Samozřejmě latence cache například stojí za IPC.
A mít stejné IPC a nižší takt znamená nižší výkon než stejné IPC a vyšší takt.
Ale třeba z videí Gamer Nexusu, kde taktoval a ladil paměti třeba u 10600k tak jde krásně vidět že zvyšování frekvencí už moc nepřináší protože už ani není kam jít, kdežto vyladění pamětí dokáže přidat o dost více a to jak na Intelu, tak AMD. Paměti jsou velký bottleneck pro všechny. Posunout se o kus dál nám, doufám, pomohou DDR5
jde to vidět i na výkonech Ryzenů na ZEN a ZEN+. Rozdíl je někdy výrazný, o ZEN2 ani nemluvě, výrazně se snížily latence a je snadné používat vyšší takty pamětí. Je to vidět dobře ve hrách které jsou právě na paměť citlivé, příkladem nový MSFS, Zen a Zen+ ztrácí na Zen2 přes 30%.