MacOS leaknul další parametry Radeonů RX 6000: TDP, možná i takty, Navi 23. A také APU

28. 9. 2020

Sdílet

 Autor: AMD
Z ovladačů a firmwaru v MacOS a z tabulek PowerPlay byly zjištěny další možné parametry Radeonů RX 6000. Máme parametry pro třetí čip Navi 23 a možná i takty a TDP Radeonů RX 6900XT a RX 6700XT. I když u těch je to dost ošemetné...

Před pár dny se podařilo z firmwaru v linuxových ovladačích ROCm od AMD (jsou určené pro výpočetní/AI GPU) vypreparovat údaje pro první dvě GPU Radeon generace RDNA, čip Navi 21 s 5120 shadery a 256bitovou sběrnicí a Navi 22 s 2560 shadery a 192bitovou sběrnicí.

Vypadá to, že další údaje o nových GPU se schovávají v PowerPlay tabulkách ovladačů a v beta verzi MacOS, kde už je podpora pro nové grafiky AMD nachystaná a kromě shaderů zdá se prozradila už i možné takty. To už by grafiky rýsovalo v docela velkých podrobnostech. Navíc MacOS už zdá se obsahuje i špínu na integrované grafiky v chystaných APu.

Tento výcuc informací se objevil na Redditu, autorem je opět uživatel stblr. Ten popisuje, jak se v MacOS dostat k tzv. discovery firmwaru pro Radeony a dostat z něj údaje pro jednotlivá GPU, přičemž opět poskytl tabulku zjištěných parametrů. Zde je třeba jedno velké varování: není zaručeno, že údaje v této beta verzi MacOS jsou správné, AMD by teoreticky mohlo vyplnit nesmysly s tím, že před vydáním ještě budou v novější verzi nahrazené správnými údaji. Následující informace tedy berte s opravdu velkou rezervou – hlavně ty, které vypadají podezřele dobře.

Navi 21/Radeon RX 6900XT: 250W a 300W model, takty až 2200 MHz?

Zatím pořád nevíme, jak se přesně bude nejvýkonnější Radeon jmenovat, ale pracovně mu budeme říkat RX 6900 XT. Již z minula máme údaj, že GPU čip Navi 21/Sienna Cichlid má 80 CU a 5120 shaderů s 256bitovou paměťovou sběrnicí. Nové informace k tomuto GPU byly nalezeny k tabulkách PowerPlay (řízení spotřeby/taktů). Podle nich jsou zřejmě chystané modely se spotřebou 200 W a 238 W – mohlo by jít o model 6900 a 6900 XT.

Ovšem pozor, stejná tabulka uvádí pro Navi 10 spotřebu jen 180 W, což není TDP celé karty – mohlo by jít o spotřebu čistě GPU mínus pamětí, chlazení a napájecí kaskády. Radeon RX 5700 XT má totiž s nimi celkovou spotřebu 225 W, ale čistě čip GPU prý údajně spotřebovává přesně těch 180 W. Myslím tedy, že i pro nové karty musíme přidat podobnou konstantu (+25% na paměti a VRM), pak by TDP vycházela na 250 W a 300 W. To jsou až podezřele pravděpodobně vypadající hodnoty, takže možná nejsme daleko od pravdy? Možná, že highednový model RX 6900 XT bude 300W a pod ním bude levnější verze RX 6900 (a částečně ořezaným GPU) s 250W TDP.

Tabulky PowerPlay uvádějí i nějaké frekvence, ale u těch bych byl obzvlášť opatrný. Takty podle nich mají být až 2050 MHz u karty s 250W TDP a u karty s 300W TDP dokonce až 2200 MHz. Ale je opravdu dost nejasné, zda tomu věřit, protože tato tabulka uvádí pro Navi 10 frekvence jen maximálně 1400 MHz, což by bylo maximálně u nějakých hodně seškrcených mobilních verzí. Takže frekvence zatím raději ignorujte. Také by možná mohlo u RDNA 2 jít o maximální/teoretické limity boostu a ne to, co se označuje jako Boost Clock ve specifikacích.

