Dle Snydera (viceprezidenta a ředitele grafické divize AMD) přijde nová generace karet v následujícím kvartále, což potvrzuje informaci, že odhalení jádra tento měsíc bude toliko technologickou demonstrací. Karty s čipem Hawaii nemají být alespoň cenově konkurencí kartám jako je GeForce GTX Titan nebo GTX 690 (a koneckonců také Radeon HD 7990), jenž se prodávají či prodávaly za sumy blízké tisícovce dolarů. Nový jednočipový highend má směřovat do obvyklejšího cenového pásma. Lze tedy asi čekat cenu do 500–600 USD, což je také prostor, do kterého původně přistál Radeon HD 7970. Vyšší cenová patra pro skutečně movité nadšence prý AMD hodlá nadále uspokojovat pomocí dvoučipových modelů.
Čip Hawaii má být značně větší než předchozí highendové GPU Tahiti. Přesná čísla nepadla, GPU ale srovnal s konkurenčním GK110 alias velkým Keplerem z Titanu: GK110 je prý o nějakých 30 % větší. Hawaii má být díky tomu velmi efektivní čip, v poměru mezi plochou a výkonem prý nejlepší na trhu. Potvrzeno máme také, že čip stále používá 28nm výrobní proces. Hraje zde pochopitelně roli to, že 20nm výroba ještě není připravena, podle Skynnera by však zatím 20 nm i tak nebylo vhodnou volbou. Z v tuto chvíli již vyzrálého 28nm procesu TSMC lze prý totiž vymáčknout vyšší takty a tím i větší absolutní výkon.
Čip Tahiti z Radeonu HD 7970 (Zdroj: The Tech Report)
Pokud budeme vycházet z uvedeného údaje (s vědomím, že oněch 30 % může být značně zaokrouhlených), pak by velikost jádra Hawaii měla ležet někde okolo hodnoty 424 mm², což je slušný nárůst oproti Tahiti, které měřilo 365 mm². (Čip GK110 má výměru 551 mm²). Toto zvětšení je ovšem nutné, chce-li AMD podstatně navýšit výkon čipu, aniž by přešlo na pokročilejší výrobní proces s menšími tranzistory. Velikost by ale stále ještě neměla příliš kazit výtěžnost a výrobní náklady – takto nějak velký je mimochodem 32nm čip Sandy Bridge-E (verze s osmi fyzickými jádry).
Další poměrně zásadní informací je, že AMD snad chystá jakousi obdobu systému GeForce Experience. S tím přišla konkurenční Nvidia, a má za hráče řešit nastavení detailů u her. Různé tituly mají totiž různé nároky na hardware, a ne každého baví experimentálně zjišťovat, co jeho grafická karta ještě utáhne, a co už ne. GeForce Experience má detaily nastavovat automaticky na základě databáze interních testů.
Dle Matta Skynnera AMD něco podobného plánuje také (dokonce ani nešlo o žádné opatrné vyjádření). V rozhovoru žádné podrobnosti k tomuto plánu nepadly, AMD se k nim ale údajně ještě vyjádří. To by mohlo naznačovat, že nějaké první zveřejnění tohoto systému (byť ještě třeba v alfa či beta fázi vývoje) by nemuselo být až tak daleko. Koncept GeForce Experience je poměrně dobrá myšlenka, které hraní na PC značně přibližuje situaci v konzolích, kde se o technické záležitosti nemusíte starat; poměrně snadno by se z něj mohla stát samozřejmost. Je tak dobře, že na iniciativu Nvidie navazuje AMD relativně záhy.
Matt Skynner byl tázán také na bundlovací akci Never Settle Forever. Již dlouho se totiž spekuluje o tom, že ve výběru her zdarma se po nedávno přidaném Saints Row IV objeví také titul Battlefield 4, na jehož vývoji AMD technologicky spolupracovalo a dávalo o tom náležitě vědět. Přímou odpověď Forbes nedostal: „Řeknu k tomu jen jedno. Pro Battlefield 4 jsme hardwarový partner, co se týče APU, CPU a GPU… (What I will say is that we are the Battlefield 4 hardware partner for APUs, CPUs, and GPUs…)“. Zda se z toho mezi řádky dá vyčíst ano, nechám raději na vás.
Zdroj: Forbes