GCN začala s vývojem někdy v roce 2007/2008 když vezmeme v úvahu 4 letý vývojový cyklus pro GPU. Vydaná byla v roce 2011 s GPU Tahiti. Největší změny prodělala při vydání Hawaii (2013), kdy došlo k zdvojnásobení geometrického výkonu a doplněním 8 asynchronous compute engine. Hawaii ještě dobře škálovala s navýšeným počtem CU a čtyřmi SE, což se bohužel už nedá říct o FIJI/VEGA...
Další hodně významná změna nastala při uvedení Vegy v roce 2017 ( bohužel tam toho spousta dodnes nefunguje ) nebo se to téměř vůbec nepromítá do výkonu. (DBSR, Primitive Shader, HBCC, NGG, RPM) Jako třešniška na dortu naprosto hrůzná spotřeba čipu a složité balení s HBM.
Uvidíme s čím přijde NAVI, ale víc než fix- bugnutou Vegu s o málo nižšní spotřebou bych nečekal.
Celkem s námi bude GCN achitektura už 9 let ...
pro srovnaní délka životnosti předchozích architektur od AMD:
R300 - přes 3 roky
R500 - 2.5 roku
TeraScale - 4.5 roku
GCN - 9 let