AMD se v prvním čtvrtletí
potopilo rekordně nízko na škále měřené obratem, když se
dostalo na tržby jen 832 milionů dolarů, ač pamatuje kvartály
přesahující 1,6 miliardy. Prognóza sice již na druhé čtvrtletí
předpokládala odraz ode dna, nicméně jen
někam do intervalu 932–982 milionů. Střed tohoto rozmezí
byl 957 milionů, čekalo se tudíž, že firma zůstane docela
hluboko pod magickou hranicí 1 miliardy v tržbách (nad
níž jí nahradil rival Nvidia). Firmě se ovšem dařilo lépe, než
čekala, a vytáhla tržby až na 1,027 miliardy dolarů –
o 23 % proti poslednímu čtvrtletí a meziročně
o 9 %.
Zisk...
Symbolicky i prakticky je na tom
navíc důležité, že s tímto výsledkem se podařilo skončit
kvartál Q2 2016 v černých číslech, tedy se ziskem. Ten
dosáhl 69 milionů dolarů (8 centů na jednu akcii). Firma
však měla mírnou provozní ztrátu (8 milionů) dle metodiky
GAAP. V „ne-GAAP“ číslech, které mají zohledňovat
fungování firmy očištěné od vlivů různých transformačních
nákladů, je firma v provozním zisku 3 miliony, ale čisté
ztrátě 40 milionů. K zisku totiž v tomto kvartále
přispělo zaúčtování 123 milionů (150 minus 27 milionů
v daních), získaných od firmy Nantong Fujitstu
Microelectronics skrze projekt
společného podniku na testování a finalizování čipů
(de facto jí AMD prodalo většinu tohoto provozu). Bez této platby
by tedy GAAP výsledek zřejmě byl 54 milionů čisté ztráty.
Zisk tedy není přirozeným výsledkem
fungování firmy a prodejů, ale zatím jen jednorázovou
záležitostí. Přísun peněz je ovšem i tak prospěšný pro
zásobu hotovosti, jež je potřebná pro provoz. AMD ji tímto
dostalo na úroveň 957 milionů dolarů (z předchozích 716
milionů, což už se hodně blížilo dříve udávanému nezbytnému
minimu). Dluh zůstává na 2,24 miliardách dolarů.
Embedded APU Brown Falcon (Carrizo)
Nahoru táhly konzole
AMD uvádí, že k onomu
předehnání původně očekávaných příjmů mu dopomohla zejména
konzolová APU, jejichž dodávky zřejmě vylepšil nárůst zájmu
o PS4 či Xbox One. Tržby divize Enterprise, Embedded and
Semi-Custom se mezičtvrtletně vyšvihly o 59 % na 592
milionů (je to i o 5 % více než před rokem
v Q2 2015), čímž tato divize dosáhla provozního zisku
84 milionů. Zapracovaly zde i vyšší příjmy z licencování
IP – to údajně vyneslo 26 milionů dolarů, zatímco
v minulém roce takto AMD přišlo jen k 7 milionům.
Vyšší podíl konzolí na tržbách nicméně globálně zhoršil
marži o jeden procentní bod, AMD uvádí, že klesla na 31 %.
Divize počítačů (spotřebitelských
GPU, APU, procesorů) na tom je stále spíš špatně, utržila 435
milionů (o 5 % méně než v Q1 2016, avšak
o 15 % více, než v Q2 2015) a měla
provozní ztrátu 81 milionů. Alespoň se však o něco zvýšila
průměrná cena prodávaných procesorů, zatímco u GPU
zůstala stejná.
Zlepšování situace má pokračovat
A nakonec informaci také velice
důležitou: totiž prognózu na probíhající třetí čvtrtletí
(červenec – září). Pozitivní pro firmu je, že ačkoliv
aktuální tržby byly výsledkem neočekávaného výkyvu, v dalším
čtvrtletí stále přijde další nárůst, a to dle očekávání
o 18 %. Toto zlepšení má být jednak opět taženo
konzolemi, ale údajně již i GPU a také konečně novými
na zakázku vyráběnými semi-custom čipy (pro koho jsou, ale zatím
není známo, dříve se spekulovalo třeba
i o Facebooku).
Pokud by se to podařilo tuto prognózu
naplnit, tak by se AMD vyšvihlo na 1,212 miliardy dolarů;
respektive s udávanou tolerancí tří procentních bodů
nahoru/dolů někam do rozmezí 1,181 až 1,243 miliardy. Což ještě
nebude někde u 1,4–1,5 miliardy a výše, kam by se AMD
potřebovalo dostat, ale každopádně výrazně lepší výsledek,
než oněch 832 milionů za Q1 2016.