AMD bude mít brzy 32 jádro pro consumer segment a Intel stále nevydal mikrokódy k obraně proti Spectre, přestože se tváří, že jsou hotové. To ale ve skutečnosti není vůbec jisté, naopak to začíná vypadat, že Intel buďto záměrně mikrokódy nevydává nebo je není schopný vyrobit a mlží.
Podle tohoto dokumentu z 2. dubna má většina procesorů vydaných za posledních řekněme 8 let mikrokódy s opravou ve stavu "Production".
https://newsroom.intel.com/wp-content/uploads/sites/11/2018/04/microcode-update-guidance.pdf
Jenže... v souboru s mikrokódy z 25. dubna (novější není, přitom je to už 2 měsíce) spousta procesorů (přesněji skoro polovina - především Atomy a Nehalemy) příslušné mikrokódy nemá:
https://downloadcenter.intel.com/download/27776/Linux-Processor-Microcode-Data-File
Lidé už si stěžují, že mikrokódy pořád nikde, když Intel žádali, aby jim onen produkční mikrokód poslal, dostávají odpověď v tomto stylu, případně ignoraci na oficiálním diskuzním fóru:
"... we have plans of launching it at some point in the future, but we cannot confirm a estimated date to be available, as the only source to track the development status is directly in this Intel® official document."
https://bsd.denkverbot.info/2018/05/exposed-missing-meltdownspectre.html
https://communities.intel.com/thread/124770
Ony (údajně) tři měsíce hotové produkční mikrokódy nejsou ani v updatech Microsoftu pro Windows 10:
https://support.microsoft.com/en-us/help/4093836/summary-of-intel-microcode-updates
45 % procesorů tedy doteď nemá dostupné opravy, přitom Intel se tváří, že problémy byly vyřešeny.
Osobně bych s tou cenou byl opatrný. Ve většině případů když dojde k takovému "úniku" ze strany obchodu tak jde o fake jen aby na sebe upozornili, nebo aby v předprodeji prodali produkt za mnohem vyšší cenu, než za kolik se bude teoreticky prodávat.
Většinou obchody samy neznají samotnou doporučenou cenu, dokud ji výrobce neoznámí veřejně.
32 jader na prociku je jiz slusnej nasup, to pro me znamena 64 bucketu na jednu masinu, a vzhledem k omezenosti soucasneho Vray kde je zdarma k licenci jen jeden dalsi rendernod, a 10 dalsich stoji s primarni stanici 70 tisic, tak to pro me znamena pri dvou strojich po rekneme 80 tisicich usporu na licencich asi 50 tisic, jednu bych koupil stejne jako work, takze dalsi stanice s takovym 32 jadrem pro me znamena vpodstate asi 30 tisic , a to se vyplati :)
pokud nekdo takovych stroju vezme treba 5, uspora muze na licencich znamenat celkem slusnej balik, jo tohle se AMD povedlo, konecne rozcerili vodu a dousfam ze se do tech 40-50k na procik udrzej
V současnosti jiná cesta k vyššímu výkonu nevede, buďme rád že do toho AMD takhle koplo. Snad se díky tomu vylepší podpora vícejader u aplikací.
Ještě by mohli podobným způsobem šlápnout do GPU, ať je to komplet. Nevím jak je obtížné to MCM nebo jak tomu říkají, ale u Zenu se ukázalo jaké to má výhody (nákladů a škálování). O GPU se určitě pokusí, otázkou je kdy a jak to dopadne.
Tak Intel ma pruser hlavne v "bussines" segmentu i tam, kde to ma opraveny. Podle informaci co jsem videl na forech, co linkuji "user testy", tak jim to muze docela brutalne zpomalovat napr. databazove dotazy, pravdepodobne kvuli padajicim I/O v dusledku oprav.
Tohle je podle mne v bussines nasazeni fakt pruser pro Intel.
Těžko říct, jestli to u GPU jde - teda u herního GPU, třeb a pro HPC a strojové učení by to asi problém nebyl.
U CPU (Epyc, Threadripper, Opterony do G34 předtím) je výhoda v tom, že software už na to byl zvyklý, SMP víceprocesorové systémy už existovaly a to byl odrazový můstek. Druhá a ještě asi víc důležitá věc je, že většina CPU aplikací nepotřebuje plnou paměťovou propustnost toho procesoru. Když TR/Epyc přistupuje do paměti vedlejších čipů, tak nemá plnou propustnost jejich RAM, ale o dost nižší. A latence je zase o dost vyšší Proto si dost lidí myslelo, že TR bude hrozná tragédie, ale v praxi se ukazuje, že to zas tak mnoha programům moc nevadí.
Jenže jestli se to podaří podobně ignorovat i u GPU, to už je jiná otázka. Jednak může vadit ta latence, ale hlavně v GPU bude problém, že část RAM má výrazně menší propustnost - pokud by si to teda ovladač nedokázal nějak inteligentně izolovat a rozhazovat po částech tak, aby jednotky vždy pracovali se svojí lokální RAM.
TL;DR zatím je otázka, jak realizovatelné MCM GPU pro herní použití je.
Viděl jsem třeba tohle: http://www.abclinuxu.cz/blog/alkoholik/2018/6/fun-with-spectre
Ale zase problém se Spectre mají všichni a musí se to teda patchovat i na AMD (ARM, Poweru...), což asi ten dopad pro Intel snižuje.