ono bylo uz dopredu jasny, ze to s tou kvalitou nebude slavny. a amd to podle me jasne vedelo, jen necim potrebovali aspon naoko nvidii konkurovat, stejne jako s amd implementaci raytracingu, ktera je sice temer nepouzitelna, ale je tam. je duvod, proc se tak investuje do ai-driven rekonstrukce obrazu - klasicke metody uz narazily na sve limity. co bude u amd dal je ale otazka. pokud vim, tak maji s nvidii nejake dohody o sdileni grafickych patentu. otazka je, jestli ale tahle dohoda zahrnuje i ai akceleraci. je totiz docela dobre mozne, ze maji nvidia s googlem takove portfolio ai patentu, ze amd ani nemuze tuhle technologii poradne rozvijet a zadny ai-driven fsr nikdy neprijde
pro j. olsana:
"[tensor core] makes it possible for us to feed in a lower resolution image, scale it up in real time and then reconstruct missing details. And not just sharpen the result, but improve the result. Actually make the details cleaner in some cases. And it does this because .. sort of the best explanation it's a set of AI algorithms that have been trained to know what things should look like. It was trained on very high resolution images, like 64K images, very high resolution photographs. Taught how light should behave, how detailed it should look. And all this training was done for a very long time to teach the code really so it could tech itself how images should appear perceptually to the human eye, and then fill in the blanks. So it's not just upscaling it and sharpening it. It's doing a lot more than that."
"The artificial intelligence is inserting and creating enhancing details."
"Q: Can you use this even without raytracing enabled?"
"A: Oh yes, the scene doesn't need to be raytraced at all. It's for any kind of image. Raster, raytraced, any mix inbetween. The only requirement from a strict requirement side is that it requires RTX hardware to run. There's not much we can do about that because in order to reconstruct that image really quickly, you need Tensor Cores. You need some type of neural net hardware basically. Something that's really fast and really powerful, capable of doing billions of operations per second."
https://youtu.be/a9KJo9llIpI?t=1583
takze tady to je black on white, primo od cloveka z nvidie: "So it's not just upscaling it and sharpening it. It's doing a lot more than that." "[dlss is] a set of AI algorithms that have been trained to know what things should look like .. taught how light should behave, how detailed it should look .. and then fill in the blanks".
tak co olsane, porad budes tvrdit, ze dlss je upscaling? ocividne funguje presne jak jsem tehdy rikal. uci se detaily obrazu, ktery pak doplnuje :D
btw ta druha cast je zajimava taky - i kdyby nvidia chtela zpristupnit dlss na amd hardwaru tak nemuze. opet jak jsem psal uz davno, pocitat tak velkou dnn na klasickych shaderech by sebralo tolik vykonu, ze by pak nezbylo nic na klasickou rasterizaci (prinost pro vykon by byl nulovej, spis pravdepodobne i zapornej). a to je tak duvod, proc fsr neni zalozeny na nejaky komplexni ai, tzn. ne ze by amd melo nejakou tajnou formuli jako delat to, co nvidia, jednodusejc. oni proste nemuzou, protoze na to nemaji hardware. zaroven to vytvari dilema pro amd, protoze se muze stat, az nekdy amd uvede obdobu tensor cores, ze to nvidia zpristupni i tam a fsr zabije (protoze maji roky naskok v trenovani jejich nn)
AMD FSR Proves Tensor Cores aren’t for Gamers – How will Nvidia respond? :-D
https://www.youtube.com/watch?v=AssKiQvaSQ8
Na rozdíl od proprietární technologie Nvidie se tohle stane součástí specifikací DirectX a bude to časem ve všech hrách, ne starších 3 let. Pojede to i na konzolích. Možná je to trochu méně kvalitní - ale určitě to stačí a o to jde. Stejně jako Freesync převálcoval G-Sync, i když nedosahuje jeho kvalit (takže Nvidia dnes používá Freesync a říká mu G-Sync).
AI je fenomén dnešnej doby s obrovským potenciálom
do budúcnosti. Pochopila to nVidia, Apple aj Intel,
jedinní, ktorí to nezvládli sú červené mrákoty v AMD...
