AMD uvádí profi Polaris 12 se TDP od 35 W. Objevil se i RX 550 s analogovým výstupem

2. 6. 2017

Sdílet

 Autor: Redakce

Ačkoliv působením AMD na veletrhu Computex jsme se už zabývali, ale nakonec se „vynořily nové skutečnosti“ a tudíž se k němu ještě vrátíme. Firma totiž uvedla na trh nové grafiky pro profesionální sféru a zároveň se vynořil nenápadný model lowendového Radeonu RX 550 od Sapphire s jednou lehce unikátní vlastností.  

Profesionální grafiky na bázi čipu Polaris 12

Oněmi novými grafickými kartami jsou Radeon Pro WX 3100 a Radeon Pro WX 2100 – dvojice relativně levných (doporučené ceny 200 a 150 dolarů) modelů pro profi trh, která se má v obchodech objevit během tohoto měsíce. Oba modely mají nízkoprofilové a jednoslotové provedení s aktivním chlazením a měly by být založené na čipu Polaris 12, který AMD nedávno přivedlo na trh coby Radeon RX 550.

Oba modely mají v čipu Polaris 12 aktivních 8 bloků CU (512 stream procesorů). Karta Radeon Pro WX 3100 má ale vyšší spotřebu s TDP 50 W a 128bitovou paměťovou sběrnici s 4 GB paměti GDDR5 (měla by běžet na efektivní frekvenci 6,0 GHz, uváděná propustnost je 96 GB/s). Zatímco model Radeon Pro WX 2100 nemá ořezané jádro, paměťová sběrnice u něho omezená je. Šířka zůstala jen poloviční 64bitová a osazené jsou pouze 2 GB paměti GDDR5 – opět na 6 GHz, takže s propustností 48 GB/s. Výměnou za to má Radeon Pro WX 2100 typickou spotřebu v zátěži jen 35 W. Mohlo by to být částečně i výběrem lepších čipů či možnou nižší základní frekvencí (kterou specifikace neuvádějí), ale část spotřeby navíc u modelu WX 3100 (a potažmo Radeonu RX 550) je zřejmě daná dvojnásobkem paměťových řadičů a čipů GDDR5, jejichž spotřeba není nezanedbatelná.

Obě karty mají jinak stejnou frekvenci GPU (1219 MHz v maximálním boostu), což je o 3 % výš než 1183 MHz u RX 550, hrubý výkon je tedy u obou stejných 1,25 TFLOPS. Rozdíl je mezi nimi zdá se skutečně jen v pamětech, neboť ostatní funkce (dekódování a enkódování videa, podpora 10bitových barev, FreeSync a tak dále) jsou stejné. Obě karty také mají tytéž výstup videa, dva MiniDisplayPorty a jeden velký DisplayPort 1.4. Pomocí MST hubu lze celkem připojit až pět obrazovek.

Tyto grafiky se sice prodávají za plus minus dvojnásobné ceny proti Radeonům RX 550, nicméně mají výhodu certifikace pro grafické programy a pro ně určený prof ovladač. Podle AMD by měly být například v programech SolidWorks, Catia, PTC Creo nebo Siemens NX mít výrazně lepší výkon než konkurenční lowendová Quadra od Nvidie.

ICTS24

Radeony Pro s čipem Polarisem 12 mají ýt výkonnější než lowendová Quadra. Největší zlepšení AMD ve své prezentaci slibuje v programu SolidWorks Radeony Pro s čipem Polarisem 12 mají být výkonnější než lowendová Quadra. Největší zlepšení AMD ve své prezentaci slibuje v programu SolidWorks

Radeon RX 550 s podporou analogového výstupu

Jak bylo nadhozeno v úvodu, od AMD – nebo lépe řečeno firmy Sapphire – se objevila ještě jedna Radeoní novinka. Čip Polaris 12 nemá analogové výstupy, což platí i pro všechna ostatní GPU 14nm a 16nm generace. Nemůže proto nabídnout „legacy“ analogový výstup D-Sub pro starší monitory nebo projektory. A to ani pomocí klasické redukce z portu DVI – to by totiž muselo na kartě být DVI-I s kontakty analogového výstupu. Jenže FinFETové karty Nvidie i AMD mají jen čistě digitální výstupy DVI-D, takže se tyto redukce použít nedají.

Sapphire ale na Computexu předvedlo výjimkou z tohoto pravidla: Radeon RX 550, který nemá onen port DVI-D, ale DVI-I s podporou analogu (poznáte ho podle toho, že v postranní části nemá jen horizontální škvírku jako ostatní Pascaly a Polarisy, ale i čtyři dírky pro analogové piny okolo). K této kartě tedy můžete nějakou starou pasivní redukci připojit a nějaký analogový monitor, televizi, či projektor v klidu dál používat. Tato „vymoženost“ byla dosažena použitím samostatného převodníku, který by teoreticky mohl být integrován i na jiné grafiky, ať už Radeon, nebo GeForce. Uvidíme ale, zda o takový „pokrok“ bude zájem. Ona nepodpora analogu měla totiž i své výhody – výrobci ho předtím na levné karty prakticky vždy osazovali a nezbývalo tak už kvůli němu místo na perspektivnější DisplayPort, který teď snad bude častější věcí.