Jako... jo, je to fajn... ale říkám si - servery, nějaké vysoce výkonné pracovní stanice - dejme tomu. Ale jinak - proč? :)
Tady už se to taky dostává do oblasti, které moc nerozumím. Stejně jako s těma brutálníma rychlostma ethernetu - tady opravdu vážně nevím, kolik procent lidí tyhle brutální rychlosti na PC využije.
Už teď když mám PCIe 3.0 NVMe, tak mám všechno načtené hned, prakticky nikdy na nic nečekám. Práce, hry, multimédia, snad jen kopírování obrovského kvanta dat - jen tam občas chvilku! počkám. Ale jak často člověk tohle běžně dělá :)
Někdo může namítat, že podobné názory mohly znít v minulosti už hodněkrát - "proč rychlejší PC než tuhle PII / PIII / P4 ? to nikdy nevyužiju" - no nevím. Celý život upgraduju na lepší a lepší kvůli hrám, práci, zpracování videa - vždycky se šlo někam posunout v praktické využitelnosti, ale za posledních X let už nevím, proč bych měl bažit po zvyšování výkonu, kam se posunout, aby to mělo nějaký významný smysl. Ale on to marketing už nějak zaonačí a přesvědčí nás, že to nutně potřebujeme :)
Ony mají Alder Lake vyvedené PCIe 5.0 na M2 slot? Pokud vím, tak mají 16 linek na grafiku a M2 jsou všechny na verzi PCIe 4.
Takže nějakou redukci místo grafiky - nebo základní desku s možností rozdělení pětkových linek do dvou slotů. Díky, ale fakt to nepotřebuju.
A kdybych to potřeboval, počkám si, co bude na deskách s AM5 slotem a Ryzeny 4.
Ve Photoshopu a Lightroomu, ale střídám to s macOS. Jinak bylo na čase se posunout v rychlosti SSD trošku vpřed. Už dnes jsou dokončeny specifikace PCIe 6.0 a 7.0 , i když to nejspíše bude vykoupeno aktivním chlazením. SSD jsem vždy považoval za brzdu, i když rychlost se pořád navyšovala. Chapu ale, že někdo takovou rychlost ani nevyužije.
Jednoduché, starneš :-) ale aj máš pravdu, ja som fanda techniky, stále keď som niečo kupoval, už pri kúpe som vedel, že chcem niečo lepšie, naháňal som sa stále za novými vecami, no už dlhšiu dobu nepotrebujem nový telefón, telku mám 60" 8 ročnú a obraz suuuper, počítač mám starší a ide ako z praku, stále mi stačí s prehľadom, rýchlosť netu neriešim, všetko nad 10Mbit mi stačí, asi aj ja starnem :-)
Dneska spravnej "hightech" fanousek provozuje benchmarky a tam je vzdycky vyssi rychlost zadouci. :-D
S tema SSD souhlasim, taky nerozumim vyuziti tech superrychlych SSD pro domaci ucely. NVMe PCIe3 mam take a nejak nevidim prakticky rozdil ani oproti SATA SSD, ale dejme tomu. Na co ale rychlejsi?
Jeden namet by teda byl, musely by SSD dosahnout na rychlost RAM, ktera by pak v PC vubec nebyla potreba. Ale zase tak daleko nejsme. :-)
No mě Forza Horizon 5 resp. 4 se načítá skoro minutu. Věřím, že je to hodně dávno SW (jeden patch se jim podařilo zkrátit loading, pak se to ale někam ztratilo).
Např. v Wolfensteinovi jsem musel přejít z SATA na PCIE, zbarvil jsem se doskakování textur.
V Star Citizen kamarádovi po upgrade SSD stoupli fps (je tam v podstatě permanentní streaming obsahu).
Konzole se díky PCIe4 naučili v podstatě instantní loading....
J, rychlejší SSD dávají smysl???? Herní i video obsah neustále roste, 100GB/hra, 8k video...
8 let TV je hezke, ale s dnesnima uz to spis nedas. Uz pred tema 8 lety jsi musel mit stesti na dobry model a dobry kus. Bohuzel prodavaji se cim dal vetsi krapy a ani vyssi cena neni zarukou, ze to do 4 let neodejde.
