenEXR a WebP (zde je kompletní seznam změn). Revolucí bude ale až verze 3.2, která zavede nedestruktivní úpravy a filtry, což nabízí snad všechny placené editory.