Intel s procesory Tiger Lake vyrobil také certifikaci notebooků „Evo“, která dříve také nesla pracovní označení Project Athena. Obnáší různé požadavky na hardware a design notebooků, který má vylepšit mobilitu a výdrž na baterie, a také samozřejmě asi má sloužit jako motivace pro výrobce, aby kvůli této nálepce používali komponenty Intel (procesor, Wi-Fi) místo konkurenčních.
Něco lehce podobného teď zdá se vymyslelo i AMD. Když na Computexu teď firma uvedla na trh mobilní grafiky Radeon RX 6800M, 6700M a 6600M (tedy verze GPU určené s architekturou RDNA 2 pro notebooky), byl s tím představen také program AMD Advantage, což bude také certifikace navázaná na určité směrnice pro tvorbu notebooků, ale pro herní laptopy.
AMD Advantage
Toto logo budou dostávat notebooky založené čistě na hardwaru AMD (tedy na procesoru Ryzen a grafice Radeon, tato certifikace tedy nemá žádnou snahu být neutrální a otevřená) a mělo by zaručovat určitou kvalitativní úroveň dalších součásti, jako displeje. Cílem by tedy mělo být vylepšit kvalitu herních notebooků založených na platformě AMD a motivovat výrobce, aby je neznevýhodňovali proti konkurenci tím, že tu nebo kterou vlastnost nebo část výbavy zanedbají.
Co tedy obnáší toto logo, které se objeví mezi nálepkami z výroby nalepenými na šasi někde mezi předním okrajem a klávesnicí? Má se týkat třech kategorií vlastností: výkon, fyzické provedení notebooku a vlastnosti displeje.
„Amplified Performance“ (Smart Access Memory a Smart Shift)
Výkonnostní část této směrnice předepisuje, že notebook má používat procesor AMD Ryzen 5000 (nebo v budoucnu novější) a grafiku AMD Radeon (RX 6000 nebo eventuálně její následníky), přičemž u nich mají být zapnutá speciální vylepšení, která pro tuto kombinaci AMD vyvinulo.
Těmi se myslí jednak Smart Access Memory neboli implementace PCIe Resizable BAR na grafikách AMD, což je rozšíření rozsahu grafické paměti, ke kterému může přistupovat CPU – jak ukázaly testy, toto ve hrách může přinášet víceméně zadarmo nějaká procenta výkonu navíc. Konkurenční notebooky s grafikou Nvidia GeForce a procesorem Intel také PCI Express Resizable BAR používají (a na trh to stihly dřív), nicméně AMD uvádí, že jeho implementace je lepší. Není to nereálné, protože kombinace Radeon/Ryzen podle recenzí mívá vyšší nárůst výkonu než grafiky Nvidia.
Druhá „Smart Technologie“ (jak AMD říká), je AMD Smart Shift oznámená loni. Umožňuje předávat „TDP“ (tedy přídělu spotřeby) mezi GPU a procesorem podle toho, u které části je při hraní třeba zvýšit výkon. Pokud je hra limitovaná procesorem, dává smysl dát mu více energie na úkor GPU, pokud je limitující faktor jen GPU a procesor „se fláká“, lze získat celkově lepší FPS převelením nějakých wattů do rozpočtu GPU. Obdobnou technologii mezitím již uvedla i Nvidia, pod označením Dynamic Boost.
Požadavky na displej: 144 Hz a 100 % sRGB
Displeje jsou často bolavé místo a problém při snaze vybrat si notebook ideálně sedící vašim požadavkům, takže doufejme, že AMD Advantage by s ním mohlo pomoct.
Pro certifikaci má být vyžadováno, aby panel podporoval FreeSync Premium, má mít obnovovací frekvenci 144 Hz nebo vyšší a adaptivní obnovování na něm funguje v celém rozsahu, tj. s LFC (Low Framerate Compensation) – to již v podstatě zajišťuje 144Hz frekvence, protože prakticky garantuje dostatečný rozsah mezi minimem a maximem, aby LFC fungovalo. Díky LFC je displej bez tearingu. Dále je požadována také nízká latence a nízké poblikávání.
AMD Advantage nepožaduje, aby byl panel typu HDR, ale „volitelně“ AMD doporučuje, aby měl plné pokrytí standardního gamutu – 100 % sRGB nebo 72 % NTSC. Toto by mohlo mít pozitivní vliv, protože právě pokrytí rGB je pořád u notebooků dost bolest. Naštěstí už se dnes dají najít modely se 100 % sRGB, což je u desktopových monitorů už dekádu či déle standard, ale pořád jsou docela norma panely, které umí jen třeba 60 % rozsahu, nebo třeba i jen 40 %. Výsledkem jsou pak „vyblité“ slabé barvy. Tlačit na 100% sRGB by bylo vítané i v nějakém programu pro neherní mainstreamové notebooky.