AMD Radeon RX 6900XT JayzTwoCents AMD Radeon RX 6900XT (Zdroj: JayzTwoCents)

Mimochodem, tabulka uvádí hodnotu „uclk“, což je frekvence pamětí (je třeba hodnotu vynásobit 16× pro GDDR6). Na jednom místě je uvedeno 1089, ale na druhém a reálněji vypadajícím je jen 1000 MHz. Pokud by platilo oněch 1089 MHz, pak by GPU Navi 21 mohla používat paměti s frekvencí circa 17,4 GHz efektivně, což by dávalo propustnost asi 557,5 GB/s, pokud to dobře počítám. Pokud platí nižší hodnota, tak to máme jen 16,0GHz paměti s propustností 512 GB/s. Ale zase, takty zde uvedené vůbec nemusí odpovídat: tabulky pro Navi 14 uvádí 14,0 GHz GDDR6, ale pro Navi10 jenom 12,0GHz GDDR6.

A je tu mimochodem ještě jeden problém: všechny tyto parametry ani nemusí být pro herní verzi karet, ale třeba pro nějaký Radeon Pro WX 6900 a tak podobně. Frekvence bych tedy opravdu zatím moc nebral, na rozdíl od počtu shaderů a snad ještě TDP.

Tabulky PowerPlay s údaji o GPU Navi 21 a Navi 22 Tabulky PowerPlay s údaji o GPU Navi 21 a Navi 22 (Zdroj: stblr/Reddit)

Navi 22/Radeon RX 6700XT: 215 W, takt až 2500 MHz na GPU?

Druhé GPU v řadě – kódově Navy Flounder, což už je potvrzeno jako jméno pro Navi 22 – bude mít jen 40 CU/2560 shaderů, ač má 192bitovou sběrnici. Deficit počtu shaderů by snad prý AMD mohlo vyrovnat tím, že na rozdíl od Navi 21 napálí frekvence o hodně výš – tabulky Power Play uvádějí až 2500 MHz, ale platí pro to všechna výše uvedená varování, takže s tím raději moc nepočítejte.

Podle tabulek PowerPlay by frekvence pamětí GDDR6 měla být stejná, takže také 17,4 GHz efektivně (na 192 bitech by to byla propustnost 418 GB/s), nebo jen 16,0 GHz (což by dávalo 512 GB/s). Pravděpodobnější je opět asi ta horší možnost.

AMD Radeon RX 6000 JayzTwoCents AMD Radeon RX 6700XT nebo RX 6800XT, toto je pravděpodobně referenční chladič pro Navi 22 (Zdroj: JayzTwoCents)

GPU zde má uvedenou spotřebu 170 W. Pokud platí naše úvaha, že jde o údaj jen pro samotné GPU, tak by spotřeba celé karty třeba mohla být okolo 215 W. Dlužno podotknout, že oněch +25 % na VRM a paměti, s nimiž tu počítáme, je jenom orientační faktor a na různých kartách to může dopadat různě (hůř). U grafik Nvidia zdá se na paměti a VRM vychází procentuálně vyšší část TDP, například.

Tabulka parametrů GPU Navi 21 Navi 22 a Navi 23 z firmwaru v MacOS Tabulka parametrů GPU Navi 21, Navi 22 a Navi 23 z firmwaru v MacOS (Zdroj: stblr/Reddit)

Navi 23/Radeon RX 6500?

Minule jsme ještě neměli informace k třetímu GPU v pořadí, označenému Navi 23. Pokud jste doufali, že to bude výkonnější GPU třeba s HBM nebo 384bitovou sběrnicí, tak vás zklameme. Tento čip má kódové označení Dimgrey Cavefish a je menší a pomalejší než Navi 22. Mohl by se tedy objevit v něčem jako Radeonu RX 6500/RX 6500 XT, ale toto vyloženě hádáme.

Tabulky PowerPlay zatím nesdělují nic o taktech a TDP, ale parametry z discovery firmware v MacoOS uvádějí to ostatní. Přesně podle předpokladů jde o GPU se 128bitovou paměťovou sběrnicí (hodnota num_tcss je osm proti 12 u Navi 22 a 16 u Navi 21). Karta tedy bude mít 4 nebo 8 GB paměti, asi pět GDDR6. S 16GHz čipy to dává propustnost 256 GB/s, s 14,0GHz 224 GB/s, s 12,0GHz frekvencí 192 GB/s.

