AMD Radeon HD 7870 v testu: pro hráče zlatý střed

5. 3. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

AMD Pitcairn: do třetice všeho dobrého

Hlavním důvodem, proč se AMD rozhodlo vypustit nové Radeony HD 7800 dříve i za cenu toho, že bude pouze papírově, jsou prý hned dvě velké události, které se odehrávají v březnu – veletrh CeBIT a Game Developers Conference (GDC). Je to asi jeden z mála případů, kdy se něco podobného dá pochopit – při této příležitosti se většina vystavovatelů v zákulisí stánků chlubí zvědavým novinářům připravovanými produkty a za takových okolností už prakticky nemá význam pokoušet se něco tajit, než se novinky dostanou oficiálně do prodeje. V obchodech mají být nové Radeony HD 7800 ve velkém dostupné až po 19. březnu 2012.

K nám se do testu dostaly oba modely HD 7870 i HD 7850. Oba vycházejí z návrhu HD 7870, mají stejně dlouhý tištěný spoj a stejný chladič osazený radiálním ventilátorem. Navenek se obě karty liší v podstatě jen napájecími konektory.

V případě HD 7870 odpovídá tato podoba karty referenčnímu provedení, HD 7850 v prodejní verzi má ale kratší plošný spoj a odlišné bude i referenční chlazení – má axiální ventilátor a žebrování uspořádané do vějíře okolo něj.

AMD Radeon HD 7850 a HD 7870-0004

originál

Do třetice všeho dobrého

Jádro Pitcairn je třetím a posledním z avizovaných nových 28nm čipů AMD z rodiny Southern Islands. Pitcairn zaplnil mezeru mezi menším čipem Cape Verde pro nižší, nebo spíše nižší střední třídu a výkonným jádrem Tahiti osazovaným do Radeonů HD 7950 a 7970.

Stejně jako Tahiti a Cape Verde využívá i Pitcairn novou architekturu Graphics Core Next. Znamená to podporu zatím unikátních technologií:

Už z Radeonů HD 6900 známe AMD PowerTune, díky kterému nemusí být parametry karty nastavené s velkou rezervou pro aplikace intenzivně vytěžující GPU, ale karta může běžet prakticky na hranici stanovené spotřeby a dosahovat tak maximálního možného výkonu. Pokud by hrozilo překročení spotřeby, dokáže karta automaticky přibrzdit tak, aby k překročení spotřeby nedošlo, aniž by to znamenalo výrazný propad výkonu.

Pod tři watty při spánku

S Radeony HD 7000 přišla nová technologie AMD ZeroCore Power, díky které mohou mít karty v režimu hlubokého spánku (označovaný jako long idle) spotřebu nižší než 3 W. Je to stav, při kterém je uspaný monitor a aplikace nemění obsah obrazovky, takže není zapotřebí zobrazovat, ale zbytek systému i aplikace normálně běží. Grafickou kartu nelze odstavit úplně, protože o ní musí systém vědět i když je uspaná, pročež i v úsporném režimu zůstávají napájené obvody potřebné pro to, aby byl kontext GPU viditelný pro operační systém a SBIOS a napájí se i obvody odpovědné za probouzení a uspávání karty. Do úsporného režimu se automaticky přepínají i sekundární adaptéry zapojené do CrossFire.

Občas někdo režim long idle mylně považuje za režim bez zátěže, či běžnou práci, na to pozor: při běžné práci, kdy musí grafická karta něco zobrazovat, je spotřeba obdobná jako u starších generací. Ani to, že je monitor uspaný, nemusí nutně znamenat, že je AMD ZeroCore aktivní – některé aplikace nedovolí kartě do režimu hlubokého spánku přejít. To, zda k uspávání karty opravdu dochází, poznáte nejjednodušeji podle toho, že vypíná ventilátor.

Další novinkou, se kterou přišlo AMD jako první, je podpora nové generace rozhraní PCI Express 3.0. U jedné karty to není zase tak podstatné, datová propustnost staršího rozhraní PCIe 2.0 ×16 zřejmě není ani pro nové grafiky v běžných aplikacích a hrách limitem. Třeba to ale bude zajímavé u multi-GPU s příchodem procesorů Ivy Bridge s podporou PCIe 3.0 na platformě LGA 1155. Mainstreamová platforma Intelu má totiž pro grafický subsystém vyhrazených jen 16 linek. Pokud osadíte více karet, musí se jednotlivé sloty o linky podělit a za těchto okolností už by mohla být rychlejší sběrnice ku prospěchu.

