Adobe MAX: Flash rozhodně neumírá

26. 10. 2010

Sdílet

 Autor: Redakce

Flash, HTML5 a e-knihy

Firma tento týden pořádá konferenci Adobe MAX. Hlavní novinky prezentovala už v pondělí. Celou keynote prováděl Kevin Lynch, technický ředitel Adobe, a šlo mu to velmi dobře. Více než dvě hodiny se téměř nezastavil, přitom však nenudil. Začátek akce se ani příliš nenesl v duchu „my v Adobe děláme ty nejlepší věci“, ale plynule byla rozvíjena myšlenka, kam směřuje trh s digitálním obsahem.

Povídání stupňovalo někam k chytrým telefonům a bezdrátovým sítím, to je budoucnost, která všechny zasáhne. Budoucnost, před kterou stojí těžké rozhodnutí – buď tvořit obsah pro různé platformy zvlášť, nebo vymyslet takové řešení, které uspokojí všechny (samozřejmě nezávisle na použitém systému, displeji, rozlišení nebo třeba rychlosti připojení).

Adobe MaxSpousta zařízení, ještě více rozlišení

Adobe se vydalo druhý směrem, svými prostředky chce zasáhnout kompletní trh. A není to jen Flash, ale i další nástroje a služby. Lynch tuto budoucnost nastínil v pěti hlavních bodech: webové stránky, digitální publikace, video, enterprise aplikace a hry.

Webové stránky

Nebojte se všudypřítomného Flashe, za jeho použití při obyčejných webových prezentacích bych také věšel. Adobe má co dočinění i běžným webem využívajícím HTML a kaskádové styly. Právě poslední (a stále nedokončené) formáty HTML5 a CSS3 mají slibné zítřky v nadcházející aktualizaci nástroje Dreamweaver CS5.

Dostane užitečnou funkci „multiscreen authoring“. Aplikace dostane nová okna s různými rozlišeními a poměry stran a několik poloautomatických a manuálních nástrojů, jak jednoduše vytvořit styly pro různé typy zařízení. Layout výsledné stránky se dokonce mění i na počítači, stačí jen zúžit okno a webovky se tomu přizpůsobí samy díky CSS3.

Za pomoci nových jazyků byly ukázány také pěkné grafické animace a přechody. Nástroj se prozatím jmenuje Edge a v mnohém připomíná návrh ve Flashi (časová osa, vrstvy apod.). Je od Adobe sympatické, že za každou cenu netlačí svůj Flash i pro „banální“ efekty, ale také podporuje otevřené technologie.

Digitální publikace

Trošku uměle šroubovaný nadpis chápejte jako vydávání elektronických magazínů ať už pro web nebo e-knihy. Kdo se někdy šťoural v sazbě klasického printu, asi slyšel o nástroji InDesign. V Adobe pracují na novém nástroji Digital Publishing Suite, který je vlastně takovým InDesignem budoucnosti. Originální sazba má budoucnost a pomůže odlišit webové stránky i knihy pro tablety/čtečky od ostatních.

Jako příklad posloužily dva tištěné magazíny – technologický Wired a dokumentární National Geographic. Oba jsou etalonem v grafickém návrhu, ale pouze na papíře. Na webu vypadají stejně, jako miliony dalších stránek. Prostá hlavička, obsah se stejným písmem, mezi tím pár obrázků a patička.

Digital Publishing Suite bude moci přenést tvořivé nápady z tisku i na displeje a přinést něco navíc. Třeba Wired už jako jeden z prvních tento systém využívá, i když nástroj bude vydán až příští rok na jaře. Na iPadech se prodává elektronická verze jejich magazínu, která je takovým interaktivním médiem. Tady spustíte video, tam si můžete přiblížit nebo otočit 3D animaci nějakého objektu. Tohle je možná cesta, kde se tradiční tiskoviny a jejich e-verze rozejdou.

WiredWired je v digitální podobě více než statické PDFko

Výsledek vypadal opravdu dobře (a také bude taková publikace datově náročná), ale nejlepší na tom je, že se dá snadno v rámci jednoho souboru přizpůsobit více zařízením. Na iPadu vypadal trochu jinak než na menším (a s jiným poměrem stran) tabletu Samsung Galaxy Tab.

