Facebook se před dvěma lety chvástal, že našel způsob, jak obejít blokátory reklam. Nejznámější blokátor Adblock Plus na to ale záhy odpověděl tím, že na protiopatření Facebooku prý vyzrál. Od roku 2016 ale největší sociální síť světa svůj antiblokátor stále aktualizuje a komunita musí vymýšlet nové filtry, které reklamu odstaví.
Adblock Plus ve svých snahách také nepolevuje. Vyčlenil tým, který má pomáhat s tvorbou filtrů pro otevřené seznamy třetích stran (EasyList apod.). S blokováním má do budoucna pomoci také Sentinel. Tvůrci ABP začali trénovat umělou inteligenci (konvoluční neuronovou síť), která bude sama na stránce vizuálně vyhledávat a blokovat reklamy, aniž se spoléhala na cizí filtry. To by mělo antiblokátor Facebooku efektivně vyřadit ze hry.
TIP: Blokování reklam je v pořádku. Adblock Plus vyhrál další soud
Sentinel je zatím v učící se fázi. Uživatelé budou Adblocku Plus přes Messenger zasílat screenshoty facebookových stránek obsahujících reklamu. Sentinel se bude postupně trénovat, aby oddělil zrno (uživatelský obsah) od plev (reklama).
Facebook je nejagresivnější
ABP se zatím zaměří jen na Facebook, do budoucna by ale mohl rozpoznávat i jiné bannery. „Facebook je zdaleka nejagresivnější ve skrývání reklamních tagů a nutí uživatele vidět reklamu, i když řekli jasné NE,“ dodávají tvůrci, proč se Sentinel zaměřuje zrovna na největší sociální síť.
Facebook jako většina internetových firem žije primárně z inzerce. V prvním čtvrtletí 2018 utržil 12 miliard dolarů, z toho jen 175 milionů pocházelo z mikrotransakcí a jiných přímých plateb. Zbytek měla na svědomí reklama.
Jednadevadesát procent inzertních příjmů pochází z mobilů. Sentinel se však zaměřuje na desktopové uživatele. Blokovat reklamy v mobilních aplikacích je náročnější a bez rootu zařízení na Androidu či jailbreaku na iOS není možné.