Menší dezinterpretací, která se objevuje, je i to, že Radeony HD 7000 přicházejí s novou generací Eyefinity označenou 2.0. Není to přesné, AMD Eyefinity vylepšuje kontinuálně a některé technologie, které označení Eyefinity 2.0 zastřešuje, jsou k dispozici i na Radeonech předchozích generací. Technologií unikátní pro řadu HD 7000 (vyžaduje hardwarovou podporu) je DDM Audio – Digital Multi-Point Audio. Díky ní je možné svázat s konkrétním grafickým výstupem samostatnou audio stopu. Každý monitor nebo zapojený televizor může přehrávat svůj vlastní zvuk, který je nezávislý na ostatních. Asi nejčastější scénář využití je zřejmý – pokud počítači využíváte pro přehrávání filmů a máte k němu připojený televizor nebo projektor, z jeho reproduktorů bude hrát jen zvuk z filmu a na počítači můžete zároveň bez omezení pracovat.

S videem souvisí i balík technologií AMD App Acceleration, pod který mimo podpory pro GPGPU aplikace spadají i technologie pro kompresi a dekompresi videa Video Codec Engine (VCE), vylepšený UVD nebo AMD Steady Video 2.0 pro stabilizaci obrazu.

AMD Radeon HD 7870 a HD 7850 v parametrech

AMD cílí nové Radeony 7800 na majitele Radeonů HD 5800, kteří mění grafickou kartu po nějakých dvou letech. Argumentem pro upgrade má být třeba nová architektura GCN, podpora novější verze rozhraní DirectX (DX11.1 oproti DX11), novější výrobní proces, výkonnější teselátor nebo nižší spotřeba karty v úsporném režimu.

Už v úvod jsem zmiňoval, že jde o poslední z avizovaných čipů postavených na nové architektuře AMD Graphics Core Next optimalizované mimo jiné i pro GPGPU výpočty.

AMD Radeon HD 7870

Jádro s kódovým označením Pitcairn má celkem 2,8 miliardy tranizstorů. V plnohodnotné podobě používané u výkonnějších Radeonů HD 7870 má k dispozici celkem 1280 stream procesorů, 80 texturovacích jednotek a 32 rasterizačních jednotek. Dodatek „GHz Edition“ naznačuje taktovací frekvenci jádra 1 GHz.

S pamětmi taktovanými na 4800 MHz efektivně komunikuje přes 256b sběrníci. Typická (nikoliv maximální) spotřeba karty má být přibližně 175 W. Kvůli tomu vyžaduje pro napájení kromě sběrnice PCIe (75 W) i dvojici přídavných šestipinových napájecích konektorů (+ 2× 75 W).

AMD Radeon HD 7850 a HD 7870-0008
originál

AMD Radeon HD 7850 a HD 7870-0009
AMD Radeon HD 7850 a HD 7870-0010
AMD Radeon HD 7850 a HD 7870-0011
AMD Radeon HD 7850 a HD 7870-0012
AMD Radeon HD 7850 a HD 7870-0013
originál | originál | originál | originál | originál

AMD Radeon HD 7850

Levnější model AMD Radeon HD 7850 má jádro taktované na nižší frekvenci 860 MHz. Nižší je i počet stream procesorů, z 1280 klesl jejich počet na 1024. Výpočetní výkon čipu tak klesl z 2,56 na 1,76 TFLOPS. Také texturovacích jednotek je méně – 64. Zachována ale zůstala 256b šířka paměťové sběrnice i takt pamětí, celková propustnost je tedy 153,6 GB/s stejně jako u HD 7870.

Podstatně nižší je pak spotřeba karty – namísto typických 175 W to má být jen asi 130 W. Díky tomu si karta vystačí jen s jedním přídavným napájecím šestipinem.

AMD Radeon HD 7850 a HD 7870-0002

originál

AMD Radeon HD 7850 a HD 7870-0001 AMD Radeon HD 7850 a HD 7870-0003
AMD Radeon HD 7850 a HD 7870-0005 AMD Radeon HD 7850 a HD 7870-0006
AMD Radeon HD 7850 a HD 7870-0007
originál | originál | originál | originál | originál

Stejně jako v případě ostatních karet z řady HD 7000 AMD počítá u obou modelů i se slušným přetaktováním.

