V pátek jsme psali o DirectX 12 Ultimate, které standardizuje nové technologie v GPU jako Mesh Shader, Variable rate shading a zejména ray tracing (DXR 1.1). Podporu těchto technologií Nvidia má už od architektury Turing v nynějších GeForce RTX 2000, naopak u AMD do nedávna pořád nebylo jasné, kdy hardwarová akcelerace ray tracingu dorazí do grafik Radeon. Teď firma potvrdila, že kompletní DirectX 12 Ultimate bude podporováno v konzoli Xbox Series X a také v samostatných Radeonech s novou architekturou RDNA 2, které vyjdou letos. Demonstraci této akcelerace teď Microsoft s AMD ukázali v technologické předváděčce, která ukazuje DXR 1.1 v akci údajně přímo vykreslované na reálném GPU.
DXR 1.1 demo Futuristic City
Toto demo pojmenované Futuristic City zdá se AMD pouštělo už začátkem měsíce na Financial Analyst Day 2020, kde poprvé hardwarový ray tracing v RDNA 2 potvrdilo. Ovšem v té době to bylo jen neveřejně a na veřejnost se dostal jenom statický snímek v slajdu. Nyní po oznámení DirectX 12 Ultimate a jeho použití v Xboxu Series X publikovalo AMD toto demo i veřejně – respektive, publikovalo videozáznam, nikoliv přímo aplikaci. Video můžete vidět zde, případně na Youtube.
Demo je krátké (jen něco přes minutu) a z ray tracingových efektů demonstruje odrazy (na bázi RT by snad měly být i některé stíny), kterých je na scéně opravdu hodně, protože většina povrchů ve futuristické sci-fi scéně je zrcadlových nebo chromových. Odrazů je na scéně několik najednou a některé dění/objekty v demu jsou v některých případech vykreslené jenom jako tyto odrazy. Podle slajdů, které se k demu objevily, by implementace měla používat řadu různých technik z DXR 1.0 i DXR 1.1.
Zda je množství odražených obrazů technicky pozoruhodné nebo spíš naopak, to neumím posoudit (ale poznal jsem, že tam chybí Ruby). Ale kvalita nápadu/provedení je možná trochu podružná, záměrem nejspíš byla hlavně ukázka fungujícího efektu v reálném čase na hardwaru. Podle AMD je nahrané video vykreslené reálným křemíkem, tedy nějakým GPU s architekturou RDNA 2 (otázka je, zda šlo o samostatnou kartu, nebo o Xbox). I když to pochopitelně nemůžeme ověřit a nemáme záruku toho, na jakých FPS byl hardware schopen tuto scénu spočítat. Zřejmě v tomto ovšem máme doklad, že vzorky jednoho z těchto produktů už fungují.
Momentálně je maximální dostupná kvalita videa bohužel nic moc, nejvyšší rozlišení je 1080p60. A bohužel také nevyhnutelně zanechala své upatlané stopy notoricky špatná kvalita enkódování a/nebo streamovací datový tok (verze ve VP9 má bitrate pod 4 mbps). Toto patrně rozmazalo část texturových detailů a méně kontrastní části snímku. Ve videu je také vidět banding (viditelné hranice tónů v gradientech), což je klasická bolest video komprese. Tímto artefaktem by teoreticky mohlo trpět i originální vykreslování, ale spíše asi bude způsobený YouTubem. Toto je ale obecný problém s posuzováním obrazové kvality dle internetového videa, nic specifického pro toto konkrétní demo.