Daný fakt v blízkej budúcnosti len umocní
obskúrnu povesť AMD grafík...
nVidia sa vydala cestou ďaleko sofistikovanejšou,
cestou skutočného technologického pokroku
vyhradeným hardwérom, čo je žolík pre nVidiu...
Nespornú pravdu majú tí, ktorí zastávajú
názor, že riešenie nVidie neni obyčajné navýšenie
rozlíšenia formou dopočtu pixlov a zvýšenie
lokálneho kontrastu /hrany/, to je tupé východisko
AMD, ktoré nedisponuje vyhradeným hardwérom,
metóda primitívna, bez ambícií kvalitatívneho
efektu v budúcnosti.
Zásadný rozdiel medzi primitívnou metódou
AMD proti pokročilému využívaniu umelej
inteligencie nVidie tkvie práve v tom fenoméne
novej obrazovej informácie, na čo sa klasické
metódy absolútne nechytajú...Jedinečná
vlastnosť AI pramení z vlastnosti učiť sa, tam je
cesta, tam je smer....
Položil jsem na Steamu otázku autorům hry "The Riftbreaker" tuto otázku:
Can you say - at least approximately - how much time took the basic implementation of the FSR technology into "The Riftbreaker"?
Odpověď od vývojáře hry:
It took us two days, and a couple days more of tweaking. Mind you - we have our own engine so it was a bit more complicated, but not too hard.
Řekl bych, že pokud to u indie projektu trvalo 2 + pár dní ladění, mohla by se tato technologie usídlit v mnoha nových, ale klidně i starších titulech.
Vzhledem k tomu Maudite, jak se to snazis za kazdou cenu shodit, tak to naopak vypada, ze se to AMD docela povedlo. I kdyz to dle recenzi nema az
tak stejne kvalitni vystup jako muze mit DLSS 2.x, tak je zrejme, ze je kvalitni natolik, aby se to dalo minimalne v tech 2 nejvysiich modech pouzivat, narozdil od DLSS 1.0, ktery byl mazanice.
Nejspis bude existovat dostatek hracu, kterym FSR bude stacit a ty kterym ne, tak mohou v klidu sahnout po DLSS 2.x.
K tomu není důvod, tohle je funkce na úrovni aplikací, ne API. Jestli by to mohlo být do něčeho integrované, tak do enginů pro hry, aby to vývojáři mohli snadněji používat. MS by to teoreticky mohl zpřístupnit pro hry na Xboxu, ale znovu, to bude funkce dostupná v SDK/vývojářských nástrojích a pak případně zalčněná do jednotlivých her, ne v DirectX.
Široké uplatnenie FSR určite nájde, osobne ale verím
v modernejšiu technológiu nVidie.
FSR po stránke kvality veľmi rýchlo narazí na strop,
proti tomu má AI takmer neobmedzené možnosti...
Nejakú dobu budú obe technológie paralelne
existovať, no konečné víťaztvo získa AI...
A pokiaľ AMD chce zostať na trhu, bude
donútené akceptovať/prispôsobiť sa
novým technológiám...
To srovnání od DigitalFoundry/Eurogameru s TAAU je možná zabugované, takže možná ty výsledky nejsou platné... TAAU prý deaktivuje DoF filtr, takže pak ten obraz vypadal ostřejší než u FSR i nativního rozlišení, které DoF měly aktivní, což při tom testu autoři nevěděli/přehlédli. Nebo taková nějaká bota. (Zdroj: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/o6skjq/digital_foundry_made_a_critical_mistake_with/ )
Ale zatím jsem to neměl čas studovat, uvidíme, jak to dopadne, ale je možné, že teď vypadá TAAU kvůli téhle chybě lepší, než je ve skutečnosti.
