Na rok 2012 se údajně chystá vydání Wii U, překvapivě i Playstationu 4 (po nedávných skandálech s hackery jsem si myslel, že to Sony může rovnou zabalit, ale asi jim ještě nějací věrní zákazníci zbyli, nebo Sony doufá, že na to za rok zapomenou) a někdy v rozmezí let 2012 až 2014 také nová generace Xboxu (Microsoft prohlásil, že díky úspěchu Kinectu možná vydání o rok či dva odloží).
Dobré zprávy pro AMD
A všechny budou používat grafický akcelerátor od AMD. Nebo to tak alespoň v současné době vypadá, do vydání se přeci jen ještě může mnohé změnit; vzpomeňme na GPU Nvidia RSX v Playstationu 3, které Sony do konzole zapracovalo až rok před vydáním. Těžko ale říct, zdali z toho pro AMD na PC plyne nějaká výhoda. Přeci jen, grafické čipy pro konzole se od obyčejných Radeonů a GeForce zpravidla poměrně dost liší.
Zdá se tedy, že Nvidia ve velkých konzolích ostrouhá, její vize o budoucnosti hraní je ale jiná – snadno přenosné tablety, případně handheldové konzole, kde společnost nabízí své čipy rodiny Tegra (zde naopak AMD nemá čím konkurovat, Tegra ale ani tak o soupeře nemá nouzi). Potenciál tohoto produktu do budoucna je velký, vždyť už dávno jsme na prezentacích viděli hry vyvíjené v jednom enginu pro PC, konzole i Tegru…
Také IBM má důvod ke spokojenosti
…protože minimálně dvě z chystaných konzolí budou používat procesory této společnosti. Dnes má IBM prsty v Xboxu 360 (tříjádro „Xenon“ vycházející z architektury PowerPC), Wii („Broadway“, opět PowerPC) i Playstationu 3 (Cell, na jehož vývoji se IBM také podílelo). Nintendo i Microsoft u procesorů IBM zůstanou, Sony je údajně na vážkách mezi vylepšenou, 32nm technologií vyráběnou variantou Cellu a procesorem AMD architektury Bulldozer, možná s integrovaným grafickým jádrem.
Odpověď na otázku, proč Sony vůbec uvažuje o takovém „obyčejném“ kusu hardware, musíme hledat v nedávném prohlášení společnosti. Sony si vzalo ponaučení z Playstationu 3, který byl z pohledu vývojářů složitý a nebylo možné pro vývoj používat software třetích stran; proto pro handheldový Playstation Vita lze hry programovat ve vývojových prostředích a s nástroji, na jaké jsou vývojáři zvyklí.
Použití procesoru s instrukční sadou x86 by zřejmě usnadnilo portování na PC, pro vývojáře by ale pravděpodobně byla zajímavější co nejlepší kompatibilita s novým Xboxem. Už jsme si řekli, že Microsoft nejspíše zůstane u IBM, tentokrát by ale mohl sáhnout po procesoru z rodiny Cell.
Zdroj: HardOCP, X-bit labs