Speciálně kvůli situaci s Witcherem 3 a hrou Project Cars chce AMD vydat mimořádný ovladač s číslem 15.5 Beta, který má optimalizovat jejich výkon. Firma neuvádí, kdy by měl být zpřístupněn, pouze že jej vydá na svých stránkách, jak jen to bude možné. Čekání by vzhledem k tomu asi nemělo být tak dlouhé, zvlášť vzhledem k označení 15.5 (ona pětka by měla znamenat květen). Nic konkrétnějšího ale o těchto ovladačích zatím odhaleno nebylo.
Aktualizace (29. 5. 2015):
Catalyst 15.5 beta již byl firmou AMD vydán, můžete jej stahovat zde.
V souvislosti s Witcherem 3 se mluví hlavně o úloze knihoven GameWorks/HairWorks, jejichž použití dává dobré výsledky na grafikách GeForce, ale v podstatě jen na nich. Na obhajobu Nvidie lze sice říct, že svými exkluzivními prvky nabízí svým zákazníkům „něco navíc“. Nicméně myslím, že po dlouhodobých zkušenostech třeba s PhysX a Cudou nelze popřít, že se firma pokouší o strategii tzv. „vendor lock-in“.
V případě Witchera 3 je podle všeho výkonnostní žába na prameni v teselaci, pro níž mají zejména poslední Maxwelly silný hardware a Nvidia toho zřejmě s HairWorks „využívá.“ Úroveň teselace například u vlasů hrdiny Geralta je (alespoň podle některých komentátorů) zbytečně vysoká, čímž Maxwelly až tak moc netrpí, ale například čipy Hawaii pak vykazují výraznější propady výkonu. Při menší míře teselace se přitom na vzhledu moc nezmění a výkonu je najednou mnohem víc.
Výkon Zaklínače lze spravit nastavením v CCC
AMD proto radí uživatelům Radeonů míru teselace pro hru Witcher 3 zmírnit v nastaveních Catalyst Control Center. Tam lze „přebít“ výchozí volby aplikace a vynutit maximální limit na úroveň teselace. AMD doporučuje pro nejlepšěí výkon zvolit nastavení ×8, podle ohlasů na webu je dobrá hodnota ×16, což má vypadat k nerozeznání od původního žravého nastavení při stále dobrém výkonu. Zda jde skutečně o optimalizaci beze ztráty kvality, ale nechci tvrdit, osobně jsem efekt nezkoumal. Budoucí ovladače by nejspíš měly tento problém řešit automaticky, než však přijdou, budete si muset takto pomoci sami.
AMD doporučuje míru teselace manuálně omezit
Mimochodem – ještě něco, než se rozpoutá nevyhnutelná diskuse o tom, zda byl výchozí efekt teselace zvolen vhodně a kvůli obrazové kvalitě (a že AMD ji má slabou), nebo jen proto, aby ve hře karty Nvidie vypadaly líp. Podle některých ohlasů to vypadá, že přemírou teselace není postiženo jen AMD, ale také předchozí generace grafik Nvidie. GPU Kepler by na tom s výkonem dnes neměla být nějak zle (zvlášť GK110), někteří uživatelé si ale například na fóru Nvidie stěžují, že také výkon těchto grafik je ve Witcherovi 3 kvůli teselaci špatný.
Škarohlíd by asi řekl, že i toto hraje firmě do karet (coby důvod nutící majitele Keplerů k upgradu), ale osobně bych se neukvapoval. Je totiž možné, že časem také Nvidia přinese do ovladačů pro Keplery potřebné optimalizace a neadekvátní zpomalování tím zase eliminuje.
Zdroje: The Tech Report, AMD