"kvalitni natolik, aby se to dalo minimalne v tech 2 nejvysiich modech pouzivat"
Presneji, v nejvyssim kvalitativnim modu v rozliseni 4K. Jenze FSR prece melo ozivit starsi slabsi karty, ktere 4K nedaji ani s FSR. A v nizsich nez 4K rozlisenich je to mnohem horsi, nez DLSS. Tam udela uzivatel lip kdyz snizi rozliseni a pouzje MSAAx2+MFAA
Lidi kteri s danou hrou utahnou 4K FSR HQ muzou byt spokojeni.
tvoje (ne)schopnost porozumet anglickymu textu je az zarazejici. "So it’s not just upscaling it and sharpening it", kde ale "upscaling" neni podstatny jmeno (vsimni si toho "it" hned za tim). a ta veta rika zcela jasne: "[dlss] jen nezvetsuje [obraz] a pak ho doostruje. dela mnohem vic"
"The artificial intelligence is inserting and creating enhancing details." neboli "ta umela inteligence vklada a vytvari vylepsujici detaily". a kde je bere? z toho, co se naucila trenovanim. to proste neokecas, ty olsanovo alter ego. olsan je neprofesionalni amater, kterej svoji chybu proste nikdy neprizna ;)
Navýšenie hrubého výkonu je sice cesta, ale pravdepodobne
trnistá...a málo efektívna...
AI postupne ovláda všetky sféry života a odkladať/ignorovať
vývoj na spôsob AMD je skratka do pekla...
Aká je AI skvelá technológia už momentálne zažívam
v novom pracovnom postupe pri úprave fotografií,
kde som zmenil konvenčný, roky zabehnutý systém
na z gruntu nový založený na štyroch programoch
využívajúcich umelú inteligenciu, na vstupe RAW:
- Apple Fotky
- Luminar AI
- Denoise AI
- Sharpen AI
Na výstupe krásny .tiff, za zlomok času v podstatne
vyššej kvalite proti klasickému postupu.
AI je proste tu a bude sa zlepšovať, hodne zlepšovať...
On upscaling vždycky byl i předtím, ať už na konzolích, nebo když člověk měl 4K monitor (teď 5K, výhledově 8K).
A když už ten upscaling jednou je, tak stojí za to ho asi vylepšovat, nezávisle na to, že nativní rozlišení vždycky bude lepší.
Asi by to ale chtělo, aby se upscaling nešířil zas nějak moc a z toho nativního rozlišení se nestala výjimka.
A sakra, z Hnizda se stal uz i expert na Anglictinu :))
To je mi docela novinka.
A jinak.. "So it’s not just upscaling it and sharpening it. It’s doing a lot more than that.“
.. tak hledat ve frazi "its not JUST upscalling" tvrzeni, ze to 'upscaling vylucuje', to chce hodne bujnou fantazii a nulove znalosti (chapani textu).
No tak asi se to *nějak* používat dá. Člověk má tendenci se na to kouknout a hodnotit to v porovnání s nativním rozlišením, ale asi jsou lidi, co na integrovaných grafikách (nebo teď na těch GT 1030 protože krypto...) hrajou na minimální detaily a třeba i tak musí snižovat rozlišení a hrát v 720p. Když je alternativa jen úplně základní upscaling, tak se to Performance/Balanced teda asi taky může hodit.
Ten Eurogamer/Digital Foundry tam má srovnání obyčejného upscalu z 1080p na 4K a proti tomu toho FSR v režimu Performance (tedy v tom nejhorším), taky s 4 K výstupem z 1080p vykreslování. A to FSR je o dost ostřejší, sice tam asi budou i nějaké vedlejší účinky (artefakty), ale řekl bych, že to lidi budou preferovat.
Je to v tom prvním srovnání, když člověk přepne na 4. obrázek s těma listama. https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2021-amd-fidelity-fx-super-resolution-fsr-performance-wins-but-what-about-image-quality
Je pravda, že na posouzení tohle by to ale chtělo otestovat spíš 1080p výstup, protože upscale z 960x540 by už mohl mít větší problémy než 1080p->4K, to je pravda.
Tohle je teda vyborny komentar (rolling eyes)
Takze kdyz napisu "he isnt just buying it", tak protoze je to sloveso, tak to asi znamena, ze to nekoupil :))
Tak to jo..
Ale jinak, preklad Alicha v tom kontextu je spravny, at uz je to sloveso nebo podst jmeno. Pokud je to sloveso, vyjadruje to probihajici, opakujici se cinnost, kterou to dela. V tomhle pripade 'upscalovani', ale nejen to. Takze to co se tady snazis napsat, je IMHO nesmysl.
