Miliony produktů každý rok Amazon zničí, protože je nikdo nekoupil a zabírají mu místo ve skladu. Jde přitom o zcela nové, většinou ani nerozbalené produkty. Některé jsou vrácené zákazníkem, ale zhruba polovina je stále v originálním balení. A často jde o značkové zboží jako MacBooky, drony či vysavače. Ale také třeba o nové nerozbalené roušky.
Zaměstnanci nad tím krčí rameny a plní příkazy, jak dále vyplývá z reportáže. Jeden bývalý zaměstnanec reportérům řekl, že každý týden je zničeno asi 130 tisíc produktů. Což vyplývá i z dokumentu, který zachytila skrytá kamera. Některé týdny je tohle číslo prý ještě vyšší. Na charitu bylo ve stejném období odesláno asi 28 tisíc produktů.
Důvod je zřejmě čistě ekonomický. Amazon funguje i jako sklad i pro další společnosti, které přes něj prodávají. A ty mu za uskladnění platí. Pokud se zboží dlouho neprodá, přestává být pro majitele rentabilní jej dále takto dotovat. Je levnější se jej prostě zbavit.
Amazon zničí mnohem více, než kolik daruje
Tip: Jeff Bezos oznámil konec v roli CEO Amazonu
Amazon část neprodaného zboží posílá na charitu, ale ke zničení pošle asi čtyřnásobek. I ve srovnání s darováním je pro Amazon levnější se produktů prostě zbavit. Zvlášť v takto ohromném měřítku.
Z reportáže vyplývá, že část jde na recyklaci a část na skládku. V rozhovoru pro ITV řekl šéf britského Amazonu John Boumphrey, že množství zboží určeného ke zničení je extrémně malé. V té době ještě o reportáži nevěděl. Amazon poté na reportáž reagoval slovy, že hledá způsoby, jak dosáhnout nulového odpadu. Recyklaci potvrdil, ale na skládku prý zboží neposílá.
Tip: Amazon změnil své nové logo po kritice, že vypadá jako Hitler
Množství odpadu je ale enormní. Proti Amazonu a jeho praktikám se už dlouho objevují protesty. Na reportáž již reagovala i britská vláda a Boris Johnson sdělil, že byl velmi překvapen a že to prošetří.
A jelikož se nyní Jeff Bezos chystá letět na hranici vesmíru, vznikly už dvě (trochu úsměvné) petice s požadavkem, aby mu nebyl umožněn návrat na Zemi. Aktuálně jednu z nich podepsalo již sto tisíc lidí. Amazon je stále nejhodnotnější značkou na světě.
Celou reportáž si můžete pustit na webu stanice ITV.