Druhým novým GPU je čip označený Iceland. V jeho případě půjde o řešení z nižších cenových pater, dost možná se 128bitovou paměťovou sběrnicí. Podle VideoCardz AMD Iceland zamýšlí asi hlavně jako mobilní GPU pro notebooky, později však na stejném základě vznikne také desktopová karta. Nejspíš by mohlo jít o definitivní náhradu za současné modely založené na Cape Verde (Radeony R7 250X a starší verze HD 7750/7770).
O dalším GPU je informací velmi málo, víme ale, že jde o připravovaný highendový čip, založený ještě stále na 28nm výrobním postupu. Jeho existenci vyzradila firma Synapse, která s AMD spolupracuje na vývoji, a pochlubila se, že nyní podniká „tapeout“ dvou 28nm GPU. Má se jednat zaprvé o čip veliký něco přes 350 mm², což by snad mohlo být ono GPU Tonga (takto nějak velké je Tahiti). Vedle toho je ale v přípravě i zatím neznámé větší GPU s rozlohou přes 500 mm², skládající se údajně z více jak 80 bloků. Při této ploše by čip byl značně větší (a tedy výkonnější) než Hawaii, srovnatelné GPU AMD v posledních letech vlastně vůbec nevyprodukovalo.
Velké, 500mm² GPU prý AMD chystá ve spolupráci se Synapse
Pokud se existence takovéhoto čipu potvrdí (frekvence má údajně činit okolo 1 GHz), pravděpodobně půjde o příští generaci špičkového jednočipového highendu, snad Radeon R9 390X, bude-li se tak ovšem jmenovat. Naproti tomu čip Tonga by měl být na trhu již poměrně brzy. Jeho výroba údajně začíná už zhruba za dva týdny, takže ještě během srpna (augusta) bychom se mohli dozvědět víc.
VideoCardz také doplňuje, že AMD ještě pořád chystá refresh Radeonu R9 290X s čipem Hawaii, snad nazvaný Radeon R9 295X. Už jsou ale vyvráceny zprávy, že by šlo o novou revizi s vyšším počtem (dříve vypnutých) výpočetních jednotek. Výkon sice karta asi bude mít vyšší než R9 290X, ovšem jen díky vyššímu taktu.
Vykreslování s Unordered Access View Ordering
Nové softwarové vlastnosti v architektuře GCN
Podle VideoCardz AMD navíc chystá určité novinky ve schopnostech karet s architekturou GCN. Zřejmě půjde o funkce dostupné na nových GPU, které v příštích měsících přijdou na trh; zda s něčím budou zpětně kompatibilní i existující čipy, nevíme. První je softwarová funkce Unordered Access View Ordering, při které ovladač zajišťuje, že pixely jsou zpracovávány v určitém pořadí, na čemž pak může záviset správný antialiasing nebo výpočet průhlednosti. Pro výpočty podobných úloh budou moci nová GPU používat také hardwarovou techniku nazvanou Fast Conservative Rasterization, která by měla urychlit výpočty například vyhlazování vlasů, snad i pomocí knihovny TressFX.
Zdroj: VideoCardz