Když Nvidia oznámila GPU hardwarově počítající ray tracingovou grafiku, včetně pro použití v real time počítačových hrách, vyvstala logicky otázka, zda tuto či podobnou technologii budou někdy mít také GPU jiných značek, nebo zda se z ní stane exkluzivní páka proti konkurenci (jako třeba PhysX/GameWorks). Teď máme na tuto otázku oficiální odpověď přímo od zdroje. Šéf grafické divize AMD totiž víceméně potvrdil, že do Radeonů přijde hardwarový ray tracing také. Je to asi jenom otázka času.
Vzhledem k tomu, že herní ray tracing je technologie stojící nad standardními grafickými API DirectX (respektive i OpenGL/Vulkanem), byla od počátku pravděpodobná odpověď, že DXR implementují i ostatní výrobci. A zde jsme s tímto předpokladem i operovali. Ale je hezké, mít to teď i oficiálně potvrzené. To se stalo v interview, které poskytnul David Wang, jenž je novým šéfem divize Radeon a Senior Viceprezidentem AMD po odchodu Raji Koduriho, japonskému webu 4Gamer.net.
Podle Davida Wanga AMD „rozhodně přijde s odpovědí na DirectX Ray Tracing“ (či implementaci RTX u Nvidie). Při interview sice upozornil, že to říká jako svůj osobní názor a nikoliv jako oficiální vyhlášení firmy. Nicméně to je asi dáno tím, že podobný příslib daný za celou společnost by byl asi neprůchodný z různých důvodů, které oficiální prohlášení svazují. Podle Wanga se AMD do doby, než herní ray tracing uvede, bude soustředit na implementaci GPU ray tracingu v profesionálních vizualizacích, tedy například v softwaru Radeon ProRender (dostupném zadarmo).
Kdy ale ray tracing akcelerovaný přímo v hardwarových jednotkách a nikoliv počítaný shadery v režimu obecného GPUGPU kódu přijde, to zatím nevíme, Wang nic konkrétního nesdělil. Těžko tedy říci, zda budete muset čekat dobu v řádu let, nebo zda by se třeba něco mohlo udát už v příští nové architektuře Navi, která je chystaná na následující rok 2019.
„Ray tracing nejdřív musí umět i levné grafiky“
Wang ovšem řekl, že podle něj nebude mít DXR či RTX větší smysl, dokud půjde o funkci dostupnou jen na dražších grafických kartách. Ve hrách se podle jeho názoru rozšíří až tehdy, pokud bude podpora dostupná od highendu až po lowend (a možná tedy i v integrovaných GPU). Tento názor má svou logiku, ale samozřejmě uvidíme, zda trošku rychlost nástupu ray tracingu nebagatelizuje (manažer firmy musí logicky vždy mluvit marketingově, spíš než naprosto upřímně). Technologie DXR/RTX je alespoň v dílčí roli už oznámena pro řadu her, takže nějaké její využití nastane. Otázka asi je, zda se bude rychle šířit po tomto prvotním stádiu, nebo bude titulů po první vlně dlouho spíš jen nevelký počet.
Ray tracing nejspíš eventuálně přinesou všechny značky
Vzhledem k tomu, že také Intel má nyní ambici vstoupit na trh samostatných GPU (a dle všeho i těch herních), je ovšem vysoce pravděpodobné, že implementaci ray tracingu chystá stejně jako AMD. Grafiky Intelu budou vycházet evolučně z linie grafických architektur, které už teď používá integrovaných GPU, nepřijdou tedy s něčím úplně radikálně novým. Podobně jako u AMD v tuto chvíli ale netušíme, zda by se ray tracing mohl objevit už v prvním pokusu, který má vyjít v roce 2020, nebo až někdy později.