Pokud nemáte v popisu práce čtení tiskových zpráv, pak vám asi podobné informace uniknou, ale někteří zarytí fanoušci AMD možná sledují firmu tak podrobně, že pamatují informace o jejích tzv. „semi-custom“ zakázkách. To jsou čipy vyvíjené na zakázku a případně se zapojením nějakých specialit daného zadavatele. Semi-custom byznys se zatím realizoval čistě v čipech pro herní konzole, ale před časem AMD zmínilo, že má i jednu zakázku mimo herní oblast. O co přesně jde, nikdy prozrazeno nebylo, ale tento týden se na webu objevila zpráva, která má toto tajemství odhalovat a dotyčný projekt je podle ní docela zajímavý. AMD by se totiž údajně mělo zaplést do oblasti umělé inteligence a samořídících vozů, a to s jedním z tahounů tohoto oboru.
Webová verze CNBC, což je větev amerického televizního kanálu NBCUniversal, zaměřená na finanční svět, publikovala ve čtvrtek zprávu, že s AMD spolupracuje firma Tesla. Nikoliv ta česká, ale Tesla Motors, tedy přední výrobce elektromobilů. Tato firma má vyvíjet vlastní hardwarové řešení pro samočinné řízení automobilů umělou inteligencí. Tesla již používala v autech čipy MobilEye (kterou coby vstupenku do sféry automobilů koupil Intel) i Nvidia. Podle CNBC ale vyvíjí zcela vlastní AI čip a součástí tohoto čipu je také „IP“ od AMD. Patrně je tedy v tomto programu AMD namočeno formou licencování technologie, nebo jako partner spolupracující přímo na návrhu a čip či čipy pro Teslu by pak byly oním dosud tajným semi-custom projektem.
CNBC se odvolává jako obvykle na nejmenovaného informátora, který má údajně k snahám Tesly blízko. Podle jeho podání už prý Tesla nyní dospěla do takové fáze, že dostala z továrny vyrobené první kusy svého čipu. Během dejme tomu roku by se mohly sériové kusy dostat i do nějakého zkušebního nasazení a zda je do jejich návrhu a výroby skutečně zapojeno AMD, by mohlo by i oficiálně ohlášeno a potvrzeno. Na druhou stranu úplně první generace hardwaru se často stává spíše zkouškou na nečisto, takže není jisté, že Tesla do svých aut reálně bude montovat hned první generaci křemíku, který vyvíjí. V tomto případě ale také může hodně dlouho zrát softwarová stránka, neboť hardwarové jednotky pro běh AI algoritmů jsou spíše tou snazší částí.
Kontakty Jima Kellera?
Tesla má údajně na vývoji čipu aktivní tým přes padesáti lidí, přičemž vedení zajišťuje údajně Jim Keller. Tento návrhář procesorů s dlouhou kariérou (mimo jiné DEC, P. A. Semi, Apple) přišel do Tesly právě z AMD, kde při svém už druhém působení pobyl tři roky v době vývoje jádra Zen. Navíc prý nemá být v Tesle jediným inženýrem z tohoto předchozího působiště, podle analytika Patricka Moorheada (který sám původně pracoval v AMD/ATi) je takových vícero. Ovšem pozor, Moorhead také varuje, že vypuštění této informace může být jen trik Tesly s cílem dotlačit Nvidii k lepší cenové nabídce.
CNBC uvádí, že právě tato personální vazba mohla přispět k navázání spolupráce a údajnému použití některých technologií od AMD. To by možná do procesoru vyvíjeného Teslou mohlo dodat třeba procesorová jádra a nebo fyzickou implementaci, zatímco přímo bloky pro hardwarovou akceleraci AI by nejspíš mohly být navržené v rámci Tesly pod Kellerem. V procesoru by se tak teoreticky mohlo objevit třeba ARM jádro K12, které původně měl Keller vyvíjet. Pokud tedy nebylo mezitím zrušeno, jelikož jsme o něm už dlouhou dobu neslyšeli a v serverové oblasti AMD podle všeho přesměrovalo všechno úsilí na architekturu Zen a instrukční sadu x86 (což byla nejspíš správná volba).
To, že Tesla pracuje na vlastním křemíku, možná nepřímo potvrdil šéf GlobalFoundries Sanjay Jha. Na konferenci GTC2017 (kde byl odhalen proces 12LP) totiž mluvil o tom, že velké technologické firmy se začínají pro své potřeby obracet přímo na výrobní závody. Teslu jmenoval vedle Apple, Amazonu nebo Googlu jako příklad, i když později sdělil, že tím nechtěl tvrdit, že je Tesla přímo zákazníkem GlobalFoundries.
Zapojení AMD takto přímo doložené není a zatím tato část zprávy stojí jen na onom nejmenovaném zdroji. Pokud je pravdivé, může spolupráce mít různou podobu a rozměr. Nicméně AMD by z ní pravděpodobně mělo mít nějaký profit a minimálně by asi získalo další kredit jako zakázkový dodavatel těchto „semi-custom“ čipů mimo omezenou oblast herních konzolí. Zda mu to také umožní proniknout do automobilového průmyslu (jak se někteří pozorovatelé domnívají) je ale velmi nejisté, jelikož vyvinuté čipy budou patřit jen Tesle a ta je asi dalším výrobcům škatulí na kolech nepustí.