 

Testovací sestava

Testovací konfigurace

Podrobný popis testovací sestavy najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti.

Testovaná karta běžela na ovladačích, které byly součástí press kitu AMD. Nové Radeony HD 7970 a 7950 jsou testované na ovladačích (bez certifikace WHQL) s označením RC11, model HD 7770 je testovaný na poslední dostupné verzi ovladačů v době jejich uvedení.

Ostatní karty AMD jsou testované na ovladačích Catalyst 11.8 (Radeon HD 5850, HD 5870, Radeon HD 6670, HD 6850, HD 6950, HD 6990), Radeon HD 6970 je přetestovaný na ovladačích AMD Catalyst 12.1a preview.

Téměr všechny karty Nvidie jsou testované na ovladačích 266.58. Výjimkou je model GTX 560 Ti, který jsem testoval na ovladačích 266.66, GTX 560 Ti je pak testovaný na neveřejné verzi ovladačů 267.59 a konečně GTX 560 je testovaná na ovladačích 275.20.

Základní deska Gigabyte EX58-UD5 je osazená „extrémním“ šestijádrovým Core i7-980X. Procesor je přetaktovaný na 3,8 GHz při napětí zvýšeném na 1,344 V (podle CPU-Z).

V BIOSu jsou vypnuté úsporné technologie. Důvod je opět jednoduchý – co nejvíce omezit vliv procesoru při měření spotřeby grafické karty. Kvůli snížení chyby při měření, ke kterým by jinak docházelo kvůli automatickým a nevyzpytatelným změnám taktovací frekvence, je vypnutý Turbo Boost.

testovací sestavy 27

Paměti DDR3-1600 běží na 1360 MHz při časování 8-8-8-22-1T a 1,64 V.

Procesor chladí výkonný Coolink Corator DS, který můžete znát z testu zveřejněného na ExtraHardware.

„Levný“ Centurion od Cooler Master se k podobné sestavě na pohled ani trochu nehodí, ale jde o skříň s typickou (a stále ještě nejčastěji používanou) koncepcí a konfigurací chlazení. V bočnici jsem zalepil otvor v místě chladiče procesoru – při použitém chladiči procesoru a daném uspořádání systémového chlazení nadělal víc škody než užitku.

testovací sestavy 23

Vepředu je 1000otáčkový Cooler Master dodávaný se skříní. Zadní systémový ventilátor Nanoxia FX12 (možná si jej ještě pamatujete z naší recenze) může v případě potřeby běžet až na 2000 ot./min, pomocí panelu je zregulovaný na 1500 ot./min, při kterých je aerodynamický hluk ještě únosný.

O napájení se stará 920W Enermax Revolution 85+ má vysokou účinnost, nabízí vysoký výkon a umožňuje i bezproblémový provoz řešení postavených na 3-way SLI či CrossFireX ze tří karet. Při časté manipulaci se náramně hodí odpojitelná kabeláž, která ve skříni zbytečně nepřekáží. K samotnému průvanu ve skříni zase tolik nepřispívá, ventilátor obvykle běží v rozmezí 800-900 ot./min.

Pevný disk VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) s kapacitou 300 GB používáme především kvůli rychlejšímu načítání her.

testovací sestavy 28

 

Procesor

Intel Core i7-980X

základní parametry

počet jader / vláken 6 / 12
taktovací frekvence 3,33 GHz
násobič 25×
TurboBoost až 3,6 GHz, násobič 1/1/1/1/2/2
cache 12 MB

použité nastavení

taktovací frekvence 3,8 GHz (28 × 136 MHz), 1,344 V, vypnutý HyperThreading, TurboBoost a C1E/EIST

recenze

Šestijádrový Intel Core i7-980X (Gulftown) v testu
Intel Za zapůjčení procesoru děkujeme společnosti Intel

 

Základní deska

Gigabyte GA-EX58-UD5

základní parametry

patice LGA 1366
čipová sada Intel X58, ICH 10R
paměťové sloty 6× DDR3, max. 24 GB
PCIe sloty, PCI sloty 3× PCIe ×16 (16+16+1/16+8+8), 1× PCIe x4, 1× PCIe ×1, 2× PCI
podrobné specifikace viz specsheet

recenze

Gigabyte EX58-UD5: výkon s Ultra Durable 3
Za zapůjčení základní desky děkujeme společnosti Gigabyte
 

