Mně pořád přijde ta velikost paměti jako přeceňovaná...
1) Smysl to řešit má jen, pokud chcete hrát v nativním 4K. Jenže standardní monitor hráčů s výkonným HW je dnes 1440p 144Hz+.
4K 60Hz monitor moc hráčů nemá a 4K 120Hz+ monitory pořád ještě stojí několik desítek tisíc, takže jejich majitelé si většinou s klidem můžou dovolit i RTX3090, která má stejně 24GB VRAM.
2) Viděl jsem recenzi Gamers Nexus, jejichž metodice dlouhodobě věřím nejvíc a Radeony jasně ztrácely ve 4K oproti nižším rozlišením, nejspíš kvůli horší paměťové propustnosti, kterou asi v tom vysokém rozlišení nedokáže plně nahradit ona větší cache.
Abych byl fér, např. recenze prezentované zde toto nepotvrzují, ale všeobecně když shrnu i další bechmarky, které jsem viděl, tak buď ukazují, že Radeony mají podobný poměr výkonu k RTX ve všech rozlišeních, nebo že Radeony lehce ztrácejí dech ve 4K.
Každopádně mi z toho mi vychází, že výhoda velikosti paměti nemá v tuto chvíli větší váhu než výhoda paměťové propustnosti.
Mimochodem - on i ten rozdíl mezi výkonem RTX 3080 a 3090 ve hrách zrovna moc nenaznačuje, že by tam měl hrát roli onen propastný rozdíl 10GB vs 24GB VRAM....
Takže ten důraz na velikost paměti, který v tuto chvíli často vidím, mi přijde dost neracionální. A vůbec teď neshazuji výkon nových Radeonů, jakožto konečně důstojné konkurence Nvidii.
Jen prostě mi přijde, že ten důraz na velikost paměti je s nadsázkou řečeno rozhodování se podle toho, že aktuálně u 1 z 20 her co budete hrát ta menší velikost paměti omezí fps o několik % a za á 3 roky když tu kartu budete dávat pryč už to bude u 1 z 10 her...