Před dvěma lety AMD začalo tradici, kdy na konci roku zhruba k Vánocům vydává speciální ovladač přinášející velké množství nových vylepšení a funkcí. Prvním z nich byl Catalyst Omega, loni pak poprvé nově Radeon Software Crimson Edition. Letos takové supervydání přichází také, a to pod jménem Crimson ReLive Edition. ReLive bude mít ovšem poněkud větší záběr – obsahuje nejen novinky pro herní ovladače, ale také v Radeon Software Pro a novinky pro vývojáře v rámci open source programu GPUOpen.
Ovladač AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition
ReLive, Chill a novinky pro Radeony
Ovladač Crimson ReLive Edition (momentálně je dostupná verze 16.12.1) by měl přinášet i
nějaké výkonnostní optimalizace, které však přicházejí
i běžných vydáních, někdy i specificky uváděných
pro nové tituly. Výkon grafiky by tedy měl jít nahoru (ovšem v slajdu AMD udává souhrn všech dosavadních optimalizací, takže pozor), nicméně
zde se zaměříme hlavně na nové funkce, které AMD přidalo.
První novinkou je rozšířená funkce
„Display Connectivity“ v ovladačích, která má
detekovat a diagnostikovat problémy při připojení monitorů
či televizí, například vadné HDMI kabely. Ovladač zjišťuje,
zda obrazovka funguje, zkouší nižší a jednodušší nastavení,
pokud zjistí, že nikoliv, a případně upozorní na problémy
a možná řešení. Funkce byla prý původně inspirována
tím, že šéfovi Radeonů Kodurimu nefungovala televize a inženýři
nakonec jako příčinu zjistili, že si z laboratoře odnesl
vadný kabel určený z vyhození.
Crimson ReLive by měl také zapínat
podporu pro HDR zobrazení ve hrách a videu s formáty
Dolby Vision a HDR 10, opět na Widnows 7/8.1/10.
Fungovat má na Radeonech RX, ale také na kartách s čipem
Fiji, R9 380(X) a R9 390/390X.
Vylepšení FreeSync
Velké novinky přichází také do
FreeSync. To doposud
fungovalo jen v tzv. exkluzivním režimu celé obrazovky, nyní
ale umí i režim „Windowed borderless fullscreen“, který
umožňuje mít například FreeSync aktivní na jednom z dvou
monitorů, zatímco na druhém běží jiné aplikace, a také
při přepnutí ze hry pomocí alt-tab nedochází k problémům
a prodlevě s přepínáním režimu. Tento režim by také
měl vylepšovat odezvu. AMD rovněž upravilo chování při
střídání různých snímkových frekvencí. Přechody mezi
pomalými a rychlými scénami budou odstupňované pro větší
plynulost, což by mělo zřejmě být použito zejména na
noteboocích, kde by mělo dojít i k zlepšení provozních
vlastností grafiky.
8K obrazovky
Výstup na monitor u GPU Polaris
10/11 dostal také podporu pro režim HBR3 na rozhraní DisplayPort.
Ten umožňuje zobrazit po jednom kabelu kromě rozlišení 4K při
120 Hz a 5K při 60 Hz také rozlišení 8K (7680 ×
4320 bodů) s frekvencí 30 snímků za vteřinu.
V novém ovladači se také
objevila již dříve přislíbená GPU akcelerace přehrávání
videa ve formátu VP9, a to až v rozlišení 4K při
60 snímcích za vteřinu. Akcelerace má fungovat s Windows
7/8.1 a 10 na grafikách Polaris, ale snad i na starších
modelech (v poznámkách bohužel nejsou bližší detaily, ale
podle určitých zdrojů by mělo být použito OpenCL, což by
podporu starších řad umožňovalo). A také na APU Stoney
Ridge (a snad i Bristol
Ridge, což ale potvrzeno není), kde by ale asi mohlo být
snížené maximální rozlišení – alespoň dle starších
informací. Akceleraci na GPU má získat také Skype,
konkrétně ve spojení s čipy APU. Výsledkem by mělo být
nižší zatížení jader CPU při jeho běhu.
Chill: pomaleji, ale úsporně
Nyní přichází čas na největší
novinky (nebo aspoň na ty, na které AMD kladlo největší důraz).
První je Radeon Chill, což je funkce založená na vylepšené
technologii firmy Hialgo, kterou AMD dříve koupilo. Chill jednoduše
řečeno šetří energii a teplo produkované grafikou. Dělá
to tak, že dynamicky snižuje obnovovací frekvenci zobrazení,
pokud detekuje nízkou míru aktivity (například pokud při hře
zastavíte a příliš se nehýbete). Podle AMD je možné
získat až 31% snížení spotřeby a také lepší teplotu.