 

Paměti

Kingston KHX1600C7D3K3/6GX (3× 2 GB)

základní parametry

typ DDR3
taktovací frekvence 1600 MHz
časování 7-8-7-20
napájecí napětí 1,65 V
udávaná spotřeba 1,8 W na modul
podrobné specifikace viz specsheet

použité nastavení

takt/časování 1360 MHz, 8-8-8-22-1T, 1,64 V
Kingston Za zapůjčení pamětí děkujeme společnosti Kingston

 

Pevný disk

Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)

základní parametry

kapacita 300 GB
otáčky 10 000 ot./min
rozhraní SATA 3 Gb/s
vyrovnávací paměť 16 MB
průměrná přístupová doba (čtení/zápis) 4,2 ms / 4,7 ms
podrobné specifikace viz specsheet
  Za zapůjčení pevného disku děkujeme společnosti Western Digital

 

Optická mechanika

Lite-On DH4O1S

základní parametry

typ BD-ROM
podporované formáty [BD] BD-R, BD-RE , BD- ROM , BD-R DL , BD-RE DL , BD- ROM-DL
[DVD] DVD Video, DVD-5, DVD-9, DVD-10, DVD-18, DVD+RW 4.7GB, DVD+R 4.7GB, DVD-RW 4.7GB (closed session), DVD-R 4.7GB, DVD+R9
[CD] CD-DA, RAW, CD-ROM XA (m1,m2,m2f1/m2f2), CD-R, CD-RW, CD-PLUS, CD-I
rychlost čtení BD-R/RE/ROM/SL/DL : 4× CAV
DVD +R/-R SL : 12×
DVD +R/-R DL : 8×
DVD +RW/-RW SL :

DVD-9 : 8×
CDR/CDRW : 32×
podrobné specifikace viz specsheet
  Za zapůjčení optické mechaniky děkujeme společnosti LiteOn

 

Zdroj

Enermax Revolution 85+ ERV920EWT-00, 920 W

základní parametry

celkový výkon 920 W
špičkový výkon 1010 W
podrobné specifikace viz specsheet
Za zapůjčení zdroje děkujeme společnosti Enermax

 

Skříň

Cooler Master Centurion 534

základní parametry

formát miditower
standard ATX

 

Chladič

Coolink Corator DS

základní parametry

podporované patice Intel LGA 775/1156/1366, AMD AM2/AM2+/AM3
rozměry 155 × 140 × 121 mm
hmotnost pasivu 1040 g
materiál měděná základna, hliníková žebra
ventilátor 120 × 120 × 25 mm, 800–1700 ot./min, PWM
podrobné specifikace viz specsheet

recenze

Test chladičů (finále): Noctua, Thermalright, Zalman…
  Za zapůjčení chladiče děkujeme společnosti Rascom

 

Operační systém, nastavení a ovladače

  • Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
  • vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na
    všech jednotkách
  • DirectX redist August 2010
  • Intel INF
    9.1.1.1
  • Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065

Za

poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme
společnosti Electronic Arts Czech Republic.

EA logo

Za
poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.

CD Projekt

Za
poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

 

 

Aliens vs. Predator (DX11), Anno 1404 (DX10)

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

 

 

CD Projekt

Anno 1404

U této překrásně vypadající strategie (schválně zkuste kliknout na náhledový obrázek nad tímto odstavcem anebo tento přímo z testovací sekvence) jsem se nechal podobně jako u Call of Duty World at War inspirovat metodikou PC Games Hardware a tu tedy máme plně srovnatelnou. Postup je takovýto: Stáhněte si uloženou pozici PCGH, uložte ji do C:\Users\xyz\Documents\Anno 1404\Savegames. Nastavte všechny grafické detaily ve hře na maximum, vypněte vertikální synchronizaci a MSAA i anizotropní filtrování aktivujte také skrze hru.

Po načtení uložené pozice pomocí kurzorových kláves několikrát přelétněte přes ostrov a pak pozici znovu nahrajte. Zafunguje to jako cache proti vlivu pevného disku. FRAPS nastavte na 20 sekund a měřte vždy od doby, kdy začne v pravém horním rohu mluvit Zahir. 

Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

Battlefield Bad Company 2 (DX11)

Battlefield Bad Company 2

Hned v úvodní misi se po probití zákopy dostanete po louku. Zde se po střetu s Japonci hra uloží. Nastavím FRAPS na 45 sekund a z tohoto checkpointu jdu kolem hořícího zera a dále pralesem až k můstku u vodopádu. Karty jsou otestovány v režimu DirectX 10 i novějším DirectX 11. Ten u DX11 GPU vynutíte v souboru C:\Users\xyz\Documents\BFBC2\settings.ini. Nastavení společně s uloženou pozicí si můžete stáhnout zde.

Za poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme společnosti Electronic Arts Czech Republic.

EA logo

Call of Duty: Black Ops, Call of Duty 5: World at War (DX9)

Call of Duty: Black Ops

Zatím poslední díl populární série je méně náročný než jeho starší předchůdce Call of Duty: World at War. Testuji pomocí Fraps prvních devadesát sekund z úvodní animace k misím U.S.D.D., která začíná cestou do Pentagonu a v S.O.G. odehrávající se ve Vietnamu.

I na slabší grafice, jakou je GeForce GTX 460, při vysoké úrovni vyhlazování se snímková frekvence jen výjimečně dostala pod šedesát snímků za sekundu.

 

Call of Duty 5: World at War

Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V
možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se
dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane,
spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic nedělejte.

 

Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9), Crysis Warhead (DX10)

Colin McRae: DiRT 2

Pro testování DiRT 2 používám velký dávkový soubor, který umožňuje otestovat bez nějakého zasahování čtyři různé tratě ve čtyřech nastaveních. Pro srovnatelnost výsledků s DirectX 10 a 10.1 kartami mám sadu konfiguračních XML s vynuceným DirectX 9, další sada XML zapíná DirectX 11 (na GPU, jež ho umí), teselaci i nejvyšší úroveň detailů postprocessingu.

Měří se na čtyřech tratích: Maroko (méně náročná, ale výsledky srovnatelné s volně stažitelným demem), L.A. (noční, stadión dělá některým kartám problémy), Malajsie (na některých GPU nejnáročnější) a Londýn (ten je v plné hře jako základní benchmark). Veškeré použité XML a dávky pro testování najdete v tomto ZIPu.

V malých grafech jsou výsledky dílčích testů z dávky.

 

 




 




 

 

Crysis Warhead

K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer
Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s
ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a
implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a
zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním
Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy
už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

Far Cry 2 (DX10.1), Just Cause 2 (DX10)

Far Cry 2

Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.

Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.

Just Cause 2

Just Cause 2 bylo jedním z příjemných překvapení první čtvrtiny roku 2010 (alespoň po grafické stránce) a autoři mysleli i na integrovaný benchmark. Ty jsou ve hře hned tři, všechny vypadají velmi dobře, konec Desert Sunrise a hlavně nejnáročnější Concrete Jungle pak přímo parádně. Výsledky měření jsou z náročnějšího Dark Tower a Concrete Jungle, méně náročný Desert Sunrise už vynechávám.

Je trochu škoda, že Bokeh filtr a GPU simulace vody (která pak vypadá opravdu fantasticky) je realizována pouze přes Nvidia CUDA a nikoli třeba DirectCompute. V tomto max. nastavení by se tedy mohly srovnávat jen GeForce.

Mafia II (DX9), Metro 2033 (DX11), Napoleon: Total War (DX9)

Mafia II

Do metodiky jsme zařadili i zejména u nás populární Mafii II. Testy se zapnutým vyhlazováním jsou oproti většině ostatních her trochu exotické. Ve hrách se totiž nejčastěji používá vyhlazování MSAA (obvykle 4×, náročnější uživatelé nastavují i 8×), zatímco vývojáři Mafie sáhli k méně efektivnímu 2× SSAA (supersampling).

Testuje se na maximální detaily s vypnutým GPGPU PhysX.

 

Metro 2033

Z testovaných her největší zabiják grafických karet, který na trůnu
vystřídal Crysis a Stalkery: CS a CoP. V Game Options je položka Advanced PhysX vypnuta, na kartě Video je vybrána kvalita Very High, DX10 pro všechny karty a znovu navíc potom DX11 pro nejnovější GPU s jeho podporou, dále 4× MSAA a 16× AF. Používám uloženou hru takřka ze začátku hry (Chase), vozíkem jedete tunelem a než se vám ve snové vizi objeví příšera, logování FRAPSem ukončím (180 s). Benchmarkovací sekvence asi není nejtěžší možná, i tak ale současným kartám stačí a asi pár let ještě bude, výhodou je dobrá opakovatelnost.