S tim telefonem nevim, mam Samsung Galaxy S4, kterej teda uz taky neco pamatuje a kdybych se nesekl, ze si debilni padlo nekoupim (jine mobily se dnes nevyrabeji), tak uz bych ho vymenil. Jakakoli aplikace se na tom uz seka.
Jakmile poridis Netflix a chces prehravat fullHD, potrebujes minimalne 40Mbit. Nektery zhyckani jedinci provozuji Netflix na 4K a tam je to jeste radove vetsi datovy tok. Takze porad to sve duvody ma.
kapa: jako jo, na tom taky něco bude, člověk na něčem zamrzne... ale tady ohledně PC nebo gamingu si myslím, že zase taková konzerva úplně nejsem, spíš bych řekl že to beru pragmaticky :)
Kdysi stálo za to udělat upgrade PC co chvíli, člověk získal tu dvojnásobnou rychlost, tam dvojnásobnou kapacitu, rychlosti načítání her/programů/widlí, kopírování souborů se zkracovaly násobně.
Ale dneska, kdy mi W10 nabootujou za doslova pár sekund, ve hrách loadingy jen tak prolítnou, soubory se kopírujou fakt rychle, prostě to jenom problikne, obecně nikde v systému vůbec na nic nečekám - a to nemám úplně nejnovější highend. Ale kam se teď posunout? nechci rýpat, jen tomu opravdu nerozumím, v čem mohou mít takhle rychlé úložiště pro mainstream nějakou praktickou přidanou hodnotu :)
Chces od SSD neco, co ma resit RAM nebo VRAM. Moznosti jsou dve, bud to maji ty hry spatne napsane a misto, aby si obsah prednacitaly do VRAM, tak ho naprimo tahaji z SSD nebo mas proste te VRAM malo.
Napsal bych, ze dneska AMD vyrabi grafiky se 16GB VRAM, coz je docela slusne a hra obykle nema problem, ale bohuzel zname situaci na trhu, kdy realne tech grafik AMD vyrobila pet a pul a radeji nechava vyrabet konzole. Jenze i na dnesni moderni konzoli PS5 a XSEX mas vic VRAM nez kolik ti nabizi bezna herni grafika od NVidie, v tom hledej zakopaneho psa, ne v pomalem SSD, to resi jen nasledek, ne pricinu.
"v čem mohou mít takhle rychlé úložiště pro mainstream nějakou praktickou přidanou hodnotu"
Nemaji a tecka.
Jina vec je treba v praci, kde delam, pracujeme s velkyma datama a NVMe PCIe3, ktere tam ted mame, jsou pomale. Furt se na neco ceka. :-) Proste zrychlovani SSD je dobre do serveru a workstationu, domaci mainstream uz to nepozna. Jenze vyrobci to nechteji vyrabet jen pro korporat, potrebuji to nejak natlacit i tomu mainstreamu. ;-)
Rede, v dnešní době pojídačů koláčů nemůžeš čekat, že někdo bude myslet, nebo dokonce optimalizovat. Vývojáři (a hlavně jejich manažeři) si spočítali, že je pro ně jednodušší ukládat data nekomprimovaně, než si licencovat nebo psát, či dokonce jen implementovat dekompresor. Podívej se na "kvalitu" dnes vydávaných AAA her - uvádějí to v nedodělaném stavu, leckdy je to v tak bizarně pošahané kondici, že ta hra nefunguje skoro vůbec. Navíc roste rozlišení, rostou tím pádem i textury, takže se prostě budeš muset smířit s tím, že doby Dooma, kdy se celá hra vešla do 24MB na HDD je prostě už pryč.
Mam tam chybu, melo tam byt 20Mbit. Jinak HD je 720p, tipuju, ze na to 5Mbit staci. Akorat teda Netflix v tom ma nejspis nejaky zmatek, protoze co vim, tak u nas poskytuje SD, fulHD a 4K.