Pro vydavatele nechybí statistiky přístupu: které články se nejvíce čtou, které obrázky lidi nejvíce zvětšují atd. Úplně nová zpětná odezva, která pomůže rychleji se přizpůsobovat zájmu čtenářů.

U Adobe jsme navíc zvyklí, že jejich produkty mezi sebou (většinou) hladce spolupracují, takže můžeme očekávat podporu Photoshopu, InDesignu, Premiere, Acrobat a dalších nástrojů balíčku Creative Suite.

Dost překvapilo, že i zde se Adobe hodně angažuje v HTML5. Dokonce dodá některé techniky do jádra WebKit, které používá třeba Google Chrome nebo Safari. Pěknou ukázkou bylo například libovolné přetáhnutí obrázku v textu, automaticky se tomu přizpůsobil text včetně obtékání obrázku. Na webových stránkách v tom ale zatím žádný přínos nevidím…

Video, 3D hry a tablety v nemocnicích

Video

Video, to je dneska Flash, ať si říkají Google, Microsoft nebo Apple, co chtějí. Technologie Silverlight a HTML5 jej neoslabily, spíš jen doplnily a čekají na útok. Ač se mi technická stránka Silverlightu líbí, jako nástupce Flashe si jej představit nedokážu. Proprietární formát těžko vytlačí silnější proprietární formát, zvlášť když funkčně jsou víceméně rovnocenné. Otevřené HTML5 Video má podle mě šanci větší a velké korporace jej ženou kupředu. S tím ani Adobe nemá problém, nedávno třeba uvedlo vlastní přehrávač HTML5.

Flash video

Pomocí Flashe ale stále protékají petabajty videí měsíčně napříč různými platformami. Jak už jsem načal včera, Flash Player 10.1 se postupně objeví na nejrozšířenějších mobilních systémech s výjimkou Apple iOS a Samsung Bada. Adobe si hodně slibuje od jeho podpory v Google TV, což dostane Flash také do televizorů.

Jenže s těmi má firma i další plány. Například s firmou Epix přinesou vlastní televizní platformu skrz rozhraní AIR (založený na Flashi, slouží k tvorbě multiplatformních aplikací). Funguje na principu měsíčního předplatného, ale videu přidá nový rozměr. I když se v těch amerických mnou nevyzkoušených službách tolik nevyznám, většina počítá hlavně s filmy jako hlavním obsahem. Epix měl blíže kompletnímu DVD/Blu-ray. Film ve vysokém rozlišení doplnilo volitelné menu a v něm bonusový materiál (zkažené záběry, film o filmu, vystřižené scény…).

EpixAIR a Flash se dostane i do televizorů, Epix v akci

Tím, že je aplikace v AIRu, lze jí spustit na všech podporovaných zařízeních (dnes Android a osobní počítače) a s vaším účtem je vše provázáno. Po cestě domů si třeba spustíte film na mobilu, doma jej dokoukáte na velké obrazovce přesně v místě, kde jste skončili. Aplikace je teprve ve fázi testování, na pódiu jim právě posledně zmíněná funkce nefungovala :-). Do podporu AIRu se po hlavě vrhl Samsung, který jej nasadí v televizorem a Blu-ray přehrávačích a samozřejmě smartphonech a tabletech. Ale SDK už rozeslali i dalším výrobcům.

U videa ještě jeden postřeh. Kevin Lynch ukazoval nový Flash Media Server. Ten slouží k okamžité (on-the-fly) konverzi videa na spoustu různých profilů. Tento systém by mohl nahradit současné metody, kdy (konkrétně uveden Yahoo) poskytoval prostoru/obsahu přijde soubor, který ihned převede a uloží do spousty různých formátů, rozlišení, poměrů stran a datových toků (asi 140 různých souborů). Když se mezi původní soubor a jednotlivé uživatele postaví Flash Media Server, řeší to stejně při nižších datových nárocích. Takový multicast si ale jistě bude žádat více vyrovnávací paměti a výpočetního výkonu. To už Adobe nezmiňuje. Ale tímto způsobem byl včera vysílán živý obraz z keynote a zdálo se vše bez problémů. Výhodou je P2P streaming, takže se zátěž rovnoměrně rozloží mezi uživatele. Ten, kdo sleduje, zároveň vysílá malý segment videa ostatním uživatelům.