 

Uloženou pozici před jízdou tunelem si můžete opět stáhnout, pro otestování používám uvedené nastavení. Kombinace MSAA, vysokého rozlišení a profilu very high u mnoha karet znemožňuje prakticky už pohyb v menu a přitom slevení z maximálních detailů hru vizuálně zřejmě až tolik nepokazí. Testuji pouze nižší rozlišení 1920 × 1200, vyšší rozlišení 2560×1600 už je na většině karet při stejném nastavení nehratelné.

Napoleon: Total War

V Napoleon:
Total War (demo, 1.0.0) používám pro testování bitvu u
Ligny. Fraps nastavuji na
62 sekund, jakmile získám kontrolu nad myší a klávesnicí, nastavím
pohled hned na zcela
nejnižší možný u země (náročná detailní animace vlnící se trávy či
obilí).

 

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11), World in Conflict (DX10)

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting (DX10 nebo DX11 podle toho, co GPU podporuje). Je-li DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options. DirectX 10 karty testuji pouze s 4× MSAA, DirectX 11 akcelerátory potom ještě navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).



















World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování
navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.


Spotřeba (příkon), teploty, hlučnost

Spotřeba

Spotřeba karty bez zátěže je perfektní, zejména pokud vezmeme v potaz, že se výkonem pohybujeme na úrovni karet jako HD 6970 či GTX 570. A to je ještě hodnota při běžné práci. Pokud někam na chvíli odběhnete, s vypnutím monitoru se aktivuje ZeroCore a spotřeba sestavy spadne někam ke 112 W.

I v zátěži je spotřeba vynikající, karta má jen o 10 W vyšší spotřebu než už tak dobrá HD 6870. Ve srovnání s obdobně výkonnou HD 6970 už se rozdíl počítá na desítky wattů, oproti GTX 570 už je to 85 W.

Teplota jádra bez zátěže oproti jiným kartám ničím nevybočuje. Ventilátor běží na rozumných 1000 ot./min.

Teplota v zátěži patří k nejnižším, bohužel na to karta doplácí vyšší hlučností. Ale s tím si nemusíme moc lámat hlavu, s referenčním chladičem se u karet budeme setkávat spíš sporadicky.

Hlučnost

Bez zátěže je na tom karta s referenčním chladičem s radiálním ventilátorem tak, jak je pro tento typ chlazení obvyklé – díky nízké rychlosti kolem 1000 ot./min vydává chladič jen minimální aerodynamický hluk. Zato z ventilátoru se ozývá charakteristické cvrlikání, které je pro težší a výkonnější radiální ventilátory typické. Nemusíte se ale bát, rozpoznáte jej snad jen zblízka a v opravdu tiché sestavě. V běžném počítači, kde běží nějaké 120mm systémové ventilátory, už se hluk vydávaný kartou bez problémů ztratí.

Zklamáním je ale hlučnost při intenzivnější zátěži. Ventilátor běží (s ohledem na celkem nízkou teplotu jádra 76 °C) na zbytečně vysokých 2050 otáčkách. Při nich už je hlučnost karty srovnatelná s GTX 570, jenže ta má ve stejném testu o 75 W vyšší spotřebu!

I tak je karta pořád o poznání tišší než řada starších referenčních modelů, které můžete znát, jmenovitě třeba HD 5870, HD 6870, HD 6950, HD 6970 nebo GTX 580.

Přesto, jde-li vám o hlučnost, doporučím počkat na recenze karet s nereferenčním chlazením s axiálními ventilátory. S ohledem na nevelkou spotřebu karty i na to, že pro CrossFire sáhnete spíše po výkonnějších HD 7900, vás asi nebute tolik pálit, když nebudou vyfukovat ohřátý vzduch z počítače skrz záslepku.

Celkový výkon, cena, poměr cena/výkon

Průměrný výkon

U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Pamatujte na to, že se poměřuje na větším množství her a s nastavením vhodným pro většinu karet, jsou průměrné výsledky především kompromisem.

Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet a multi-GPU konfigurací. Nejvýkonnější řešení, které jsme testovali, bylo tvořené trojicí GeForce GTX 580 a které téměř ve všech testech dosáhlo maximální skóre. Vůči němu je tedy většinou vztažený výkon jednotlivých karet v jednotlivých hrách, ze kterých je pak spočteno průměrné skóre.

