Odpověď na názor

Odpovídáte na názor k článku AMD chystá levné 45nm čtyřjádro. Názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.

  • Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví.
  • 12. 3. 2008 12:20

    Inverted Cat (neregistrovaný)

    Celá tahle debata o nedostatečnosti výkonu GK a ještě lépe neschopnosti GK využít dostatenčě procesor je postavená na hlavu ... lidi vzpamatujte se.

    1) Ad ta nedostatečnost výkonu GK: Koukáte se na to naprosto obráceně, a to z toho důvodu, že zcela ignorujete, kde jsou v současnosti limity. Limit není hra (naprogramovaná grafika), ale limitem je GPU - resp omezený výkon GPU. Vždycky můžete naprogramovat složitější grafiku - detailnější ... scéna nemusí mít 5000-20 000 polygonů jako teď, ale také třeba 500 000 000 polygonů - složitost grafiky je tedy omezena jen "politickým" rozhodnutím návrháře. Můžete počítat spolygony o délce hrany třeba 1 .. můžete počítat pro rozlišení ne 1024*768 ale třeba pro 50000*35000 kvůli aliasingu atd... - v tom případě výpočetní náročnost vzroste na neuvěřitelné hodnoty. Tohle si může změnit každý vývojář - určí si že prostě chce takhle detailní scény a prostě to tak udělá (a nic dalšího ho nemusí zajímat). Naopak GK jsou limitovány odjinud - čip o určitém designu a určitém taktu může v daném čase spočítat jen omezené množství bodů/polygonů/stínů/paprsků. Abych toto spočítané množství zvýšil nezbývá mi než postavit větší čip nebo zvětšit frekvenci (pominu teď možnost lehce zoptimalizovat zpracovávající jednotku - pro tuto úvahu se dají "režijní" záležitosti ignorovat. A tady se naráží na technologická omezení - nemůžete postavit neomezeně velký čip - zarazí vás chyby ve výrobě a cena chipu, nemůžete zvyšovat frekvenci do nekonečna - zarazí vás výrobní proces, spotřeba a další problémy (přeslechy v čipu atd..) a opět cena.

    Takže za daného stavu techniky se dá za přijatelnou cenu postavit grafický čip jen o omezeném výkonu schopný v přijatelném čase spočítat jen grafiku určité složitosti - na druhou stranu zatímco GPU je takto limitováno, návrháři grafiky nic nebrání zvolit grafiku složitější než odpovídá schopnostem chipu v daném čase (a to se běžně dělá). Není důvod se rozčilovat, že grafiky nejsou dost výkonné na hry .. jestli už, tak se rozčilujte, že grafika je příliš složitá na stávající hardware.


    2) Ad to nedostatečné využívání CPU grafickými kartami: Počítačová grafika má teď určité postupy - vyznačující se masivní paralelizací se stále stejným typem operací - z toho důvodu je na to nejvhodnější speciální GPU s miriádou jednotek uspůsobených na rychlé vykonávání těchto jednoduchých (stejných) operací co nejrychleji a furt dokola. Univerzální CPU byť by se postavilo na hlavu nedosáhne v těchto operacích ani zlomek výkonu GPU a výkonová režie, která by padla na to, aby CPU pomáhal GPU v těchto para výpočtech + synchronizace by spolehlivě zabilo ten přínos ze strany CPU... (když to přestřelím za cenu 50% výkony CPU byste získali přínost 5% výkonu oproti GK.. s tím, že CPU je potřeba jinde - logika, fyzika, zvuk, příprava scény atd..) proto se to nechává čistě na GPU - protože to z principu nemá smysl.