Hlavní navigace

Spotřebitelské organizace si stěžují na AliExpress. Porušuje prý evropská práva

Sdílet


Sedm evropských spotřebitelských organizací sdružených v BEUC podalo k národním obchodních inspekcím podnět k prošetření čínského obchodu AliExpress. Francouzům, Italům, Španělům, Belgičanům, Nizozemcům a Portugalcům vadí, že AliExpress nehraje podle pravidel a údajně porušuje spotřebitelská práva.

Lucemburská organizace si ze stejného důvodu stěžovala k obchodní inspekci ještě o pár dní dříve. Německá Verbraucherzentrale Bundesverband zvažuje, že se přidá také. Stížnosti byly formálně podány již v polovině května, ale včera na ně upozornil český spotřebitelský Dtest, mj. také člen BEUC.

TIP: Jeden e-shop, dvě ceny. Obchody mohou „trestat“ za věrnost

Co konkrétně těmto „hlídacím psům“ vadí? AliExpress (resp. skupina Alibaba) sice prodává zboží v EU a všemožně nadbíhá místním spotřebitelům, ale nerespektuje místní zákony. Nakupující nemají vždy garantovánu ani 14denní lhůtu na vrácení zboží, ani dvouletou záruku. Obchodní podmínky nejsou přeloženy do místních jazyků. A případné spory prodejce a zákazníka řeší soud v Hong Kongu, nikoliv v členských zemích EU, jak nařizuje unijní direktiva i lokální zákony.

Evropští inspektoři tak budou vyšetřit, jestli se podnikání AliExpressu musí řídit zdejšími zákony a jaké následky případný přečin bude mít. Zástupci Alibaby již pro agenturu Reuters uvedli, že respektují a snaží se dodržovat všechny platné předpisy v zemích, kde působí. Jestli ale učiní v zákonných zárukách nějaké změny, již neřekli.

PS: V zemích, kde si organizace na AliExpress stěžují, je obchod plně lokalizován do tamních jazyků. V Česku je AliExpress sice hodně populární, ale standardně se zobrazuje v angličtině, případně lze využít strojový překlad Googlu. Navíc proces reklamace zboží na AliExpressu je jednoduchý a tento čínský gigant vychází zákazníkům vstříc a většinu problémů vyřeší ve prospěch zákazníka.

WT100

Zdroj: BEUC via Dtest, Kamil Zmeškal