 

 

 

Ještě tytéž hodnoty přepočtené tak, že 100 % odpovídá testované kartě.

Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.

Jedinou výjimkou jsou Radeony HD 5850 a HD 5870, které jsou už dlouho normální cestou nesehnatelné. Protože poslední ceny, za které se před několika měsíci naposledy tyto karty prodávaly, dělaly v grafech paseku, nasadil jsem místo nich mírně nadprůměrné ceny bazarové.

U HD 7870 uvádí AMD cenu 349 dolarů, což by znamenalo, že po přepočtení na základě kurzu a přičtení daně by u nás cena začínala kolem 8000 s DPH. Stále žádná láce, HD 7850 na tom bude s necelými šesti tisíci přece jen lépe. Otázkou je i to, jak dlouho tato cenovka vydrží – konkurenční Nvidia už připravuje odpověď, která může lecos změnit.

graf cena

Poměr cena/výkon je u HD 7870 podstatně lepší než u nových HD 7970 a 7950 a zejména ve srovnání s jen o málo výkonnější GTX 580 už se nové Radeony jeví v podstatně lepším světle než jejich výkonnější příbuzní HD 7950 a 7970. Starší model HD 6970 nebo konkurenční GTX 570 už je jen o fousek lepší. Ještě se to ale může trochu změnit až budeme znát přesné ceny.

graf poměr cena výkon při rozlišení 1920x1200 bodů

graf poměr cena výkon při rozlišení 1920x1200 a 2560x1600 bodů

graf poměr cena výkon při rozlišení 2560x1600 bodů

Závěrečné hodnocení

Závěrečné hodnocení

Pokud bychom brali HD 7870 jako pokračovatele HD 6870, museli bychom být nutně nadšení z výrazného mezigeneračního nárůstu výkonu. Jenže prakticky dvojnásobná cena nás velice rychle usměrní.

Doporučená cena pro koncového uživatele je 349 USD u výkonnějšího modelu HD 7870, u nás by to mělo být asi 8000 korun včetně DPH. Slabší HD 7850 se pak má prodávat podstatně levněji – za 249 dolarů, což by u nás dělalo nějakých 5 800 Kč včetně DPH.

Ano, i u nových HD 7870 bude opět jediná větší výtka směřovat směrem k ceně – 8000 korun je na výkonnější model s menším čipem pořád moc, na podobné ceny jsme byli (zejména u AMD) zvyklí u levnějšího příbuzného nejvýkonnějšího modelu. Ve srovnání se starší HD 6970 v testovaných hrách uhrává průměrným výkonem plichtu a přitom je o něco dražší, v tomto ohledu tedy (zatím) není nová karta významným přínosem. Určitě má ale větší potenciál ke zlevňování.

Ve srovnání s HD 7770 je na tom ale přece jen lépe – poměrem cena/výkon se totiž výrazně neliší od blízkých produktů.

Provozní vlastnosti opět na výbornou

A dál už následují samá pozitiva. Ve srovnání s HD 6970 nabízí řadu zajímavých technologií navíc. Velmi nízká spotřeba v zátěži i při nečinnosti karty s přibývajícím časem nevelký příplatek oproti HD 6970 vykompenzuje. Navíc znamená vynikající poměr výkon/watt, na který uživatelé stále více slyší.

Nižší spotřeba karty usnadní výrobcům konstrukci vlastních chladičů a dá se čekat, že pokud nebudou právě na konto nižší spotřeby na chladičích příliš šetřit, budeme mít na výběr přehršel celkem výkonných a přitom tichých karet.

Karta má mít podobně jako ostatní 28nm modely výborný potenciál pro přetaktování, ale to ještě ověříme v praxi a výsledky doplníme.

ICTS24

Zanedlouho se můžete těšit i na recenzi HD 7850, která nabízí podstatně přívětivější cenu. Většinu testů už má za sebou, zbývá ještě dotestovat pár her a změřit provozní vlastnosti karty a výsledky převést do publikovatelné podoby.

AMD Radeon HD 7870

+ spotřeba bez zátěže
+ úsporný režim ZeroCore se spotřebou + spotřeba v zátěži

+ vynikající poměr výkon/watt

+ bez zátěže celkem tichá
+ vysoký výkon a 2 GB paměti


− vyšší cena
− v zátěži hlučnější (platí pouze pro ref. chlazení!)