Technologické závody ve zbrojení mezi AMD a Intelem je jedním z určujících aspektů technologického trhu na několik let. Důsledky soutěže mezi těmito dvěma největšími výrobci procesorů dalece překračují hranice obou společností. Od hrátek měnících celé platformy v důsledku aliance prodejců a obviňování z vytváření bezkonkurenčního prostředí na trhu až po diskuze fanoušku na internet dosahující řevnivosti srovnatelnou s boji táborů Microsoftu a Apple.
Obě firmy dosahovali stale většího zrychlování procesorů a v tom spočívala jejich rivalita a zároveň se až do nedávna PC prodávala mnohem vice s důrazem na specifikace a zvyšování výkonu než s ohledem na styl a uživatelské zkušenosti. To se však nyní začíná měnit. Jedna z největších lekcí, která byla udělena od boomu netbooků a Apple produktů, je zjednodušení technologie a zároveň dosažení zázračných prodejních úspěchů oceňované odborníky. Tablety jako iPad nejsou prodávány pro jejich technické parametry, ale pro pohodlí ovládání, styl.
AMD se snaží udělat podobnou věc s konceptem Vision pro jiné odvětví PC průmyslu. V podstatě koncept staví podrobné specifikace produktu do pozadí a označuje PC pouze jednoduchými popiskami jako Vision (základní), Premium, Ultimate nebo Black v závislosti na schopnostech stroje. Je to ubírání vody na mlýn odborným debatám hlavních, zasvěcených spotřebitelů. "Když se podíváte na to, co požadují spotřebitelé v dnešní době, je to rozhodně něco jiného, než požadovali před dvaceti lety," říká Saša Marinkovic, šéf EMEA Product a oblasti marketingu. "Dříve se hovořilo o technologiích a výkonu, ale když se podíváte na to, podle čeho nakupují dnes, je to mnohem vice o zkušenostech a designu. Proto jsme přemýšleli o tom, jak přistupovat ke spotřebitelům a jakým způsobem jim sdělovat informace.
Proto vznikl projekt Vision, který umožní OEM výrobky prodávat s jednoduchým označením. Ale také předáváme informace do maloobchodních řetězců a vysvětlujeme důvod vzniku projektu Vision a proč je pro ně dobrým řešením. Usnadňuje prodat takto značená zařízení, protože jim spotřebitelé lépe porozumí. Ti koupí takto označené zařízení podle toho, co s ním chtějí dělat a ne podle frekvence procesoru svého notebooku."
Co přinese Vision
Zjednodušení označení
To dává smysl v okamžiku, kdy se snažíte zvýšit prodej technicky neznalým spotřebitelům, kteří neocení výčet rychlosti sběrnice základní desky a frekvence procesoru. Marinkovic říká, že informace poskytované zákazníkům jsou příliš komplikované. "Pro někoho, kdo není vzdělán v tom to oboru, je obtížné rozhodovat, zda čtyřjádrový procesor s určitou grafikou je lepší, než dvoujádrový procesor s jinou grafickou kartou. Získání informací, které by při tomto rozhodování mohli pomoci je další zátěží pro spotřebitele. Zákazník by se neměl zaobírat sháněním informací, pokud se potřebuje rozhodnout o tom, který notebook je pro něj vhodný. Snažíme se proto tyti technické informace upozadit a předkládat zákazníkům toto jednoduché značení podle určení konkrétního stoje".
V průběhu nedávné doby AMD zahájil svůj program Fusion nebo APU (accelerated processing units). Tato nova generace v podstatě kombinuje grafické čipy s procesory do jedné jednotky. AMD do tohoto řešení velmi investuje a je to zároveň příklad toho, jak se snaží distancovat od závodů ve zbrojení s Intelem.
"První závod byl o frekvenci", dodává Marinkovic. "Pokud si pamatujete, před deseti lety šlo o to, kdo se první dostane na metu 1 GHz. Dosáhli jsme tohoto bodu první, pak šlo o to, kdo měl vice jader. Ale myslím, že jsou si všichni vědomi současného omezení tohoto přístupu. Naopak je tu mnoho možností jak získat výkon využíváním grafických čipů. CPU je sériové zařízení, GPU naopak paralelní. Pouze tehdy, když se podaří sladit tuto dvojici, získáte nejlepší výsledek ve většině aplikací. To se nazývá heterogenní výpočetní technikou a já pevně věřím, že tudy vede cesta".
Spojení úsilí
Od okamžiku, kdy v říjnu 2006 AMD koupilo ATi, vedli specialisté v oboru spekulace o tom, jak bude v konečné podobě vypadat tato spolupráce. A Fusion je konečným vyvrcholením tohoto nákupu a AMD věří, že to je nejlepším způsobem, jak získat vedení v oblasti APU. "Toto je dílo obou společností, které vystupují jako jedna a spolupracují na poskytování těchto zkušeností. To je součástí naší strategie, tedy předávání našich společných zkušeností uživatelům," tvrdí Marinkovic. "Když se podíváte na úrovně program Vision - Basic, Premiom a Ultimate - a schopnosti, které budou srozumitelné pro koncového uživatele jako HD, on-line hry, e-mail, media - bude to vše jednoduše a elegantně dodávané prostřednictvím APU.
Oba program, Vision a APU, mění způsob vnímání, ale i prodeje počítačů. Pokud je to dobré rozhodnutí, uvidíme brzy, jak se i zbytek průmyslu začne měnit podobným způsobem. Marinkovic uzavírá: "Myslím, že jsme s Vision zvolili správnou strategii a že jdeme správným směrem - Vision a APU je cesta, po které máme jít".
Zdroj: PCR Magazine