AMD neomezí výkon těžby kryptoměn. Jediná ochrana má být Infinity Cache v RDNA 2

19. 3. 2021

Sdílet

 Autor: AMD
Pokud jste doufali, že i AMD přidá do grafických karet nějakou ochranu před těžbou kryptoměn, máme špatné zprávy. Podle firmy musí stačit to, že optimalizace architektury RDNA 2 na herní použití nové grafiky činí méně vhodnými pro kryptotěžbu.

Před a po vydání GeForce RTX 3060 se mnohokrát po v médiích a na fórech řešilo omezení výkonu při těžbě kryptoměn, které Nvidia implementovala (ovšem pak se ukázalo, že to funguje jen proti „coinu“ Ethereum a také si neuhlídala distribuci ovladačů a vydala verzi, kde byl omezovač víceméně deaktivovaný). V tomto kontextu se objevovali otázky, zda něco podobného pro ochranu herního trhu před hladovými kryptotěžaři nasadí i AMD u grafik Radeon. Vypadá to, že teď máme odpověď – negativní.

PCGamer se na možnost, že by se Radeonům také dostalo výkonnostního zámku na těžbu, ptal Product Managera divize Radeon Nishe Neelalojanana během konferenčního hovoru ke grafikám Radeon RX 6700 XT. Zjistil ovšem, že tato karta výkon pro těžbu kryptoměn omezený nemá. A ani nebude, AMD údajně nic takového neplánuje.

AMD podle slov zaměstnance nebude blokovat těžbu, ale ani žádnou jinou zátěž. Bohužel tedy nemůžeme čekat žádné opatření, které by třeba dokázalo trošku zmírnit poptávku ze strany těžařů (i když je otázka, jak účinné by vůbec bylo, při pohledu to, jak dopadlo u RTX 3060).

Galerie: AMD Radeon RX 6700 XT: odhalení a oficiální benchmarky

RDNA 2 je k těžbě méně vhodná než Ampere

Neelalojanan k této věci ovšem také poznamenal, že určitým malým odrazením může být už i to, že grafiky Radeon RX 6000 s architekturou RDNA 2 jsou mnohem více optimalizované na hry než na výpočetní zátěže.

Na tom je zrnko pravdy, protože navzdory zkušenostem z minulosti to mezi RDNA 2 a architekturou Ampere od Nvidie v některých věcech opravdu trošku vypadá jako situace dejme tomu v roce 2014 mezi architekturou GCN a Nvidia Maxwell, ale obráceně. Pro kryptoměny jako je Ethereum je důležitá zejména jedna věc, a to paměťová sběrnice a propustnost. A u té teď je to teď zrovna Nvidia, kdo zvolila strategii širší sběrnice, rychlejších pamětí (v případě GDDR6X) a tím vyšší propustnosti.

Naproti tomu AMD u čipů RDNA 2 používá zúženou paměťovou sběrnici s nijak velkou propustností (384 GB/s u RTX 6700 XT, 512 GB/s u RX 6800 až RX 6900 XT), což ale kompenzuje velká Infinity Cache v GPU. Klíčové ale je, že tato cache funguje pro hry, kdežto kryptoměny jako Ethereum jsou schválně (jde o designové rozhodnutí, které má zabránit vyvinutí specializovaných těžních ASICů) závislé na velké kapacitě paměti a její propustnosti. Díky tomu mají Radeony RX 6000 relativně nižší těžební výkon než grafiky GeForce stejné kategorie (Navi 21 například dosahuje něco přes 60 MH/s, zatímco Ampere GA102 v plné konfiguraci RTX 3090 až 120 MH/s). Navi 22 by mělo zase být horší než GA104 v grafikách RTX 3060 Ti a RTX 3070 , kterým Radeon RX 6700 XT konkuruje, a tím méně atraktivní pro horníky. Ti v době nedostupnosti Amperů samozřejmě skoupí i horší alternativy, což ale asi platí i pro ty RTX 3060.

Radeon RX 6700 XT by dokonce podle testů měl mít v těžbě Etherea nižší výkon, než starší generace Radeon RX 5700 XT – je to proto, že má 192bitové pamětí s propustností 384 GB/s, zatímco RX 5700 XT s 256bitovou sběrnicí dávalo propustnost 448 GB/s. A těžba víceméně škáluje právě s hrubou fyzickou propustností. Na rozdíl od her, kde Infinity Cache funguje a výrazně zmírňuje nároky na paměťovou propustnost.

Toto nakonec možná bude účinné dílčí opatření proti zájmu těžařů, protože je to fyzické omezení, které se nebude dát „hacknout“ nebo obejít obfuskací těžního algoritmu. Je nutno říci, že ač to AMD prezentuje jako určitou formu ochrany před těžaři namísto cílených opatření, není to rozhodně nějaká připravená strategie, ale jen vedlejší produkt architektonického řešení GPU RDNA 2, které v dnešní době má tento pozitivní aspekt.

ICTS24

Ideální by asi bylo, pokud by AMD toto přirozené omezení podpořilo i nějakým „DRM“ na těžbu ve stylu Nvidie za předpokladu, že by bylo úspěšnější v reálné vymahatelnosti. Je ale otázka, zda tomu nebrání i určité reálné překážky. Když omezovač oznámila Nvidia, psali jsme, že přístup jako u RTX 3060, který by vynucoval podepsaný ovladač, možná AMD nemůže použít, protože by se tím rozbilo fungování ovladačů GPU Radeon pro Linux. Není jasné, zda zrovna toto třeba přispělo k nynější pozici firmy, nebo by AMD bylo schopné najít nějaké řešení. Tato komplikace ale asi mohla být jedním z faktorů.

Infinity Cache v GPU architektuře RDNA 2

Zdroj: PCGamer