A čip má mít 32 CU (součin první tří řádků v tabulce z firmwaru), což by dávalo 2048 shaderů. Je zajímavé, že je mezi tímto GPU a Navi 22 s 2560 shadery takový malý odstup, zatímco mezi Navi 21 a Navi 22 je doslova propast (5120 versus 2560 shaderů). Možná AMD kalkuluje s tím, že Navi 21 chce provozovat na nižších efektivnějších taktech a Navi 22 napálí na vysoké frekvence, aby čip byl levnější. Ale u Navi 23 už zase chce mít nízkou spotřebu (například kvůli notebookům), takže má tento model hodně shaderů, aby mohl jet na nízkých taktech.

Navi 31/Radeon RX 7900?

Ve firmwaru jsou už údajně i údaje pro GPU Navi 31 následující generace. To má všechny parametry stejné jako Navi 21 – 80 CU/5120 shaderů, 256bitová sběrnice. Šlo by tedy o refresh – buď AMD uvede prakticky stejně dimenzovaný čip, jen s aktualizovanou architekturou (snad už mohl mít architekturu RDNA 3), nebo by možná mohlo jít třeba jen o 6nm refresh pořád stejné architektury RDNA 2. Tedy něco jako 12nm Polaris 30 proti Polarisu 20. Také je asi možné, že hodnoty jsou jen „placeholdery“ zkopírované z položky pro Navi 21 a zatím tedy vůbec neodpovídají.

Procesor AMD Ryzen 3000C 02 Mobilní procesor AMD Ryzen (Zdroj: AMD)

Konfigurace integrovaných GPU v Ryzenech Cezanne, Van Gogh a Rembrandt

Kromě Navi 31 dále údaje ve firmwaru z MacOS pokrývají i APU Cezanne, Van Gogh (Ryzen 5000) a také Rembrandt (Ryzen 6000). Je v nich potvrzeno, že Cezanne, tedy příští APU s jádry Zen 3, má 8 CU (512 shaderů) architektury Vega (protože wave_size 64, což odpovídá GCN) a že APU Van Gogh má grafiku RDNA nebo RDNA 2 (wave_size 32, charakteristické pro RDNA 1/2).

Roadmapa procesorů AMD sestavená z útržků webem VideoCardz Roadmapa procesorů AMD sestavená z útržků webem VideoCardz. Označení Dragon Crest berte s rezervou, nesedí do schématu a není jasné, zda platí (Zdroj: MebiuW, kompilace VideoCardz)

Úplně nová informace ale je, že Van Gogh bude mít 8 CU, tedy také 512 shaderů, ač jde o úspornější design pro spotřeby 7,5–18 W. Grafický výkon by mohl proto mít lepší než Cezanne v 15W a 45W notebookových modelech, i když to samozřejmě bude záviset i od frekvencí.

Tip: Mobilní Ryzen na rok 2022 „Rembrandt“ je pořád Zen 3. Ale má 6nm proces, PCIe 4.0 a USB4

Rembrandt má prý v grafice 768 shaderů

O rok později (začátkem roku 2022) by mělo vyjít nové APU Rembrandt, které už bude mít jak grafiku RDNA 2, tak jádra Zen 3. Kolik bude jader CPU, není ještě známo (nejspíš pořád osm, ale kdo ví), ale nyní máme informaci, jak silné je GPU: má mít údajně 12 CU. To by dávalo 768 shaderů, tedy jako má teď Tiger Lake od Intelu (ale o rok a půl později), výkon samozřejmě bude záviset i na architektuře a frekvenci.

ICTS24

Tabulka parametrů APU Cezanne Van Gogh a Rembrandt z firmwaru v MacOS Tabulka parametrů APU Cezanne, Van Gogh a Rembrandt z firmwaru v MacOS (Zdroj: stblr/Reddit)

Vypadá to, že Rembrandt opět nebude agresivně tlačit na výkon integrovaného GPU, i když je možné, že to AMD učiní v následovníku APU Van Gogh.

Galerie: Grafické karty Radeon RX 6000: fotografie referenčních modelů, úniky

Zdroje: Reddit, VideoCardz (1, 2)