Maudit 24.6.2021 at 12:34
To, ze jste nejenom demagoga, ale i prolhanec, jste tu uz dokazal mockrat. Ze neumite Anglicky take. Doufal jsem, ze nejste bezpaterni zbabelec, ktery by se za svoji chybu mohl omluvit. Chyba. Ale, ze sam napisete "[dlss] jen nezvetsuje" (vsimnete si slova ZVETSIT (upscale) a pak jeste mate tu drzost znovu napadnout JO, uz jen ukazuje, ze jste opravdu hodne hloupy. Sam nerozumite tomu co pisete.
Maudite, kašli na to. Jsou lidi, kteří jsou zatvrzelí a nejde je změnit. Budeš se tady s nima hádat a stejně si budou mlít dál svoje. Podívej se, člověk co celej život volil komunisty, bude zas volit komunisty i kdyby mu komunisté vyvraždili celou rodinu. Tak to prostě je. Smiř se s tím, že nejde nad nima vyhrát, nejde je jim to vysvětlit, protože oni si to nenechají vysvětlit. Mám v práci taky borca, co chce jen AMD a pokud mu šéfové nekoupí hardware AMD tak je schopen podat výpověď. Pro takový lidi bude AMD vždy nejlepší i kdyby ses rozkrájel. Nakonec ti buď praskne žilka a nebo dostaneš BAN, protože jestli sis všiml cnews zčervenalo, takže tak.
No moment. Tady nejde o toleranci, tady jde o to, že se z DLoSS dělalo "FTL urychlovadlo" GayTracingu s tím, že výsledek "je ještě lepší" než nativní rozlišení.
Pokud se DLoSS prohlásí za "poor man's solution," tak s tím problém nemám, a znova zopakuju, že nativní rozlišení je to nejlepší, co člověk může dostat.
@tynyt
DLSS predsa je sposob ako ziskat spat FPS pri vyuziti Raytracingu. :-) Na tom predsa nie je nic zle. Pricom DLSS sa vyuziva aj bez RT. No a ci je lepsie ako nativne rozlisenie? Za urcitych podmienok ano. A to u pripadov ked chces ma zapnuty antialiasingn a pouzivas taky ako TAA. Vysledok s DLSS byva potom lepsi, kedze DLSS riesi aj AA.
Ono cele toto handrkovanie je iba o fanusikovani nejakej firme. DLSS aj FSR maju svoje slabe miesta a niekde vyzeraju horsie a prave to vyuzivaju fandovia. Najdu si najhorsi pripad a tvaria sa, ze je cela technologia nahovno. FSR uz len z principu fungovania nemoze byt co sa tyka kvality lepsia alebo sa rovnat DLSS. Ale zasa ma na svojej strane univerzalnost vzhladom k HW, ktory ju moze akcelerovat. Takze nevidim problem v tom, aby mohli tieto technologie koexistovat. DLSS bude proste kvalitativna vyhoda pre NV. Pre AMD stale lepsie ako keby nemali ziadnu alternativu.
Rovnako ako v pripade Freesync vs GSync. Kazdy GSync monitor je co sa tyka adaptivnej synchronizacie lepsi ako drviva vacsina Freesync monitorov. Takze bud sa uskromnis a akceptujes kompromisy alebo si priplatis a mas najlepsie riesenie. Dokonca ani pri Freesync to nemusi byt nijake uskromnenie. Freesync monitor porovnatelny s GSync musi mat drahsiu elektroniku a cenou ide nahor. Opat obe tieto technologie mozu spolu koexistovat, pricom vyhoda kvality je zasa na strane NV.
Nevidim dovod si zelat aby Gsync alebo DLSS skoncili. To je ako keby ludia nechceli mat na vyber.
Je mi jasne, ze niektorym ludom moze vadit, ze sa tym padom naviazu na jedneho vyrobcu GPU. Nie sme ale v situacii kde by prave NV nedodavala na trh kvalitne GPU a ze by sme sa mali niecoho bat.