Nejúčinnější je Chill u her, které běží ne velmi
vysokých frekvencích, například tituly kategorie eSports.
Ovladač AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition
Radeon Chill by měl využívat
inteligentnější časování snímků, aby byly obnovení obrazovky
a práce GPU lépe synchronizované. Kromě spotřeby by Chill
měl mít ještě jednu výhodu. Má ve frontách méně snímků,
takže by měl poskytovat také menší latenci. Odezva na monitoru
může být údajně také až o třetinu lepší.
Ovladač AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition
Systém by měl být vyladěn tak, aby
uživatel nic nepoznal, funkce bude povolena jen pro vyzkoušené hry
(momentálně 18 titulů, další mají přibývat postupně). Ve
výchozím stavu je ale vypnutá, aktivovat ji lze pro podporované
hry globálně nebo individuálně v aplikaci Radeon Settings.
Chill zatím pracuje v DirectX 9, 10 a 11, zatím však ne
ve Vulkanu nebo DirectX 12, kam bude rozšířen až později. Funkce
je již kompatibilní s FreeSync, s nímž by asi měla
fungovat lépe než s běžným monitorem.
Zlepšení spotřeby díky Radeon Chill v některých hrách (pozor, výkon není stejný)
Streamovací a nahrávací aplikace
Druhá velká funkce je Radeon
ReLive, po níž je i celé vydání pojmenováno. ReLive je
aplikace pro sdílení a streamování vašeho hraní a také
pro personalizaci těchto funkcí. Respektive – nejen hraní,
aplikace ReLive má umět nahrávat i běžné programy třeba
pro pracovní účely. Spolupracuje se službami Twitch, Youtube,
Panda.tv a některými dalšími (ve slajdech jsou uváděny
ještě služby specifické pro Čínu/Asii). ReLive je tedy
evidentně náhradou za část funkcí aplikace Gaming Evolved
založené na Raptru, kterou AMD
přestalo oficiálně podporovat.
Aplikace má svou lištu, zobrazovanou
ve hře (zpřístupňující nastavení či spoušť pro snímek
obrazovky), umožňuje také nastavení horkých kláves. Zajímavá
funkce je, že si můžete do záznamu vložit své vlastní logo či
jinou „overlay“, případně se chlubit informacemi o vašem
hardwaru. Cílem ReLive je také mít nízké dopady na výkon –
okolo 3% propadu FPS dle testování AMD.
Výkonnostní propady při použití ReLive na Radeonu RX 480 dle testů AMD
ReLive je ve výchozím stavu vypnuté,
stejně jako jeho funkce Instant Replay, která nahrává neustále
posledních až 20 minut pro případ, že se rozhodnete nějaký
„hrdinský skutek“ uchovat ex post. Aktivovat ji můžete v
Radeon Settings, kde se také nastavuje formát a kvalita.
ReLive, Chill a novinky pro Radeony
Nové technologie, GPUOpen a funkce pro profi sféru
AMD také rozšířilo podporu GPU,
u kterých je dostupné přetaktování s nástrojem
WattMan. Nyní by měl fungovat se všemi GPU založenými na
GCN vyjma první generace – od Radeonů R7 260/360,
R9 260, R9 290/390, R9 285/380 po Fury.
Ovladač AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition
Ovladače mají také nový instalátor,
jehož výhodou je možnost zvolit „čistou instalaci“, což by
mělo zajistit, že nebudou zachována nějaká stará nastavení,
jako při běžné instalaci. Další menší novinkou v aplikace
Radeon Settings je poradce s upgradem, který můžete s vyvolat
pro konkrétní nainstalovanou hru a dostanete informace
o jejích požadavcích a zda je splňujete. Zatím ale
funguje jen v Americe a u her platformy Steam.
V aplikaci se také bude dát vyplňovat zpětná vazba
a „hlasovat“ pro konkrétní funkce ovladačů.
Linux
Ani Linux nepřišel úplně zkrátka,
ačkoliv vydání Crimson ReLive je celkově jasně zaměřené na
funkce pro Windows. Na Linuxu by se měla objevit podpora pro
FreeSync, ale kromě toho ještě něco. Nová generace ovladače, na
kterou AMD v posledních letech přechází, dostala nyní
oficiálně pokrytí pro všechny samostatné grafiky s architekturou
GCN, zatímco doposud byla omezená jen na novější čipy.
