Radeony RX 6000 by prý mohly dostat „Super-Resolution“ upscaling jako alternativu DLSS

30. 10. 2020

Sdílet

 Autor: AMD
AMD při vydání grafik Radeon RX 6000 nepředstavilo nějakou obdobu tensor jader a AI upscalingu DLSS. Ale nějakou formu inteligentního upscaleru prý chystá.

AMD ve středu odhalilo novu generaci grafik s novou architekturou RDNA 2, karty Radeon RX 6800, 6800 XT a 6900 XT. Tato nová GPU přinášejí podporu hardwarově akcelerovaného ray tracingu ve hrách a další nové technologie zastřešené v DirectX 12 Ultimate.

Nespokojenost ovšem možná vzbudila u těch, kterým se zalíbil „AI“ upscaling DLSS u Nvidie. Zatímco ray tracing nové grafiky mají, nějakou formu podobné technologie představitelé AMD neoznámili. Ovšem vypadá to, že by přece jenom mohla dorazit, i když nebude dostupná teď hned při vydání grafik.

Zatím nespecifikovaná technologie „Super-Resolution“

Scott Herkelman z AMD uvedl při odhalení, že firma vyvíjí nějakou funkci typu Super-Resolution, což je termín, pod kterým se míní právě upscaling videa nebo v tomto případě hry z nižšího na vyšší rozlišení. Nějaká základní forma upscalingu je samozřejmě v ovladačích už dostupná nyní, ale zde se tedy asi mluví o nějakém algoritmu nebo řešení s vyšší kvalitou výstupního obrázku. Je tedy možné, že AMD něco, co by mohlo substituovat DLSS, opravdu chystá.

Herkelman zmínil, že by tato technika měla sloužit pro zvýšení snímkové frekvence ve hrách s ray tracingem (protože tyto efekty FPS hodně snižují). Ale pravděpodobně by na ray tracing nebyla vázaná, protože upscaling funguje na bázi bitmap (pixelů), je mu jedno, jak vstup vznikl.

Odhalení grafik AMD Radeon RX 6800 RX 6800 XT a RX 6900 XT 23 Odhalení grafik AMD Radeon RX 6000: zmínka o Super-Resolution upscalingu (Zdroj: AMD)

Více informací přinesl Tom Warren z The Verge, podle kterého AMD testuje novou formu „supersamplingu“ (což není moc vhodný pojem, supersampling znamená spíše opak toho, o čem se bavíme) pro zvýšení výkonu a snímkové frekvence v raytracingových hrách. Podle Warrena má jít o otevřenou a multiplatformní technologii, pod čímž se možná rozumí, že bude použitá nejen v PC ve hrách pod Windows, ale snad také na konzolích, které jak známo běží na GPU od AMD. Upscaling her je v konzolích používán už téměř tradičně, takže dává smysl, aby se Sony a MS pokusily zlepšit jeho kvalitu. Je možné, že výsledek AMD přenese i do ovladačů samostatných grafik Radeon na PC.

AMD tells me it has a new super sampling feature in testing, which is designed to increase performance during ray tracing. The company is promising its super sampling technology will be open and cross-platform, which means it could come to next-gen consoles like the Xbox Series X and PS5. AMD is working with a number of partners on this technology, and it’s expecting strong industry support. Unfortunately, this won’t be ready for the launch of these three new Radeon RX 6000 Series cards. – The Verge

Co není úplně jasné, je povaha tohoto upscalingu, tedy jestli také bude založen na neuronové síti („AI“) jako DLSS. Microsoft už před časem zavedl do DirectX komponentu DirectML (jde o nízkoúrovnější komponentu systémového API pro AI nazvaného WinML), která umožňuje využít hardwarově akcelerované neuronová sítě třeba pro tento účel a spekulovalo se, že by AMD mohlo na této technologii nějaký AI upscaler vybudovat. Ale není to potvrzeno. Dlužno říct, že zatím AMD neoznámilo, že by Radeony RX 6000 měly nějakou zvláštní akceleraci pro neuronové sítě, jako integrují karty GeForce ve formě Tensor jader. Jeho AI upscaling by tudíž musel běžet jen na shaderech (mohl by ale těžit z podpory FP16 a INT8 výpočtů), což znamená méně dostupné výpočetní kapacity a potenciálně také větší dopad na výkon hry.

Microsoft prezentoval AI upscaling založený na neuronové síti a API DirectML minulý rok na GDC 2019 (paradoxně údajně byl vyvinutý na základě neuronové sítě od Nvidie, kterou Microsoft portoval z frameworku TensorFlow na DirectML). Ale nevíme, zde evoluci tohoto přístupu Microsoft nyní nasadí v konzolích, ani zda ji použije AMD. Je samozřejmě možné a asi i pravděpodobné, že by se místo toho použila nějaká nově vyvinutá a trénovaná neuronová síť.

Nvidia upscaling DLSS 2 0 ilustrace 1600 AI upscaling může například hodně (i uměle) zvyšovat ostrost, což je atraktivní efekt, a naopak neprodukuje artefakty jako je pixelizace častá u běžného škálování. Charakter filtru ale může být různý, takže řešení od AMD může být i hodně odlišné (Zdroj: Nvidia)

AI upscaling může být čistě 2D, bez temporálního rozměru DLSS 2.0

Zatím také není jasné, zda v případě, že AMD (nebo MS) vyvine schopný AI upscaler pro real-time použití ve hrách, půjde o čistě spatiální filtr pracující jen s jedním snímkem, jako bylo DLSS 1.0, nebo zda už by třeba bylo začleněno i využití temporálního filtrování pro stabilizaci obrazu, což je stěžejní novinka uvedená v rámci DLSS 2.0. Asi bych čekal, že nejprve se objeví čistě spatialní („2D“) upscaler bez temporální komponenty. A na té by se coby nadstavbě třeba mohlo pracovat v budoucnu.

nvidia dlss 2 0 architecture Temporální stabilizace v DLSS 2.0

Toto je ale dost ve hvězdách, v tuto chvíli není ještě vůbec jasné, co všechno má ona údajně připravovaná funkce Super-Resolution obnášet. Jak kvalitní tedy výstup bude a zda třeba bude trpět nějakými artefakty a neduhy, to v tuto chvíli nelze říct (respektive, spíš jakými bude trpět, protože každý takovýto postprocessing má kromě pozitivním efektů také ty vedlejší negativní).

ICTS24

V jednom ale mají zdroje těchto informací jasno: "DLSS" od AMD asi není nijak blízko. Tato technologie se prý objeví až za nějakou dobu, určitě nebude dostupná nyní při uvedení nových karet. O jakém horizontu se bavíme a v jakém stádiu vývoje je, to netušíme.

Galerie: Odhalení grafik AMD Radeon RX 6800, RX 6800 XT a RX 6900 XT

Zdroje: VideoCardz, TheVerge