Jak už jsem řekl, karty mají přijít celkem tři, z toho jedna dvoučipová. Antilles, neboli Radeon HD 6990, se tu ale objeví nejspíše až v lednu / januári.
Jádro Cayman je stejně jako Cypress z dnešních Radeonů HD 5800 postaveno na 40nm výrobním procesu od TSMC, velký prostor pro přidání tranzistorů a zvýšení výkonu při zachování spotřeby tak není zrovna možný. V AMD ale úplně předělali architekturu, zvýšili výpočetní a geometrický výkon, osadili rychlejší paměti a hlavně podstatně vyladili spotřebu karet.
Jak vidíte, nabídka grafik pro první půlrok roku 2011 se bude skládat ze starých, ale stále schopných Radeonů HD 5750 a 5770 na jádře Juniper, nad nimi tu jsou modely HD 6850 a 6870 s jádrem Barts, a ještě výše je Cayman na nové architektuře VLIW4. Jedno jádro Cayman nesou karty HD 6950 a 6970, po dvou pak Antilles, HD 6990.
Z předešlého slajdu jde poznat jedna věc – Radeon HD 6950 bude mít jen dva PCIe šestipiny, zatímco HD 6970 jeden šestipin a jeden osmipin. Karty jsou v referenčním návrhu opět stejné, jen slabší model je kratší.
Adaptivní teselací se AMD snaží zbytečně neteselovat polygony, u kterých to lidské oko nepozná. Přesně řečeno, Radeony HD 6900 stále míří na ideálních šestnáct pixelů na trojúhelník a snaží se teselovat zejména objekty blízko k pozorovateli. Teselátor v čipech GF100 a GF110 ale bude pracovat na 100 % i při osmipixelových polygonech.
Jak můžete vidět na detailu čipu, tentokrát je celý frontend rozdělen na dvě části, každá z nich obsahuje svůj vlastní teselátor nové, osmé generace, stejně tak rasterizér atp. . Jádro má tak vlastně dvě části, ještě výrazněji rozdělené než předchozí modely.
Takto (obrázek níže) vypadal čip Radeonů HD 6800. Frontend má sice dva UTDP, ale jde stále o jedno zařízení s jedním teselátorem, rasterizérem a jinými.
Jak je níže krásně vidět (opět Cayman), veškerý výkon dvakrát narostl. Dva rasterizéry, dva teselátory, dvě geometrické jednotky... – dvakrát více pixelů a dvakrát více polygonů za takt.
A velkolepý graf teselačního výkonu, ten oproti Radeonům HD 5800 vzroste průměrně o 100-150 %.
Architektura VLIW4 se vyznačuje především tím, že stream procesory nejsou už uspořádány do 5D jednotek, ale jen do 4D. 1920 stream procesorů v jádře Cayman tak tvoří 480 4D jednotek.
Jak vidíte, zvedl se i výpočetní výkon. Díky použití 4D jednotek je double precision výkon jen čtvrtinový proti single precision, Radeon HD 6990 má v DP výkon 1,5 TFLOPS.
Tentokráte tu máme poněkud méně určité informace o Radeonu HD 6970. Zopakuji to, co můžeme vyspekulovat ze zahraničních informací – jádro bude mít 1920 stream procesorů rozdělených do 30 SIMD bloků a texturovacích jednotek bude zřejmě skutečně 120. Paměti tikají minimálně na 5 GHz efektivně, je jich 2 GB a jsou připojeny na 256bitové sběrnici.
AMD také představuje novou metodu vyhlazování, EQAA, neboli Enhanced Quality Anti-Aliasing. Ten se chlubí zlepšením kvality – zdvojnásobením počtu vzorků pro pokrytí texturou, což je prý bez dopadu na výkon oproti základnímu MSAA režimu a přitom to bude líp vypadat.
Jednotky RBE zůstávají na stejném počtu, tedy 128 Z/Stencil a 32 ROP jednotek. Byly ale úplně přepracovány pro 2-4× vyšší výkon a při extrémní teselaci se tak Radeony nebudou propadat zdaleka tak strmě, jako tomu bylo dosud.
Poslední a jedna z nejdůležitějších vychytávek je správa spotřeby nových grafik. Laicky řečeno: nové Radeony dovedou svou spotřebu optimalizovat velmi účinně a prakticky neustále. Vše tkví v individuálním ztlumování a zpomalování jednotlivých jednotek. Nejsou zrovna potřeba některé shadery? Je možné je zpomalit, klidně jen na pár taktů a klidně i během hraní hry. Dá se říci, že už tu není žádný stav load a idle, protože karta se zpomaluje po celou dobu svého běhu tak, aby to nemělo vliv na výkon, ale aby dosáhla co nejnižší spotřeby.
Zde můžete vidět, jak AMD snížila spotřebu z červené na fialovou linku, modrá linka představuje rozdíl. Nové snížení spotřeby v klidu jsme mohli vidět i na slajdu k Radeonu HD 6990, který, ač v záteži dosahuje prý až 300 W, v klidu mu stačí 30 W.
Karty tedy vypadají velmi slibně, AMD už nebude terčem posměchu (berte s rezervou) v testech jako Stone Giant, trochu po vzoru Fermi zvýšily nové Radeony geometrický, rasterizační, teselační i hrubý výpočetní a grafický výkon. V double-precision se s výkonem zhruba 750-900 GFLOPS Cayman také neztratí. A AMD velmi dobře zapracovala i na spotřebě novinek, která bude zřejmě o dost vyšší než tomu bylo u Cypressu, ale zároveň bude křivka příkonu podstatně rozumnější.
Zbývá jen čekat, kdy se novinky objeví a v jaké dostupnosti. Zatím mají jen den zpoždění a už se vynořují detaily o nich, tak doufejme, že to do poloviny prosince / decembra stihnou.
Zdroj: VR-Zone