GPUOpen
A nyní k věcem, které AMD směřuje na tvůrce obsahu, spíše než koncové uživatele. První novinkou dostupnou vývojářům
v GPUOpen je knihovna Radeon Loom, která využívá GPU
ke kombinování obrazu z většího množství kamer, získaného
při prostorovém VR či 360° filmování. Loom je založen na
OpenVX a umožňuje „sešívání“ videa okamžitě
v reálném čase i offline. Pokud není třeba výpočet
v reálném čase, je možné zpracovat video až v rozlišení
8K × 4K bodů z až 31 kamer, při běhu v reálném čase
je možno použít 24 kamerových úhlů a mít rozlišení do
4K × 2K.
Radeon Loom lze využít ke spojování prostorového vide z více kamer
Druhou novinkou je benchmarkovací
nástroj, nazvaný Open Capture and Analytics Tool (OCAT).
Tento nástroj vznikl ve spolupráci s externím vývojářem
a slouží k záznamu a analýze výkonu her v DirectX
11 a 12, jakož i Vulkanu. Opět jde o open source
software.
Pro vývoj her uvedlo AMD knihovnu pro
implementaci efektu Depth of Field, čili simulaci
fotografické či filmové hloubky ostrosti. Jde tedy o rozostření
zejména pozadí za ústředním objektem, efekt také označovaný
jako „bokeh“. Tento komponent je možno ve hrách (v reálném
čase) použít pro vytvoření „filmového charakteru“ scény
a funguje v DirectX 12.
Spolu s touto knihovnou přináší
AMD také TressFX 4.0, tedy novou verzi své open source
knihovny pro vykreslování srsti, vlasů a podobných objektů.
Opět je použitelná pod DirectX 12 a hlavní novinou by mělo
být simulování interakce vlasů, například doteku s okolím
či jiným objektem. AMD také aktualizovalo své knihovny AMF
(na verzi 1.4) pro multimédia, přináší například novinky
v enkódování HEVC (patrně by mělo jít o použití
obdélníkových bloků, které standard podporuje – tj.
například 16×8 místo dvou 8×8 bloků).
Optimalizace VR
AMD také při prezentaci připomnělo
nástroje pro zrychlení výpočtů virtuální reality: vykreslování
s variabilním rozlišením (MultiRes Rendering, či také
Variable Rate Shading), uvedené spolu
s grafikami architektury Polaris – které umožňuje
uspořit výkon snížením kvality periferních částí scény.
AMD také uvádí podporu pro
„MultiView Rendering“, což je vykreslování více
pozorovacích úhlů (levé/pravé oko) s využitím redundance
výpočtů – obě scény jsou totiž velmi podobné a s touto
funkcí je grafika spočítá naráz v jednom průchodu, což
vyjde celkově rychleji. Mělo by jít o podobnou techniku,
jakou Nvidia inzeruje pro Pascaly pod jménem Simultaneous
Multi-Projection.
Radeon Pro
Novinkou v Crimson ReLive Edition
je, že se „velký refresh“ bude týkat i ovladačů pro
profi uživatele karet Radeon Pro a dřívějších modelů
FirePro (AMD jinak potvrdilo, že Radeon Pro značku FirePro plně
nahrazuje). Ti dostanou – či během letoška už dostali –
například renderovací pluginy na bázi knihovny Radeon
Prorender (je podporována
v Rhino, Cinema 4D, SolidWorks, Blenderu a Autodesk Maya
a 3DS Max). Profesionální řada má také podporu pro LiquidVR
a AMD spolupracuje na podpoře s velkým množstvím
softwarových firem, které pro tento sektor (design, průmysl,
filmovou branži) vyvíjí programy.
Zlepšení výkonu v některých podporovaných aplikacích (mělo by jít o průměry, nikoliv vybrané nejlepší výsledky)
V řadě
aplikací by také měly grafiky získat podstatná zlepšení
výkonu. Novinkou ve vydání Crimson ReLive Pro je dostupnost open
source ovladače karet profesionální řady pro Linux. AMD nadále
nabízí také proprietární uzavřený ovladač s funkcemi
navíc.
Na
závěr: AMD potvrdilo, že velký výroční update přijde také
příští rok, takže se podobný balík novinek má dostat ven
i příští listopad či prosinec. Mimochodem, zástupci firmy
také sdělili, že neplánují žádné požadavky na registraci
a stahování ovladačů bude nadále zcela volné –
evidentně narážka na registrační
politiku Nvidie okolo GeForce Experience.
Zdroj:
AMD