Jinak, ohledne praxe s tim Netflixem, tak nasi meli donedavna 40Mbit a kdyz si chteli oba pustit zaroven neco jineho, tak to sice slo, ale obraz se obcas zadrhnul. Proste zjevne byl 40Mbit na hrane pouzitelnosti pro dve pripojeni, teda 20Mbit je na fullHD na hrane. Ted jim poskytovatel rychlost navysil a uz je to v pohode, uz se muzou klidne koukat kazdy na neco jineho, aniz by se to nejak rusilo. Z toho duvodu neverim tomu udaji Netflixu, ze na 4K staci 25Mbit, podle meho nazoru teda kecaji a lakaji na neco, co nedokazi splnit.
Myslim, ze HD znamena u Netflixu snad až 1080p. To, že někteří klienti zobrazí max. 720p může být dáno úrovní jejich DRM. Aspoň tak tomu bývalo v minulosti.
https://www.chip.cz/novinky/sledujte-netflix-na-svem-pocitaci-ve-full-hd-rozliseni/
Je spousta her, kde nacitani neni na SSD o nic rychlejsi nez na HDD. Duvodem je pochybna znalost programovani hernich vyvojaru. Jsou to casto kreativni lide, kteri radeji neco tvori nez, aby optimalizovali kod, takze jsou hry casto zprasene tak, ze ani lepsi hardware nepomuze.
A samozrejme existuji i opacne situace, kdy si daji vyvojari zalezet a i nacitani na SATA SSD je bleskove.
Vykonejsi hardware je tak casto zaminkou pro vyvojare proc to nedelat poradne, ale rychle to nejak zmaknout, aby uz to bylo a nepatlali se v tom dlouho. Nic, co by bylo vyhodne pro nas zakazniky.
S problémem neoptimalizovaného kódu souhlasím, ale když vidím kam se pohnulo načítání her na konzolích, funkce jako Quick resume, je to paráda! A když se nové SSD a NVMe začnou vyrábět masověji, tak bycom se měli dočkat rychlejších úložišť vyšších kapacit za menší peníz. Dle mého je to dobře. Nedíval jsem se teď na ceny, her typu CoD se dnes do konzole vejde cca 7, rozšíření kapacity jednou tolik vyjde na cca 6000,- což mi přijde v dnešní době, kdy má úložiště i záchodový zvon, trochu zbytečně moc.
Netflix pro HD (predpokladam i FUllHD) pozaduje 5Mb, coz naprosto staci pro dostacujici kvalitu na jeden stream u FUllHD.
Pro UHD ma definovane 25Mb, tam to bude nejspis i diky lepsimu kodeku zvuku.
https://help.netflix.com/en/node/306
V Netflixu to neberou na lehkou váhu.
https://netflixtechblog.com/bringing-av1-streaming-to-netflix-members-tvs-b7fc88e42320
@tombomino: Podivej, mne je uplne jedno, co Netflix pozaduje nebo ne, ale je faktem, ze na 40Mbit pripojeni rodicum mirne zadrhaval obraz, pokud se koukali oba na neco jineho nebo pokud se jeden z nich koukal na neco na Youtube ve fullHD. Z toho jasne vyplyva, ze 20Mbit byl proste na sledovani Netflixu slaby a jakmile poskytovatel rychlost internetu navysil, problemy prestaly.
S tim souhlasim, ale obavam se, ze na nas budou vyrobci ulozist zkouset to, co zkousi i vyrobci grafik. Vic vykonu za vic penez a v pripade ulozist je to neco, co urcite jako hraci nepotrebujeme. Ono i s tema grafikama je situace sporna, graficka stranka her se zlepsuje pomerne malo, vykon roste radove a hratelnost novych her je vetsinou uplne k prdu. :-/
Problém může být v tom, že se v rámci relace jak Netflix tak Youtube klient snaží nacachovat data. V těchto okamžicích je přenos mezi YT/NFLX a klientem násobně větší než průměrný bitrate. Tam kde je klient pouze jeden to nemůže způsobovat problémy, ale při sdílení připojení se patrně na druhého klienta nemusí momentálně dostat potřebný bandwidth.
Mám datový tarif od VF bez omezení dat, ale se stropem rychlosti 10Mbps. Za cca rok jsem nepozoroval s FullHD Netflixem problém. 20Mbps je na HD Netflix/YT asi dostatek, pokud je toto přenosové pásmo opravdu k dispozici.