AMD oficiálně uvádí FreeSync, ovladač a monitory jsou zde. Prý i zvedá výkon

20. 3. 2015

Sdílet

 Autor: Redakce

Cesta FreeSync na svět byla docela dlouhým příběhem. Od prvních zpráv z CES 2014, kde AMD nápad předvedlo jako reakci na podobnou technologii zobrazování s dynamickou frekvencí od Nvidie (G-Sync), jsme se dočkali standardizace pod křídly VESA, nicméně příchod do praxe na sebe stále dával čekat. Ale když jsme předminulý týden psali o tom, že první LCD s tímto zlepšovákem se jaksi předběžně objevila v obchodech a potřebný ovladač k nim dostanete 19. března, asi již bylo jasné, že tentokrát je už této historie skutečně konec. Včera se dle slibů odehrálo oficiální uvedení celého FreeSync a v krátkosti by měl být zveřejněn i ovladač přinášející jeho podporu.

AMD oficiálně uvádí technologii FreeSync

FreeSync coby technologie vykreslování snímků na monitoru s proměnnou frekvencí je v prvé řadě zaměřena na dosažení co největší plynulosti obrazu. Pokud totiž vaše GPU nedokáže počítat obsah s dostatečnou rychlostí, aby bylo možno zobrazit 60 snímků za vteřinu (či jiný počet, máte-li jinou nativní frekvenci), musí se snímky opakovat, což vyvolává cukání a poskakování v pohybu, nebo při vypnuté vertikální synchronizaci zase trhání (tzv. „tearing“) obrazu – tedy situaci, kdy dolní polovina obrazovky ukazuje nový snímek, zatímco horní předchozí.

AMD oficiálně uvádí technologii FreeSync
Vykreslování s pevnou snímkovou frekvencí: LCD se neumí přizpůsobit rychlosti GPU, což vede k cukání, trhání a vyšší latenci

FreeSync stejně jako G-Sync umožňuje místo fixní frekvence jako je oněch 60 Hz použít vždy takovou hodnotu, která odpovídá aktuální rychlosti vykreslování. Tím pádem dostanete všechny snímky, které vaše GPU dokáže vyprodukovat, a pohyb zůstane krásně plynulý a bez trhání. Navíc se snižuje latence, jelikož snímky mohou jít na monitor hned a nemusí čekat několik milisekund, až opět doběhne interval obnovení, což nastává, pokud je frekvence fixní a nesedí s rychlostí GPU.

AMD oficiálně uvádí technologii FreeSync
S FreeSync monitor obnovuje tak rychle, jak GPU počítá, takže poyhb zůstává hladký a problémy odpadají

 

Narozdíl od G-Sync je FreeSync implementováno skrze standardní rozšíření rozhraní DisplayPort (VESA Adaptive-Sync) a eventuálně by se tedy mohlo rozšířit napříč monitorovým průmyslem a také k dalším výrobcům GPU. Monitory nemusí mít tak specializovaný (a tím nákladný) hardware jako ty s G-Sync a technologie se sebou neváže žádné licenční poplatky. Eventuálně by tedy marginální náklady na její implementaci měly být velmi nízké, což by mělo nahrávat masovému rozšíření.

 

AMD: Použití FreeSync dokonce zvyšuje celkový výkon

Jeho použití údajně ani nemá nějaké negativní vlivy na 3D výkon. AMD se pochlubilo tím, že použití variabilní frekvence dokonce měřitelný výkon GPU mírně zvyšuje, zatímco u G-Sync se po zapnutí naopak ukazuje pokles. Hned ale musím dodat, že tyto rozdíly jsou velmi drobné (viz tabulku níže), takže bych z nich mnoho nevyvozoval. Je možné, že v jiném testu by zreprodukovány nebyly.

AMD oficiálně uvádí technologii FreeSync
AMD tvrdí, že FreeSync mírně zlepšuje průměrné FPS u her. G-Sync prý výkon naopak ubírá

FreeSync má proti alternativě (či chcete-li, předchůdci) od Nvidie ještě jeden rozdíl. AMD totiž umožňuje volitelně vypnout vertikální synchronizaci, pokud se rychlost dostane mimo rozsah podporovaných FPS. Tato možnost má svá využití zejména při velmi vysokých snímkových frekvencích, chcete-li mít obraz aktualizován co nejrychleji bez ohledu na trhání. Pokud váš monitor umožňuje plynulou změnu například mezi 40–144 Hz, pak v tomto rozsahu bude mít snímky bez trhání se synchronizací a LCD se přizpůsobí rychlosti GPU. Pokud se ale dostanete nad oněch maximálních 144 Hz, pak FreeSync připustí, aby se obraz obnovoval i rychleji, i když to způsobí trhání. Jde ale jen o volitelnou možnost pro ty, kdo takové chování preferují (například pro soutěžní hraní). V základním režimu by měla být při dosažení maximální frekvence vertikální synchronizace zachována.

     AMD oficiálně uvádí technologii FreeSync

 

Co potřebujeme?

Pokud si chcete nyní nebo v nejbližší době FreeSync vyzkoušet na vlastní kůži, musíte splnit několik předpokladů. Jednak potřebujete podporované GPU. V původním plánu sice bylo, že by mělo vše fungovat i na starších Radeonech, zřejmě se ale našla nějaká hardwarová omezení, a nakonec tedy bude novinka vyhrazena jen pro GPU novější revizí architektury GCN. Dle oficiálního seznamu jsou to Radeony R7 260/260X, R9 285, R9 290/290X a R9 295X2. Kromě toho mají kliku také APU Kaveri od modelu A6-7400K výše.

Druhou podmínkou je pak, že musíte mít onen nový ovladač. Tím je Catalyst s číslem verze 15.3 Beta 1 a novější. Momentálně ho na webu AMD ještě nevidím, podle vyjádření firmy by ale měl přijít už brzy. Tato verze ovšem bude ještě fungovat jen na konfiguracích s jediným GPU, podpora pro CrossFire (a tedy i R9 295X2) bude až v další verzi příští měsíc.

AMD oficiálně uvádí technologii FreeSync
S ovladačem Catalyst 15.3 Beta 1 by vám měla přibýt možnost zapnout na monitoru FreeSync

 

Na straně zobrazovadla je pak situace taková, že by v tuto chvíli mělo FreeSync podporovat 11 monitorů. Jejich seznam již známe od lednového CES, takže asi není mnoho důvodů je sáhodlouze rozebírat. K části nicméně AMD poskytlo technické parametry, které si můžete prohlédnout v galerii. Zajímavé jsou hlavně informace o rozsazích FPS, s kterými monitory umí pracovat.

Vybrané modely od Aceru, BenQ a LG umí variabilní obnovování v rozmezí 40–144, respektive 48–75 Hz. Variabilita tedy z počátku nebude zas tak vysoká, do budoucna zde ale je prostor ke zlepšení. V možnostech FreeSync totiž mají být frekvence od 9 Hz až po 240 Hz.

ICTS24

AMD oficiálně uvádí technologii FreeSync

Zdroj: AMD