Enterprise

Nejnudnější část celé keynote. V této oblasti vlastně nic inovativního firma nepřinesla. Stačí, když budete vědět, že Adobe dělá i do vyššího byznysu a vývojáři pracují na nástrojích pro řízení lidských zdrojů, snižování nákladů, optimalizacích výroby atd. Nechybí systémy pro spojení se zákazníky i partnery, konference a kolaborace.

MRI

Co mě překvapilo, Adobe míří také do zdravotnictví. V nemocnici v Torontu například využívají jejich softwaru pro vzdálené kontrolování a stahování snímků z radiologie. Interaktivní obraz z magnetické rezonance mozku vypadal na tabletu opravdu pěkně.

Mimochodem, ukázka byly prezentována na BlackBerry PlayBooku. Dlouho očekávaný tabletu RIMu byl tak poprvé viděn v akci a přišel o něm povídat šéf společnosti Mike Lazaridis. Adobe AIR je s PlayBookem hodně provázán. Dokonce tak, že jednotlivé aplikace dokáží perfektně využít multitaskingu. Najednou běželo streamované HD video, po najetí do seznamu procesů byly v pozadí vidět další aplikace (video stále běželo). Systém byl přitom stále brutálně rychlý.

Flash a HD video pěkně běželo i na YouTube, jak jste zvyklí na počítači. Na konci keynote k tomu vtipně dodala vice prezidentka Motoroly, Christy Wyattová: „Kdo vám nenabízí Flash, nedává vám celý internet.“ Spousta uživatelů o tuto část internetu ani nejeví zájem, ale možná je přesvědčí chystané herní novinky.

Hry

Hry ve Flashi jsou dnes na internetu v dominantním postavení a ještě dlouhou dobu tomu zůstane. S tím, jak se technologie rozšiřuje i na mobily, se musí přizpůsobit také ovládání z klávesnic na dotykové displeje. S tím nyní Adobe bojuje, a to doslova.

Kevin Lynch ukázal herní flashovou adaptaci filmu Green Hornet (přijde do kin příští rok) a ukázal, že se jedna hra dá pohodlně ovládat na počítači i dotykovém displeji, na kterém se objeví průhledné ovládací prvky pro palce. V obou případech to vypadalo příliš krkolomně, ale taky to mohla způsobit špatná příprava Lynche, samotnou technologií to být nemusí. Hlavní je, že se hýbala stejně svižně, protože dokáže těžit z hardwarově vykreslované grafiky.

Lynch dále ukázal nějakou sociální hru podobnou Farmvillu. U ní byl zajímavý především multiplayerový potenciál. Několik uživatelů se může sejít na jedné mapě a navzájem spolu válčit, nebo spolupracovat.

Tu pravou pecku si ale nechal nakonec. Alternativa Platform a Mythos Labs vytvořili multiplayerové závodní demo MAX Racer, které využívá nového 3D API Molehill. Hra měla vysoký rozlišení, spousty vykreslených trojúhelníků, zkrátka vypadal opravdu dobře (na to, že je ve Flashi a online). Veškeré výpočty grafiky byly akcelerovány pomocí GPU, zátěž CPU byla téměř na nule.

Součástí Molehillu je také podpora herních ovladačů. Kromě klávesnice a myši se do hraní může zapojit gamepad nebo volant. Co až se podobné funkce objeví u televizorů? Že by další konkurence herním konzolím?

Flash 3D MolehillNové 3D API Molehill rozjede hry v HD rozlišení i ve Flashi, zdroj: Adobe

Pro veřejnost se nové 3D API objeví až příští rok, stejně jako většina dnes představených novinek.

bitcoin_skoleni

Ještě poznámka na závěr. Adobe také spustí vlastní obchod s aplikacemi. Bude se jmenovat InMarket a s vývojáři aplikací se bude dělit v tradičním poměru 70 : 30 (vývojář : Adobe).

Celou keynote si můžete pustit zde (pochopitelně potřebujete Flash Player). Mimochodem, Kevin Lynch se začíná čím dál více podobat Billu Gatesovi.