Profi Vega 10
Radeon Pro WX 9100 bude plnotučnou profesionální grafikou „modré řady“. Založen je na plně aktivním GPU Vega 10 s 64 CU a 4096 stream procesory. Ty by měly běžet na taktu až 1500 MHz (maximální turbo), při kterém by GPU mělo teoretický výkon 12,29 TFLOPS ve standardní přesnosti FP32. Tento čip nemá rychlou podporu pro výpočty v FP64, měl by v nich zvládat jen nějakých 768 GFLOPS. Výpočty s poloviční přesností FP16 jsou však k mání s dvojnásobným výkonem (24,6 TFLOPS). Paměti HBM2 jsou osazené v kapacitě 16 GB a mají podporovat ECC. Jejich efektivní takt je stejný jako u ostatních verzí Vegy, 1,89 GHz. Při 2048bitové paměťové sběrnici to dává 484 GB/s propustnosti.
Karta se vyrábí s dvouslotovým vzduchovým chladičem, který bude patrně převzatý z verze Frontier Edition. PCB je ovšem zdá se odlišné. Má napájecí konektory vyvedené na zadní stranu a jedná se jen o šestipin a osmipin. Podle specifikací je totiž TDP jen 250 W, nikoliv 295 W jako u herní verze nebo 300 W u Frontieru. Evidentní je ještě jedna změna, a to ve výstupech. Radeon Pro WX 9100 umožňuje připojit až šest monitorů a je proto místo standardních velkých portů osazen šesti Mini DisplayPorty 1.4. Maximální rozlišení je až 8K a podporováno je HDR a 10bitové zobrazení. 4K je možné mít s frekvencí až 120 Hz.
Softwarové novinky řady Pro
Radeon Pro WX 9100 by měl být fyzicky dostupný 13. září a má stanovenou oficiální cenu 2199 dolarů (u nás a s DPH zhruba 59 500 Kč). Karta je jako obvykle určená pro použití v profesionálních grafických aplikacích. S jejím uvedením bude také vydána jakási obdoba vylepšeného červencového ovladače, Radeon Pro Software 17.8. Ta například přinese reálnou možnost přepínání mezi profesionálním a běžným (herním) ovladačem, která se už v náznaku objevila u Radeonu Vega Frontier Edition, kde se ale zatím týkala jen samotné aplikace Radeon Settings. S profi kartami ale bude možné skutečně přepnout samotný ovladač, například když grafik nebo vývojář potřebuje reálně otestovat hru v podmínkách odpovídajících cílovým počítačům. Nebo čistě pro rekreaci na pracovní stanici.
Další novinkou určenou taktéž pro vývoj her, ale i do serióznějších aplikací, je software Game Engine Importer, kterým bude možné provázat profesionální grafickou práci s použitím herního enginu, například pro implementaci nějaké větší vizualizace, simulace nebo VR dema (které nemusí být jen herní/zábavní, může jít třeba i o vizualizace nové budovy či zařízení). Game Engine Explorer bude umožňovat vzít grafiku a data, vytvořené a zpracované v SolidWorks, a importovat je do Unreal Engine, kde s nimi můžete vytvořit interaktivní demo nebo jinou aplikaci.
AMD také k Radeonům Pro nabízí vlastní 3D renderer nazvaný Radeon ProRender, který by měl být dostupný zdarma (a jestli se nepletu je dokonce open source) a jako plugin ho lze použít v SolidWorks, Autodesk Maya a 3ds Max nebo Blenderu. Tento vykreslovač samozřejmě používá GPU a primárně je určený pro renderování náhledu scény při práci, ovšem vyloučeno není (podle AMD) ani jeho použití k finálním výpočtu.
Grafika s 2TB pamětí
Radeon Pro SSG založený na čipu Vega 10 by měl parametry ve všem odpovídat Radeonu Pro WX 9100 – má mít stejné obrazové výstupy a takty (výkon 12,29 TFLOPS) a 16 GB paměti HBM2 s ECC. Rozdíl je, že ji používá skutečně hlavně jako cache, jak říká označení „High Bandwidth Cache Controller“. Karta je totiž kromě toho vybavena 2TB nevolatilní pamětí na bázi NAND Flash. Funguje to tak, že Vega k sobě dokáže připojit NVMe SSD – pravděpodobně s rozhraním PCI Express 3.0 ×4 ve slotu M.2. Toto SSD pak funguje jako velký paměťový prostor, přímo přístupný samotnému GPU. Modul M.2 je osazen pod chladičem z výroby, ale údajně není uživatelsky vyměnitelný, nebo se s tím alespoň nepočítá.
Paměť typu NAND samozřejmě nemůže plnohodnotně nahradit DRAM, byť se tímto směrem začínají objevovat pokusy (viz Optane Memory Drive od Intelu). Ovšem řádově vyšší kapacita i přes řádově nižší výkon a problémy s životností při přepisech dovoluje s takovýmto hardwarem provádět věci, které dříve nebyly možné. Pro některé specifické úlohy vyžadující velké sady pracovních dat tak Radeon SSG může znamenat průlom. AMD jako jedno z těchto využití uvádí například zpracování nekomprimovaného 8K videa, u nějž 2TB prostor přímo připojený k GPU umožňuje rychlejší práci a plynulý náhled v reálném čase.
Tato karta má být dostupná také 13. září a prodávat se bude za 6999 dolarů. U nás to v přepočtu znamená téměř 190 tisíc – to je zřejmě cena za výrobu v malých sériích a exkluzivní vlastnost.