AMD pak ještě požaduje také určitou úroveň jasu, panel musí umět aspoň 300 cd/m. Není to až tak mnoho (pro zcela komfortní čitelnost displeje na slunci to chce ještě víc), ale alespoň se odfiltrují panely, které mají vyloženě malou svítivost. AMD zdá se také doporučuje, aby panel byl typu IPS nebo OLED, tyto notebooky vás tedy nepřekvapí přítomností panelu TN s problematickými barvami a pozorovacími úhly.
Nicméně pokud tomu dobře rozumíme, zatímco FreeSync s LFC, nízká latence a 144 Hz je povinná výbava, požadavek na OLED/IPS, pokrytí sRGB a jas jsou zřejmě jen v rovině doporučení a asi nemusí být úplně povinné.
„Built to game“
Do třetí kategorie AMD shrnulo zbylé požadavky, které se typicky týkají uživatelského komfortu. Přesné parametry a požadavky nebyly sděleny, ale údajně AMD kontroluje rychlost uspávání a probouzení z režimu spánku (což v praxi určuje, jak rychle můžete po zvednutí víka začít pracovat nebo hrát), hlučnost a kvalitu chlazení.
Chlazení má mít optimalizované otáčky ventilátorů a zajišťovat, aby teplota povrchu notebooku v místě dotyku uživatele nepřekročila určité komfortní meze. Konkrétně to má být 40 stupňů Celsia na klávesnici, což se zdá se měří na bloku kláves WASD (a zřejmě také šipkách).
Notebooky musí povinně mít NMVe SSD, a to aspoň jedno (v případě, že je jich nainstalovaných více), kvůli responzivnosti a rychlejším nahrávacím časům ve hrách. Toto SSD má mít rozhraní aspoň PCI Express 3.0 ×4, nicméně do toho se není problém vlézt i s poměrně osekanými moduly bez DRAM cache a s nižšími rychlostmi, nebo s různými QLC SSD.
Součástí požadavků je také výdrž na baterie. Ta při příkonu grafik okolo 100 W nebo vyšším samozřejmě není při hraní nijak velká. Ovšem AMD se zdá se zaměřuje také nebo hlavně na výdrž na baterie, když se na notebooku nehraje, ale jen třeba provádí kancelářská činnost, brouzdá se přes Wi-Fi nebo se sleduje video. I herní notebooky by podle představ AMD měly v takových úlohách mít tzv. celodenní výdrž. Tím s nemyslí 24 hodin, ale to, že notebook vydrží aspoň 10 hodin přehrávání videa nebo „produktivity“, což se považuje za dobu, kterou v praxi můžete s počítačem během normálního dne strávit.
Toto by mohla být na AMD Advantage skutečně výhoda, protože herní notebooky často nemají moc dobře optimalizovanou spotřebu v nečinnosti a kvůli tomu i v mírné zátěži při neherních činnostech na baterii vydrží jen pár hodin nebo výrazně méně, než mainstreamové notebooky s 15W procesory.
AMD také uvádí, že notebooky s certifikací AMD Advantage jsou navržené na to, aby zvládaly 100 FPS v dnešních populárních hrách, ale to samozřejmě není úplně přesné, protože se určitě najdou nějaké náročnější tituly, jejichž snímkovou frekvenci minimálně v některých nastaveních dostanete o dost níž.
První notebooky
První notebook s certifikací AMD Advantage má být Asus ROG Strix G15 s Radeonem RX 6800M, 300Hz displejem, Ryzenem 9 5900HS, chladičem s vapor chamber (a místo běžné pasty je použitý tekutý kov pro nižší teploty a tím nižší hlučnost). Ona před chvílí zmiňovaná výdrž má být až 11 hodin (při sledování videa). Prodej má v některých regionech začínat už na začátku června, tedy teď někdy.
Poznámka: vypadá to ale, že úplně excelentní první demonstrátor tento model nebude. podle zjištění recenzentů Asus osazuje z výroby (naštěstí vyměnitelné) paměti DDR4-3200 s výrazně špatnými hodnotami sekundárního časování. Nahrazení těchto modulů jinými poměrně běžnými zdá se výrazně zlepší výkon, který výchozí moduly zhoršily.
Druhý notebook, který AMD už prozradilo, je HP Omen 16 s 1080p displejem, Ryzenem 9 5900HX a Radeonem RX 6600M. Podle AMD (a HP) by tento laptop při sledování videa měl vydržet dokonce až 15 hodin, takže by se mohl měřit s různými Ultrabooky.
Další herní notebooky s logem AMD Advantage se mají objevit v průběhu roku, v prezentaci na Computexu bylo naznačeno, že kromě Asusu a HP něco přijde také od MSI a Lenova (pod značkou Legion). Zda už se přihlásili i nějací další výrobce nebo to pro letošek bude jen tato čtyřka, není jasné, ale modelů prý má být „mnoho dalších“ (proti těmto dvěma), tak doufejme že to aspoň bude dvouciferné číslo.
Ovšem je třeba dodat, že v této první generaci je třeba počítat spíše s omezenými počty, protože momentálně herní notebooky s Radeony téměř neexistují. A jak ukazují minulé zkušenosti, jejich počet bude v případě, že AMD bude mít u výrobců úspěch, narůstat spíš postupně, ne nějakými náhlými skoky.